STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Trots att denna tråd handlar om en oro för att mindre ekonomiskt starka personer inte kan utöva friluftsliv oroar jag mig faktiskt mer över vart dagens demokrati är på väg.Trots en femton sidor lång debatt finns det ytterst få inlägg som faktiskt baseras på fakta, väldigt många inlägg bygger istället enbart på spekulationer och förutfattade meningar.

Det finns gott om information på STFs hemsida, även för icke medlemmar:

Vill man lära sig mer om STFs föreningsdemokrati kan man läsa https://www.svenskaturistforeningen.se/foreningsdemokrati/mer-om-stfs-foreningsdemokrati/

Vill man få en beskrivning av hur STF fungerar och få en rapport över den ekonomiska situationen är årsredovisningen lämplig, https://www.svenskaturistforeningen.se/app/uploads/2018/03/stf-ar-2017.pdf

Underlag till Riksstämman 2018 visar den demokratiska processen och finns på https://www.svenskaturistforeningen.se/app/uploads/2018/03/riksstamman-2018-wordpress.pdf

Att man inte håller med om ett beslut innebär inte att processen inte varit demokratisk.

Att man inte förstår varför ett beslut fattats innebär inte att beslutet inte är förankrat, ibland måste man själv söka information.

Oavsett vad man tycker om vinster, måste en förening ha en ekonomi i balans. Det är lätt att tro att det är en nymodighet, men STF hade inte existerat idag om man inte brytt sig om att ha kontroll på sina intäkter och utgifter.
 
Och detta är allt som står om det hela i årsredovisningen för 2017

Vid STF Sylarnas Fjällstation pågår ett projekt som ska
ge nytt kök, reception och allmänna ytor. Det ska vara klart
våren 2018.

Så inte direkt att utläsa effekten av vad detta innebär ur redovisningen. Men visst, jag säger inte att det finns ett demokratiskt underskott. Men en stark ledning kan ofta styra ganska fritt då medlemmar mera håller med än ifrågasätter.

Just denna tråd ifrågasätter dock det hela. Och i ganska många fall så är inte ifrågasättandet av formell eller ekonomisk karaktär, utan mera vilken inriktning som STF bör ha, dvs mera ideologiskt. Därav är det bra om vi som vill ha en förändring kan ena oss om ett dokument/skrivelse om detta.

Blir det sen en ideologiskt förändring/återgång, så får ledningeh hantera de ekonomiska ramarna utifrån dessa förutsättningar (eller tex avgå om man inte anser man kan verka med de förutsättningar som finns)

Christian
 
Och detta är allt som står om det hela i årsredovisningen för 2017

Vid STF Sylarnas Fjällstation pågår ett projekt som ska
ge nytt kök, reception och allmänna ytor. Det ska vara klart
våren 2018.

Så inte direkt att utläsa effekten av vad detta innebär ur redovisningen. Men visst, jag säger inte att det finns ett demokratiskt underskott. Men en stark ledning kan ofta styra ganska fritt då medlemmar mera håller med än ifrågasätter.

Just denna tråd ifrågasätter dock det hela. Och i ganska många fall så är inte ifrågasättandet av formell eller ekonomisk karaktär, utan mera vilken inriktning som STF bör ha, dvs mera ideologiskt. Därav är det bra om vi som vill ha en förändring kan ena oss om ett dokument/skrivelse om detta.

Blir det sen en ideologiskt förändring/återgång, så får ledningeh hantera de ekonomiska ramarna utifrån dessa förutsättningar (eller tex avgå om man inte anser man kan verka med de förutsättningar som finns)

Christian

Nja lite mer en så står faktiskt, men det kanske är det första man hittar. Notera exempelvis att man inte tappar medlemmar längre, så nåt bra borde man i alla fall ha gjort. Tittar du i underlaget för Riksstämman hittar du en hänvisning till en boproduktionsstrategi som gäller för 2017 till 2020, en titel åtminstone jag tycker låter intressant för denna diskussion. Men den kanske bara diskuterar platser i landet, för egen del kommer jag inte åt strategin då jag inte längre är medlem i STF (jag gick ut ur organisationen för att jag inte gillade hotellinriktningen på deras fjällstationer).

Sidan om Föreningsdemokrati bör även vara till hjälp om man vill förändra organisationen.

Vad får dig att tycka ett ledningen är starkare i STF än i andra demokratiska organisationer? Riksdagens medlemmar vet definitivt mer om Sveriges politik än vad jag vet. Ändå tycker jag att vi lever i en demokrati.
 
Vad får dig att tycka ett ledningen är starkare i STF än i andra demokratiska organisationer? Riksdagens medlemmar vet definitivt mer om Sveriges politik än vad jag vet. Ändå tycker jag att vi lever i en demokrati.

Det sa jag aldrig, men jag sa att en stark ledning kan oftast styra ganska egensinnigt. Ett generellt problem är i ganska många ideella organisationer att ganska få medlemmar ens gör sin röst hörd. Hur många av STF:s medlemmar utövar en rösträtt, hur många är det i friluftsfrämjandet eller scouterna? (då jag satt i styrelsen i Upplands Väsby friluftsfrämjandet med 1200 medlemmar kom kanske 25 på årsmötet, i svenska fjällklubben med 1600 medlemmar kommer 30-40).

Vad gäller just Sylarna så står inget mer specifikt om detta faktiskt. Och det som står får det att låta som om man utökar köket, inte bygger om befintligt (man använder ordet "ge nytt kök" som jag initialt tolkar som ett som inte finns, men som de menar "renoverat/förändrat" )

Föreningsdemokrati är intressant, och i många föreningar vet nog inte medlemmarna om hur enkelt en ganska liten men bestämd klick skulle kunna ändra ganska mycket snabbt om de ville. (detta gälelr alla med direktdemokrati)

STF har dock en egen variant

Anmäl ditt intresse att bli kandidat som medlemsombud.

Därefter utser nomineringskommittén kandidater som medlemmarna kan rösta på i ombudsvalet

dvs, de har en central kommitte som faktiskt avgör vem som medlemmarna kan rösta på. Lite märkligt och centralstyrt tycker jag.

Christian
 
Det sa jag aldrig, men jag sa att en stark ledning kan oftast styra ganska egensinnigt. Ett generellt problem är i ganska många ideella organisationer att ganska få medlemmar ens gör sin röst hörd. Hur många av STF:s medlemmar utövar en rösträtt, hur många är det i friluftsfrämjandet eller scouterna? (då jag satt i styrelsen i Upplands Väsby friluftsfrämjandet med 1200 medlemmar kom kanske 25 på årsmötet, i svenska fjällklubben med 1600 medlemmar kommer 30-40).

Föreningsdemokrati är intressant, och i många föreningar vet nog inte medlemmarna om hur enkelt en ganska liten men bestämd klick skulle kunna ändra ganska mycket snabbt om de ville. (detta gälelr alla med direktdemokrati)

STF har dock en egen variant

Anmäl ditt intresse att bli kandidat som medlemsombud.

Därefter utser nomineringskommittén kandidater som medlemmarna kan rösta på i ombudsvalet

dvs, de har en central kommitte som faktiskt avgör vem som medlemmarna kan rösta på. Lite märkligt och centralstyrt tycker jag.

Christian

Håller med. Varför STFs stadgar är utformade på det sättet vet jag inte men man verkar vilja skapa en tröghet. Jag vet inte hur vanligt det är, det kanske är standard för organisationer med stora tillgångar som vill skydda sig från en kupp. Jag vill inte dra några slutsatser.
 
Ett annat exempel för inkomstmaximering:
Hos STF betalar man vuxenpris from 17 år! Då är man fortfarande ungdom utan egen inkomst. När jag påtalade detta till STF fick jag som svar en hänvisning till deras ungdomsrabatter. Men dessa rabatter "råkar" inte gäller under skollovstider. Och när annars ska gymnasieungdomar med skolplikt vandra i fjällen än på loven? Vilken slump!


16, faktiskt.
 
Om STF Sylarnas ombyggnad nu framstår som lyx, vad ska man då säga om STF Storulvån? STF Abisko? Eller Kebnekaise fjällstation? Visserligen har dessa, särskilt de senare, ganska stora utrymmen för egen matlagning. Men det som är mest påfallande är hur närvarande civilisationen är på dessa stationer. Det kryllar av mobiltelefoner, helikoptrar, m.m., jämte dyra måltider och dyra rum.

Det som hänt i Sylarna känns inte som en helt ny giv från STF.
Man försöker successivt bredda sitt kundunderlag på utvalda ställen. Trycket på fjällvärlden har ökat kraftigt under de senaste åren.

Det enklaste sättet att slippa civilisation är att gå andra rundor.

Det där med mobiltelefoner är förstås riktigt illa - det bästa beviset på hur STF spårat ur. Väl?
 
Bortsett från civilisationens tryck på STF Kebnekaise och STF Abisko, så är ju Nikkaluokta-Abisko (eller Nikkaluokta-Vaakotavare eller Abisko-Vaakotavare) fortfarande en klassisk fjälltur med flera trevliga traditionella stugor på vägen, med vedbastu och kallbad. För att inte tala om den underbara avstickaren Nallo-Vistas!

Med tält i Jämtland är det också en klassisk fjälltur.


Nu är ju Jämtlandsfjällen unikt tillgängliga åtminstone för oss söderifrån, och därför lämpliga som första tur. När jag förra året ville besöka fjällen för första gången på 3 år, och Sydnorge (17 resor!) kändes uttömt kollade jag svenska fjällen. T ex Vindelfjällen, där man når Hemavan eller Ammarnäs vid 12-tiden, med nattåg och buss. Rätt sent att börja en etapp, och vad jag kunde se finns t ex inga campingplatser där.

Till Abisko eller Nikkaluokta kommer man på samma sätt efter 11.

Tyvärr finns inget som liknar Finse i Norge dit man kommer med nattåg vid 4-5-tiden på morgonen och kan börja direkt efter en lagom frukost.

Så jag prövade Jämtland, där jag gjorde min första (delvis) svenska fjällvandring 1997, men då bara stugor, fjällstationer och två norska betjente hytter (dålig fot, som senare opererades). Nattåget till Duved gick strax före midnatt, men man kunde gå ombord åtm. två timmar tidigare. I Duved kunde man fortsätta med buss till Storulvån, och börja knata där, vid c:a 9 (rätt sent, det också).

Vi tältvandrare for förstås vidare till Enafors för att börja där med den fina etappen över Snasahögarna. Faktiskt fanns också möjligheten att ta dagtåg dit och tälta på lämpligt ställe (allemansrätten!), för en riktigt tidig start.

Vill man nå fjällen lätt - stugor eller tält - kan det ju vara idé att pröva Norge. T ex Skarvheimen (mest selvbetjente hytter) utgående från Finse. Norge verkar lite billigare än Sverige, bl a beroende på sponsring (Olav Thon, tippemidler). En natt på betjent hytte kostar, om man inte tar trerättersmiddagen, 675 NOK.

Eller ta nattåget Trondheim-Fauske och ta en (svensk) tur i Sulitelma-Padjelanta.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.