stela fingrar på morgonen

hallå
brukar ibland ha stela fingrar på morgonen, men efter ett tag så går det över.
Känns nästan som om det saknas "smörjmedel" i lederna men har för övrigt inte ont.
Vad beror det här på? Har dragit ner på klättringen under de senaste veckorna (det var då det började) till två eller en gång i veckan, innan dess klättrade jag 3-4 gånger i veckan.
Nån som har samma erfarenhet eller ett bra svar.

jag känner igen det du pratar om men då har det varit i perioder då jag varit lite små skadad men klättrat ändå eller klättrat hårt och intensivt utan så mycket vila. för mig funkade det att minska på tränings mängden som du gör och oxå hårdheten, typ kört rep istället för att bouldra eller nåt. det e svårt att ligga och pressa på topp jämt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Om det är knutet till just morgonen skulle kanske dålig blodcirkulation vara en förklaring. I så fall borde det räcka med att du värmer upp ordentligt.

Och om du snusar eller röker är det ju bara sluta med det. :D

Är inte läkare eller så, bara en gissning.

Någon som är både klättrare och läkare är ju Björn Alber - även känd som Dr 8a - som du hittar på sajten 8a.nu. Han brukar svara på det mesta i forumet "Ask the doctor". Det kanske är bättre än våra kvalificerade gissningar.

Annars har jag för mig att jag läste i One move too many-boken att författaren tycker att det är märkligt att inte fler klättrare har kroniska smärtor i sina fingerleder. Författaren trodde att det berodde på en gradvis höjning av smärttröskeln och att man helt enkelt lär sig att inte tänka så mycket på att det gör ont.

Om jag knyter mina händer nu och faktikst tänker på det så har jag ont i varenda fingerled.

Känner igen det här mycket från egna upplevelser. Är faktiskt lite osäker på om det beror på inflammation i lederna eller om det har något med cirkulation att göra.

Något som dock _verkar_ hjälpa mig är att "varva ner" lederna.. så t ex nån halvtimme-timme efter ett klätterpass gör 100 st "full-range-motion"-repetitioner med alla fingrarna och deras leder.

Läste något om att det bildas dåliga ämnen i lederna när de utsätts för mycket slitage, och att man genom att röra mycket på dem med obelastade rörelser kan liksom "skölja bort" de dåliga ämnena med ny ledvätska som utsöndras vid rörelse. Ingen direkt vetenskap, men det låter inte helt osannolikt tycker jag.

Edit:
"Noggrann uppvärmning, gärna med Qigong*boll och även nedvärmning efter träning en för att hjälpa leden att skölja ut elaka enzymer från ledvätskan är hörnstenar både för behandling och prevention."
http://www.klatterforbundet.se/pdf/medcom/Bergsport_1-08_sid_22-25.pdf

Senast ändrad:
För mig hjälper det rätt mycket med att jag masserar /gnosar ordentligt runt och på fingerlederna. Min känsla är att det verkar släppa på lite spända senor och fömodligen så ökar det på cirkulationen runt lederna också. -Funkar för mig i alla fall. -Testa att lägga 10 min på morgonen på lite fingermassage.
/S.

förbättring

hej
har nu klättrat minimalt, högst två gånger i veckan/tre veckor och då bara uppvärmning
samt två-tre leder.
Stelheten har försvunnit helt så det känns bra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips