Statusrapport om varg

Coolt med mycket vargar!

Fast det är ju en problematik med detta. Vårat torp ligger mittemellan tre röda pluppar. Vi har aldrig märkt något av varg, men däremot har vår grannes lilla shetlandsponny blivit anfallen av två vargar. Det hela gick bra, de andra hästarna försvarade den lilla, och grannen hann väl ut också. Jag förstår att folk med husdjur/tamboskap tycker att varg inte är alldeles kul alla gånger.

Kanske kan man bygga vargsäkra stängsel? Det skulle väl lösa problemen.
 
^_^; sa:
Coolt med mycket vargar!

Fast det är ju en problematik med detta. Vårat torp ligger mittemellan tre röda pluppar. Vi har aldrig märkt något av varg, men däremot har vår grannes lilla shetlandsponny blivit anfallen av två vargar. Det hela gick bra, de andra hästarna försvarade den lilla, och grannen hann väl ut också. Jag förstår att folk med husdjur/tamboskap tycker att varg inte är alldeles kul alla gånger.

Kanske kan man bygga vargsäkra stängsel? Det skulle väl lösa problemen.
Han bonnen i Dalsland som sköt en Varg och blev dömd för det, kunde ha satt upp vargstängsel men fördrog att inte göra det. Vargstängsel är gratis. Arbetet att sätta upp det får man nog stå för. I stället lär han enligt tidningsartikel ha "burat in" sitt bostadshus. Honom tycker jag inte synd om.
Vargstängsel (el) skall avhålla vargen från att ta sig in i hagen men i ett fall nyligen ser det ut som om en varg hoppat över och rivit får på bete.

Men, frågan är om de där "boskapsfredande tjuvskyttarna" inte binder ris åt egen rygg. Jag läste i veckan en artikel där man framhöll att de vargar som tar sig in bland bebyggelse och river tamboskap är ensamströvande exemplar. När jägarna skjuter alfadjuren spricker flocken och de återstående vargarna jagar självständigt. Ensamma vargar klarar inte större djur som tex älgen. De får ta vad som återstår. Får och lamm till exempel.
 
Zeeke; sa:
Men, frågan är om de där "boskapsfredande tjuvskyttarna" inte binder ris åt egen rygg. Jag läste i veckan en artikel där man framhöll att de vargar som tar sig in bland bebyggelse och river tamboskap är ensamströvande exemplar. När jägarna skjuter alfadjuren spricker flocken och de återstående vargarna jagar självständigt. Ensamma vargar klarar inte större djur som tex älgen. De får ta vad som återstår. Får och lamm till exempel.

Nej det är nog det som är avsikten, då får de fler argument för att skjuta fler vargar. I stället borde man "ersätta" alla skjutna vargar med nyimplanterade, det skulle ta bort alla incitament för att jaga varg illegalt.
 
KLAGER; sa:
Zeeke; sa:
Men, frågan är om de där "boskapsfredande tjuvskyttarna" inte binder ris åt egen rygg. Jag läste i veckan en artikel där man framhöll att de vargar som tar sig in bland bebyggelse och river tamboskap är ensamströvande exemplar. När jägarna skjuter alfadjuren spricker flocken och de återstående vargarna jagar självständigt. Ensamma vargar klarar inte större djur som tex älgen. De får ta vad som återstår. Får och lamm till exempel.

Nej det är nog det som är avsikten, då får de fler argument för att skjuta fler vargar. I stället borde man "ersätta" alla skjutna vargar med nyimplanterade, det skulle ta bort alla incitament för att jaga varg illegalt.

Det skulle inte förvåna mig om det är så men en skjuten alfahanne ersätts inte så där direkt av inplantering.

Jag undrar över en sak. Känner man sig mer macho och karlaktig efter att ha skjutit en älg ur bakhåll. Är man ännu mer macho om man skjuter ett rovdjur. För att inte tala om dem som kör över järvar med snöskoter.

När man sålde ut militärt material från ett nedlagt regement i landet köpte en snubbe en sådan där Hägglunds-bandvag. I TV på bästa sändningstid berättade han att den skulle vara perfekt att skjuta från under jakten.

Orkar inte dagens jägare gå några kilometer till sitt pass? Måste de åka skoter eller bil ända fram?

Shit, jag har tre torn runt min stuga och här börjar jakten på måndag. Jag skall kanske inte uttala mig negativt om de duktiga, tåliga, nyktra, starka, uthålliga män-i-skor som bär gevär.
 
Bomullsmannen; sa:
Vargarna verkar trivas bäst i mellansverige. Är det för kallt längre norrut?

Naturvårdsverket har beslutat att det inte går att ha några vargar där det finns renar. P g a de tar endel renar, men framförallt p g a de skrämmer renarna. Sedan fi9nns det naturligtvis mycket mera mat i de södra delarna av Sverige, både mera älg och framförallt mera rådjur.
 
KLAGER; sa:
Bomullsmannen; sa:
Vargarna verkar trivas bäst i mellansverige. Är det för kallt längre norrut?

Naturvårdsverket har beslutat att det inte går att ha några vargar där det finns renar. P g a de tar endel renar, men framförallt p g a de skrämmer renarna. Sedan fi9nns det naturligtvis mycket mera mat i de södra delarna av Sverige, både mera älg och framförallt mera rådjur.

Och tydligen är det svårt för invandrande ryska vargar att ta sig igenom norra sverige ner till mellansverige. Är det nån som vet några siffror på hur många som "försvinner" på vägen?
 
^_^; sa:
KLAGER; sa:
Bomullsmannen; sa:
Vargarna verkar trivas bäst i mellansverige. Är det för kallt längre norrut?

Naturvårdsverket har beslutat att det inte går att ha några vargar där det finns renar. P g a de tar endel renar, men framförallt p g a de skrämmer renarna. Sedan fi9nns det naturligtvis mycket mera mat i de södra delarna av Sverige, både mera älg och framförallt mera rådjur.

Och tydligen är det svårt för invandrande ryska vargar att ta sig igenom norra sverige ner till mellansverige. Är det nån som vet några siffror på hur många som "försvinner" på vägen?

Samtliga?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.