STF Glaciärkurs

Hej,

Har fjällvandrat ganska aktivt i fem-sex år nu och har nu fått upp intresset för att inrikta mig mer på alpinism. Har kikat lite på STFs glaciärkurs vid Kebnekaise i augusti och undrar om någon har erfarenhet av den? Är det värt det? Den kostar ju trots allt en del. Har råd och så, men om det finns andra kurser som är mer värda kan jag lika gärna vänta. Alla inlägg och så jag hittat är ett antal år gamla.

Har även kollat på några andra glaciärkurser och alpina kurser, en del utomlands, och planen är att försöka gå en eller två nästa år för att få en stabil grund att stå på innan jag börjar ge mig ut på äventyr så att säga. Hade gärna gått dessa kurser redan i år men har det svårt att få ledigt från jobbet nu, så jag väntar hellre till nästa år så jag kan planera jobbet efter fritiden istället för tvärtom :)

Enda resan jag har planerad i nuläget (i år, innan jag kan gå nästa års kurser) är en resa till Kanada i höst, men jag känner inte att det är något där jag har ett direkt behov av kunskaperna från kursen.

Norges glaciärer får de svenska att likna små snölegor. De har en helt annan kultur av turer på glaciär också. Där finns massor med kurser till mycket lägre pris. Dessutom är det enklare för de flesta att ta sig dit jämfört med Kebne. Istället för att gå en dag eller åka helikopter kör du eller tar bussen till din hytta eller ditt tält. Sök på brekurs (bre är alltså norska för glaciär) och du hittar massor. De arrangörer jag stött på är proffsiga och det är klart mer prisvärt än i Sverige tycker jag. Finns fler tillfällen att välja mellan också så det blir lättare att passa in med jobb.

Lycka till

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips