stegjärn på toppen av Monte Blance

Ska det behövas stegjärn om man är inknuten och har stavar?
Hur dan är turiststigen igentligen från Chamoni?

Absolut du ska ha !

Lyggis
Du ska alltid ha med dig stegjärn om du ska på toppen av ett berg. Är det isigt så det hjälper inte mycket med stavarna.
chao
Micché

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jo jag förstår. Tänker på att hålla nere vikten. Har ett par jättebra vandringskängor men stegjärnen passar sämre på dom. Mina scarpa är bra på is o snö men inte till att gå i längre sträckor. Min kompis härdade ut i bara ett par Coflash (stavningsfel?) och fick istället vattenblåsor som inte var granna. Jag klarade mej fint men fick bära på ett par extraskor i ryggsäcken hela tiden. Alternativet är ifall man kan fixa med stegjärnen så de passar vandringskängorna skapligt. Frågan är ifall det finns några knepiga passager på snö/is?

Tips

Jag fick ett bra tips när jag klättrade Syltraversen i påskas. Om man inte har ledade stegjärn och man använder telispjäxor eller kängor så kan man dra en spännrem runt hela pjäxan och under stegjärnet i "trampet". Då blir de stabilare och riskerar inte att gå sönder. Det kanske kan vara till användning?

Cave-Man

Knepiga passager?

lyggis; sa:
Frågan är ifall det finns några knepiga passager på snö/is?

Normalvägen (la voie normale) har några passager som kan kräva stegjärn. Mellan Tête Rousse (3200 m) och Goûter (3800 m) finns risk för isiga partier och att gå med stavar istället för yxa och dessutom utan stegjärn är riskabelt! Mellan Vallot (4300 m) och toppen är stegjärn knappast nödvändigt när det är spårat och vädret perfekt, men om omständigheterna är mindre än optimala så ligger man nog lite risigt till utan stegjärn och yxa där också. Så spara in vikten på något annat eller var flitig på stepmaskinen innan turen. Lycka till! /Rasmus

Jo, första passagen har vi sprungit över med kosvans som det heter. Den var löjlig sålänge man passerar på morgonen. Nu gick vi mitt i natten och stressa uppför och kom utanför leden. Så vi vände. Flera omständigheter (misstag) gjorde att vi vände vilket då var helt rätt. Mest nyfiken på hur knepigt det kan vara längre upp och om man ska sticka direkt till toppen utan någon längre paus på Goutier?

Hur knepigt sista biten?

Tête Rousse till Goûter är svåraste och brantaste biten rent tekniskt. "Enda" svårigheterna högre upp är vädret och altituden. En liten kamvandring över Arête des Bosses på ca 4500 m kanske kan vara lite knepig om det är tät trafik åt båda hållen, stark byig vind eller om man har svindel, annars lugnt. /Rasmus

Inknuten med stavar ?

Om din polare som du är inknuten med drattar ner i en crevasse, hur hade du tänkt hålla emot hans tyngd med bara stavarna till hjälp ?

/C

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips