statiskt vs.semistatiskt

hoj!
jag tänkte mig köpa cirkus 20 meter statiskt rep att använda för att göra toppankaren och firning för att fota. hittde då både statiskt rep och semistatiskt rep. vad är skillnaden rent praktiskt. hur mkt töjer sig ett semistatiskt rep? blir det för strechigt för att ha som toppankare eller funkar det??
 
Inte helt 100 på att jag har rätt

Men det brukar sägas att det egentligen inte finns statiska rep - de är egentligen semistatiska. Oavsett vilket så duger det antagligen, men fråga där du köper det för säkerhets skull.
 
De flesta repsnören töjer sig lite. Vill du ha helt stumt är det bättre med nylonband, dom strechar mindre.
 
Semistatiskt är korrekt benämning. Vissa tillverkare gör även "statiska" rep, dvs med ännu lägre töjning.

Se bara till att det står EN 1891 på rullen (finns som 9-11 mm). Det är sådant rep du ska använda.

Använd inte repsnöre, EN 564, dessa tunnare rep (4-8 mm)är till för annat (prusiksnören, hexor, mm), och har ingen norm för hur mycket de får sträcka sig. Inte heller band, EN 565, har någon norm för hur mycket det får sträcka sig. Men Björn har rätt i att det normalt sett är mycket stummare.

/Per
[Ändrat av Pigge2 2007-07-02 kl 14:37]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.