(Mobilmastsdiskussionen är flyttad hit: https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=88011)
Det är bra, annars kan en i övrigt bra diskussion bli rätt förvirrad...
(Mobilmastsdiskussionen är flyttad hit: https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=88011)
Och detta är allt som står om det hela i årsredovisningen för 2017
Vid STF Sylarnas Fjällstation pågår ett projekt som ska
ge nytt kök, reception och allmänna ytor. Det ska vara klart
våren 2018.
Så inte direkt att utläsa effekten av vad detta innebär ur redovisningen. Men visst, jag säger inte att det finns ett demokratiskt underskott. Men en stark ledning kan ofta styra ganska fritt då medlemmar mera håller med än ifrågasätter.
Just denna tråd ifrågasätter dock det hela. Och i ganska många fall så är inte ifrågasättandet av formell eller ekonomisk karaktär, utan mera vilken inriktning som STF bör ha, dvs mera ideologiskt. Därav är det bra om vi som vill ha en förändring kan ena oss om ett dokument/skrivelse om detta.
Blir det sen en ideologiskt förändring/återgång, så får ledningeh hantera de ekonomiska ramarna utifrån dessa förutsättningar (eller tex avgå om man inte anser man kan verka med de förutsättningar som finns)
Christian
Vad får dig att tycka ett ledningen är starkare i STF än i andra demokratiska organisationer? Riksdagens medlemmar vet definitivt mer om Sveriges politik än vad jag vet. Ändå tycker jag att vi lever i en demokrati.
Det sa jag aldrig, men jag sa att en stark ledning kan oftast styra ganska egensinnigt. Ett generellt problem är i ganska många ideella organisationer att ganska få medlemmar ens gör sin röst hörd. Hur många av STF:s medlemmar utövar en rösträtt, hur många är det i friluftsfrämjandet eller scouterna? (då jag satt i styrelsen i Upplands Väsby friluftsfrämjandet med 1200 medlemmar kom kanske 25 på årsmötet, i svenska fjällklubben med 1600 medlemmar kommer 30-40).
Föreningsdemokrati är intressant, och i många föreningar vet nog inte medlemmarna om hur enkelt en ganska liten men bestämd klick skulle kunna ändra ganska mycket snabbt om de ville. (detta gälelr alla med direktdemokrati)
STF har dock en egen variant
Anmäl ditt intresse att bli kandidat som medlemsombud.
Därefter utser nomineringskommittén kandidater som medlemmarna kan rösta på i ombudsvalet
dvs, de har en central kommitte som faktiskt avgör vem som medlemmarna kan rösta på. Lite märkligt och centralstyrt tycker jag.
Christian
En golvbädd i Annexet i mitten av juli ligger nu på 800kr per natt. Imponerande!
Självhushåll är ju en bra sak för dom som vill... Men att äta på restaurang är inte dumt!
Ett annat exempel för inkomstmaximering:
Hos STF betalar man vuxenpris from 17 år! Då är man fortfarande ungdom utan egen inkomst. När jag påtalade detta till STF fick jag som svar en hänvisning till deras ungdomsrabatter. Men dessa rabatter "råkar" inte gäller under skollovstider. Och när annars ska gymnasieungdomar med skolplikt vandra i fjällen än på loven? Vilken slump!
Jag testade på måfå den 14-15/7, 385 kr. Några dar senare är det dyrare, 400. Inte så nära 800.
Jaha?
Mitt inlägg var ett påpekande att det det inte bara är lite tältduk och några pinnar som skiljer en stugnatt från en tältnatt.
Om STF Sylarnas ombyggnad nu framstår som lyx, vad ska man då säga om STF Storulvån? STF Abisko? Eller Kebnekaise fjällstation? Visserligen har dessa, särskilt de senare, ganska stora utrymmen för egen matlagning. Men det som är mest påfallande är hur närvarande civilisationen är på dessa stationer. Det kryllar av mobiltelefoner, helikoptrar, m.m., jämte dyra måltider och dyra rum.
Det som hänt i Sylarna känns inte som en helt ny giv från STF.
Man försöker successivt bredda sitt kundunderlag på utvalda ställen. Trycket på fjällvärlden har ökat kraftigt under de senaste åren.
Det enklaste sättet att slippa civilisation är att gå andra rundor.
Bortsett från civilisationens tryck på STF Kebnekaise och STF Abisko, så är ju Nikkaluokta-Abisko (eller Nikkaluokta-Vaakotavare eller Abisko-Vaakotavare) fortfarande en klassisk fjälltur med flera trevliga traditionella stugor på vägen, med vedbastu och kallbad. För att inte tala om den underbara avstickaren Nallo-Vistas!
Med tält i Jämtland är det också en klassisk fjälltur.