Statusrapport om varg

hejsan allihopa heter anton jag tror ja hittade varg spillning idag när jag va ute med min hund men är inte helt säker de var färskt i alla fall. såg nästan ut som vanligt hund skit men med massa hår i. de är utanför enköping nån som vet om de stövar nån varg ikring här?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Skåne och Blekinge

Varg har ju siktats i både Blekinge och Skåne under sommaren. Hitills inte helt säkert om det är samma då Blekinge hade varg i juli-augusti och skåne nu i september.
Lokalt i Blekinge gick debatten het om skyddsjakt eller inte då flera fårägare fick djur slagna/skrämda.
Då vargen lämnade Blekinge för Småland (där skyddsjakt var beviljad) letade lokatidningen istället upp en räv som levde i centrala Karlskrona för att rovdjursintresset var stort då. ;-)
Ett exempel på artikel i BLT och debatt i kommentarerna
http://www.blt.se/nyheter/blekinge/vargen-har-rivit-tva-far(1442413).gm
och senare i Kristianstadsbladet
http://www.kristianstadsbladet.se/article/20090917/KRISTIANSTAD/635437879/1338

Jag försökte se vargen i Blekinge (3 vargsafaris) men lyckades tyvärr inte - så nattfärska fårkadaver som närmast...

/Patrik, Skåning i Karlskrona-exil ;-)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips