STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jo, jag har läst och noterat vad STF skriver i sin policy och även att protokollet från senaste Riksstämman och stadgarna innehåller både skrivningar om hållbarhet och inkludering. Noterade även att det fanns motioner (ex motion 1) om att begränsa motortrafiken i fjällen men som STF duckade på lite väl mycket. STF fokuserade snabbt om frågan till att fokusera på nöjesåkning med skoter i fjällen och undantog sin egen helikoptertrafik som de ansåg var försvarbar för att "upprätthålla fjällvärdens infrastruktur". Om nu man kan försvara transporter av ex färskvaror med helikopter för att kunna bedriva avancerad restaurangverksamhet till att ”upprätthålla fjällvärdens infrastruktur”, då tycker jag i varje fall att man duckar för frågan och går mot sin egen policy.
Jag tror att mycket av det vi vill adressera i detta brev ligger inom ramen för Styrelsens förslag på verksamhetsinriktning 2019-2020 (citat från §12 i protokollet från Riksstämman 2018):
” För att möta urbaniseringen ska STF dels guida till tätortsnära natur- och kulturupplevelser dels erbjuda övernattningsmöjligheter i hela Sverige som tillfredsställer den moderna människans behov av upplevelser. Våra boenden är därför en viktig förutsättning för föreningens verksamhet och en central del i vårt arbete med att tillgängliggöra Sverige. Digitaliseringens möjligheter ska tillvaratas, dels för att möjliggöra en effektivare och hållbarare drift, dels som ett verktyg för att få fler att upptäcka Sverige”

Jag är dessutom lite orolig för STF’s skrivning att ”digitalisering ska tillvaratas”, hoppas inte detta innebär att föreningen stödjer utbyggnad av mobilnäten i fjällvärden.

Jag tycker det är få saker som stör så mycket som helikoptrar i vildmarken. Då hade jag hellre sett tysta luftskepp, som dessutom ger bättre upplevelse och komfort för resande som vill besöka.

Vad skulle de annars ha för tysta och lågpåverkande transporter? Linbana?
 
Jag gillade ju Joannas #143; det var spontant och personligt och präglat av vidsyn: hon visar sig som en person med kvalificerad och omfattande internationell friluftserfarenhet men ändå med förståelse för nybörjarens tvekan och tvivel. Det hade bara behövt ändras lite i början för att passa i sammanhanget.

Jag kommer inte att skriva på, ty det är inte min stil; jag är dessutom i slutet av mitt vandringsliv, och med Jämtland får jag nog anse mig färdig efter en stugtur 1997 och en tälttur 2017. Jag hoppas återvända till Norge nästa år, efter fem år, och vill väldigt gärna fira min 75-årsdag med vandring på kontinenten.

Man ska inte krångla till saker och det öppna brevet är långt nog som det är (speciellt om det ska publiceras som insändare i Turist). Så t ex finns inget behov av introduktion, man ska gå rakt på sak med konkret exempel. Återgången till servering av kvällsmat på Sylarna har diskuterats i många år, men ingen verkar riktigt ha tänkt igenom självhushållet, eller kanske (naivt!) trott att det bara skulle självdö.

Men just det är viktigt att värna om av det enkla skälet att övernattningen har blivit så dyr på stationerna (705 SEK på Kebnekaise (!!!???) och redan på stugor (vanligt medlemspris vid onlinebokning 350 SEK).

Men det sista är ju en fråga för sig. “Missförhållanden” är ett lustigt ord — det har blivit dyrare, men inte, vad jag kan förstå, genom någon ändrad inriktning — och det är ju inriktningen som är i fokus.

Själv tror jag inte att det som skett på Sylarna är signal till någon omstöpning av de 14 övriga stationerna, som ju redan hade matservering, men fråga kan man ju alltid.
 
Vad bra med denna "remisstid". Jag märker hur lätt det är att svänga fram och tillbaka under påverkan av nästa och nästa inkommande inlägg, så jag håller mig i bakgrunden för att få distans och en sammanlagd bild - men läser, begrundar och antecknar under tiden.

Kastar ändå ner några tankar, bara för att de varit enkla nog att sätta ord på direkt. Ni vet, cykelfrågan :))

"Förorsungdomar" (vandringsman)
Jag använde mig helt med flit av ordet, inkl. dess nutida konnotationer. Det anknyter till vad STF själva resonerar kring i sin "Verksamhetsinriktning".
"Ungdomar från hem utan friluftstradition" finns säkert även på landet och i innerstan. Men de jag (och STF) syftade på är ungar som varken har naturen inpå knuten, ekonomiska resurser, ärvd sommarstuga eller en farmor på landet. Och vars mammor inte ens kan cykla eller simma.
Är detta verkligen för känsligt? Vad ska jag i så fall skriva i stället? Bara "ungdomar" känns uddlöst. Jag vill hålla fast vid att det handlar om barn som under sin uppväxt aldrig ens av en tillfällighet vistats i något som liknar "natur". Stadsbarn?

Ingress och punktfrågor (LRC, lorenzr m fl)
Jag tar fasta på LRC:s formulering i #346 att "(...) fallet Sylarna i kraft av sin tydlighet och närhet i tid gott kan nyttjas för att kasta ljus över såväl nuläge som framtidsplaner"
Precis så uppfattar jag det, och ser att fler är inne på ungefär samma linje. Ska försöka infoga någon kort i stil med att man noterar en liknande utveckling även i fjällstugorna, men ingressen slutar faktiskt redan nu med "Detta väcker frågor om STF:s framtidspolicy (...)". Inte bara eller ens huvudsakligen om Sylarna, alltså.

Samma med punktfrågorna, men jag håller helt med att "det får inte sluta där". Ska testa något i stil med:"Vi uppmanar medlemmar och styrelse till en öppen och bred diskussion om STF:S framtidsinriktning." som tillägg eller slutkläm.
(det rödmarkerade kanske ska utgå alt. formuleras bättre)

Hållbarhetsaspekterna (smux m fl)
Här tycker jag vi är ute på för hal is. Ombyggnaden kanske faktiskt har resulterat i färre helikoptertransporter och renare avloppsvatten? Sign Stöcksjö skriver en hel del om miljöaspekter i början på sitt långa inlägg #321. Det verkar ju ha funnits många sunda tankar kring årstidsoptimering av matleveranser, tvätt o.d. Men jag tycker det är svårtolkat i hans inlägg, vad (om något) av detta som faktiskt förverkligats - eller tvärtom motarbetats och/eller slarvats bort. Någon som sitter på mer entydig info?

***
I övrigt hoppas jag med Almgren, fowe m fl om att detta är en början och inte alls sista och enda skottet, samt att andra organisationer hakar på. De som "använder sig av den infrastruktur som STF har monopol på" (citat Almgren) och därmed bidrar till omsättningen, borde ju ha lite tyngd i debatten.

Tack alla andra för synpunkter; att de inte är kommenterade i detta snabba inlägg säger ingenting om hur tankeväckande de ändå kan ha varit.
 
Senast ändrad:
Förortsungdomar
Ser inget problematiskt i detta, är ju själv en sådan, men i och för sig från en småborgerlig ganska svensk förort. Min poäng är nog att det finns många typer av förorter och ungdomar, om man genast dar vissa paralleller så är det lite smalt.

Så om det finns ett problem så är det snarare att många förortsungdomar har en hel del natur i sina liv.
 
Stavelsen "förorts" kan utan vidare strykas. Och när det gäller introduktion för fjällovana påminner jag om mitt tidigare förslag att STF (+ evt. TT) syr ihop ett rabatterat paket på, säg, sju övernattningar, kanske i samarbete med SJ; som jubileumsåret 1997.

Men sen är jag nyfiken. Här talas om missförhållanden på fjällstugor och ändrad inriktning även på dessa. Hittills har fjällstugor helt varit inriktade på självhushåll. Vad är det som har *ändrats*, eller är igång att ändras och vari består de omtalade "missförhållandena"?

Det vore nog också värdefullt för oss andra med en kort översikt hur det är på fjällstationerna i väglöst land idag, m a p självhushåll. Jag tänker då fr a på Blåhammaren, Helags, Kebnekaise och Saltoluokta (som dock ligger vid en båtled). Stationerna i fjällens utkanter är inte så intressanta för den här diskssionen ty det är väl just sådana platser som personer med klen kassa (och inte bara de) hastar förbi.
 
Stavelsen "förorts" kan utan vidare strykas. Och när det gäller introduktion för fjällovana påminner jag om mitt tidigare förslag att STF (+ evt. TT) syr ihop ett rabatterat paket på, säg, sju övernattningar, kanske i samarbete med SJ; som jubileumsåret 1997.

Nu handlar ju inte skrivelsen om eventuella rabattpaket, men skriv du gärna en egen skrivelse om detta ligger dig varmt om hjärtat

Vi är nu ett slutstadie, där vi filar på småsaker, inte den generella inriktningen av skrivelsen. detta gjorde vi för en månad sen. Ska vi komma i mål måste vi tyvärr dra ett streck någonstans
 
(...) Här talas om missförhållanden på fjällstugor och ändrad inriktning även på dessa. Hittills har fjällstugor helt varit inriktade på självhushåll. Vad är det som har *ändrats*, eller är igång att ändras och vari består de omtalade "missförhållandena"?

Det vore nog också värdefullt för oss andra med en kort översikt hur det är på fjällstationerna i väglöst land idag, m a p självhushåll. Jag tänker då fr a på Blåhammaren, Helags, Kebnekaise och Saltoluokta (som dock ligger vid en båtled). (...)
En sådan fylligare lägesbild hoppades vi skulle tona fram i tråden, med färska förstahandsrapporter efter sommarsäsongens slut. Fortsätt gärna att fylla på.. Visst är vi, som Almgren skriver, "på sluttampen" i arbetet med just det öppna brevet, men förhoppningsvis blir det en fortsättning i denna viktiga debatt.
 
Hur svårt kan det bli ? Tråden spårar ur.... Skriv lite mer konkret i ditt brev istället. Många här vill tälta vid STF stationer, köpa smarrig mat i butiken, och sen använda självhushållet för att laga till den & trivas & umgås med likasinnade !! Utan att betala för mkt !
 
Hur svårt kan det bli ? Tråden spårar ur.... Skriv lite mer konkret i ditt brev istället. Många här vill tälta vid STF stationer, köpa smarrig mat i butiken, och sen använda självhushållet för att laga till den & trivas & umgås med likasinnade !! Utan att betala för mkt !

Det är väl antagligen för akut skrivklåda.
 
En sådan fylligare lägesbild hoppades vi skulle tona fram i tråden, med färska förstahandsrapporter efter sommarsäsongens slut.

Några sådana har väl också kommit, som tyder på att flera av de farhågor som funnits kring det återstående självhushållet i annexet varit välgrundade? Det kan ju alltid nämnas för att ge tyngd åt formuleringen att åtgärden verkat exkluderande snarare än inkluderande -- om inte annat blir det svårare att vifta bort invändningar som bevisligen är sanna, baserade på faktiska upplevelser.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.