Statiska Rep?

Hej, söker ett statiskt rep som ska användas till ankare vid framförallt toppreps klättring. Är det något man bör tänka på när man införskaffar ett sådant?

Tänker kanske framför allt på hållbaret då repet förmodligen kommer att ligga över bergskanter osv. Vad bör det vara för grovlek osv. ???

Förslag på rep mottages gärna!

/Henke

Hej,
jag har ett 10 mm rep från Addnature som funkar bra. För det mesta brukar valet av rep lösa sig automatiskt genom att det inte finns så många olika typer av statiska rep i butikerna :). Men annars är det ju som vanligt att tunnare rep har samma hållfasthet fast är dyrare. Värt att tänka på är att ha så pass tjockt rep så att repbromsen fortfarande tar bra.

/ Rolle

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om du skall ha till ankare så kan det kanske räcka med 2 x 10 meter? Isåfall kan du köpa på lösmeter. Minst 10mm skulle jag rekomendera.

Tack för era tips...grovleken har ingen betydels för repbromsens skull då jag inte kommer att fira med repet och när jag säkrar in mig i repet blir det med en hms-knut. Kanske mer en fråga om hållfastighet.

Det kommer att bli et 20-25 meters rep

/H

Det är möjligt att förhållandena inte är helt linjära, men jag tror nog att tjockare rep generellt håller för mer än tunnare om det nu var nån som trodde nåt annat.

Beträffande vassa kanter så är det dock antagligen betydligt bättre att lägga repskydd, än att välja ett överstarkt rep som sedan utsätts för den vassa kanten. Repskydd har diskuterats förr på forumet, men vattenslang runt repet är en variant.

Uppgifter från northstar.se

Grottrep, semistatiskt:
Används ofta som rep för firningar då stark förslitning förväntas. Är också populärt som topprep för att spara på sitt dynamiska klätterrep och att
knyta ekonomiska långslingor med. Tänk på att ett semistatiskt grottrep aldrig får användas som ledklätterrep då dess dynamiska förmåga är
obefintlig. Vid användning av grottrep som topprep, tänk på dess låga fjädrande effekt då t.ex. en lättare person ska säkra en tung.

Anv. område: Säkringar, slingmaterial, räddning etc.

9 mm: brottstyrka 2500 kg(sic!), vikt 51.2 g/m, pris 13 kr/m.
10 mm: brottstyrka 2850 kg, vikt 66.0 g/m, pris 17 kr/m.
11 mm: brottstyrka 3550 kg, vikt 78.8 g/m, pris 22 kr/m.

"att tunnare rep har samma hållfasthet" måste väl vara en missuppfattning?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips