STF gruppvandringar..vilken av dessa?

Hej,

Tänkte eventuellt testa någon av deras vandringar. Vilken av dessa hade ni föredragit:

Saltaloukta - Keb
Sarek
Nationalparker (sjöfallet m.m.)
Okända fjäll
Padjelanta och tarradalen

Gick min första fjällvandring i somras (Abisko - Nikka)...var trevligt och träffade en hel del folk. Är dock nyfiken på att testa en gruppvandring. Är både social och vältränad så gärna folk på samma nivå ungefär. Får gärna vara både vackert och kuperat:)

Någon som gått dessa eller någon av dessa rutter och kan ge tips eller jämförelser?
 
Sarek eller okända fjäll.

Hejsan,

Personligen hade jag valt Sarek eller okända fjäll då jag gillar vildmarkskänslan. Men det beror ju givetvis på vad man är ute efter. Vill man t.ex ha storslaget med lättvandrat är det inte mycket som slår Padjelanta.

/ Stefan
 
Salto-Nikka

Är själv färdledare åt STF och har egen verksamhet också och har bl.a gått turer på Kunsleden åt olika håll.
Skulle nog rekomendera Salto - Keb - Nikka. En fins tur som år förbi några av de vackraste platserna efter Kukngsleden, Teusa och Kaitum... Det är dessutom lite mindre folk efter den sträckan om man räknar bort delen Singi - Nikka....
Men visst är tex Padjelanta vackert, men faktiskt inte lika dramtiska fjäll som efter Kungsleden.
Sarek är ju en klass för sig men det är ju en lita annorlunda vandring.... tält mm mm

STF vandringarna på Kungsleden är "ganska " bekväma, då allting är ordnat i förväg, mat boende mm
 
Välj något orösat!

En stugtur kan du ju gå ensam, trevliga människor träffar man ändå överallt på en sådan vandring! Jag tycker du ska utnyttja STF-servicen till något mer krävande, t.ex. Sarek, ett område som du kanske inte kommer till annars. Och det vore ju synd..........

Lycka till, Pelle
 
Tackar för svaren!!

Vet inte om det blev lättare att välja nu:) Visst ligger det något i att ta orösat och utnyttja SRF´s kompetens på t ex sarek.....samtidigt blev jag lite sugen på salta-keb och jag fick aldrig möjligheten att bestiga sydtoppen i somras pga dimma och tätt duggregn, samtidigt lockar inte sträckan singi-nikka alls....

Ingen som har åsikter om nationalparksturen i Laponia (Stora sjöfallet, Sarek och Padjelanta..)??
 
Laponia

Hej
Vet ej riktigt hur de lagt upp den turen, men det är ju aldrig fel att vandra i det området.
har själv ( www.fjällvandringinorr.se) men guidar även åt STF bla turerna efter Kungsleden. En del av deras turer (Salto-Nikka) har ju ett uppehåll på en dag i Keb just för att de som vill skall kunna anmäla sig till en toppbestigning.

Sarekvandringarna är ju lite tyngre om man skall ligga i tält, bära med sig all mat osv..
 
Ok. men misstänker att det är bättre att vandra i början/mitten av Juli än i slutet eller i början på augusti.....för att slippa för mycket folk på lederna? Senast gick jag i slutet av Augusti och det var perfekt...bra väder större delen av veckan, lagom mycket/lite folk och inte en mygga.
 
Precis....

... Ledde en tur förra sommaren, Midsommarspecial och det var en fin tur just därför att det var lite folk och mygg och stabilt väder.
Hade också en tur (nybörjare) sista veckan i aug och det var också en bra tid att vara ute.
 
Midsommar

är en fin årstid, i vart fall m man går leder där det finns broar. Kan ju vara en del vatten i jokkarna om det varit bra snösmältning innan.
Men fördelen är nästan inga mygg och lite folk.
STF;s midsommarspecial är en bra tur.
 
är en fin årstid, i vart fall m man går leder där det finns broar. Kan ju vara en del vatten i jokkarna om det varit bra snösmältning innan.
Men fördelen är nästan inga mygg och lite folk.
STF;s midsommarspecial är en bra tur.

Absolut! Högsommar i fjällen är underskattat :) Visst att dom gyllende höstfärgerna är fina men jag gillar att se livet sprudla under den korta sommaren. Stabilare väder och mindre folk..
Särskilt om man går längst leder där finns ju "nästan alltid" broar :)

Edit: Och det ena måste ju inte utesluta det andra :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
annakari Vilken blomma? Fjällvandring 5
Härjedalingen Vilken stuga? Fjällvandring 2
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
jonah hex vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ? Fjällvandring 13
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
kjpil Vilken tvål fungerar bäst i kall fjällbäck? Fjällvandring 73
ripjägarn Vilken Kungsled? Fjällvandring 2
Revan Vilken väg skulle passa? och hunden? Fjällvandring 14
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.