Rengöringsmedel för kakelugnsglasruta?

Är detta för OT eller fel del så får admin ta bort men jag undrar om det finns något husmorsrecept på rengöring av sot från glasrutan i min kakelugn. Den blir sotig efter ett många eldningar och jag gör nu rent med köpt medel som har lite varningstrianglar på sig ( men köps i vanlig affär så ändå inte supergiftigt) men undrar om det finns något tips på något lagom starkt som funkar? Då det är eldfast glas vill jag inte använda något som polerar så glaset blir repigt ( så t ex svinto och skurpulver går ju bort) utan det ska lösa sotet på kemisk väg.
Omd et spelar roll så eldar jag med lövträdsved, mest björk och ek samt tänder mha tidningspapper.

Tacksam för tips!

/Patrik
 
Spotta på en tuss tidningspapper, och doppa i askan från ugnen. Gnugga glaset med den "panerade" tussen. När sotet är borta kan du behöva eftertorka med rent tidningspapper eller hushållspapper beroende på hur rent du ska ha det.
Funkar klockrent.
 
Pysens förslag är perfekt. Du kan doppa en trasa i vatten om spottet skulle sina. Jag brukar ha en hink vatten och en trasa att skölja med också.
 
Det kan inte vara OT, för jag har gjort exakt som pysen beskriver detta vid många glasrutor på spisor i STFs och DNTs stugor, men även hos min bror...
 
Tack fö rtips!
Lika löser lika funkar ju med fett och whiteboarpennor och kanske även så med sot. Får återkomma då det blivit mörkt i rutan igen.

/Patrik
 
Ovanstående funkar bra.
Enstaka tillfällen har jag använt ugnsrengöring och medel för spishällar i glas med bra effekt om det får sitta ett litet tag.
Ibland kan det bli svårare beläggning men det finns oliks svampar som då kan bidra till bättre effekt:
Denna har jag testat och är nöjd, räcker länge vid enstaka användning:
 
Aska och tidningspapper är bra. Har testat massor av köpta medel men det enda som funkat för oss är Biltemas.
Den är suverän.

Det är den jag använder idag men ville se om det finns något "med färrre varnignstrianglar på" som också funkar bra. Återkommer som sagt när rutan blivit sotig igen och jag provat med tidnigspapper och askan från eldstaden.

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.