Stegjärn

Återkommer snabbt med en fråga igen. Stegjärn. Vilka ska man köpa? Är Charlet Moser M10 ett bra köp, har hört att nån tyckte att M8 (tidigare modell) hade för långa fronttaggar.
Cassin Action? Är det någon som provat dessa?
Användningsområdet blir i första hand vertikal is och inte glaciärvandring.

Tack till alla som svarar

Camp Footfangs/superfangs är en klassiker, som funkar bra på alpina turer också. Kostar ngt mindre också - kolla NorthStar. Detta (att man kan använda utrustning för rejalla bestigningar) är också vad som är bra med Axar yxor.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
stegjärn

Tack för det snabba svaret, kul att man får hjälp här, välkomnar kommentarer och erfarenheter från alla som provat lite.
Jag har kollat in sidan och superfang hade ju ett bra pris. Jag skulle gärna vilja höra om någon här har testat Cassins Action järn eftersom jag har fått tips om dom.

Ha det bra på isen, kanske ses vi

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips