Staloluokta -Sulitelma, synpunkter

Hej!
Jag ska vandra med en vän i månadsskiftet juli/augusti. Vi funderar på Padjelantaleden Ritsem-Staloluokta och sedan nordkalottleden till Sulitelma. Vi är medelmåttor till fjällvandrare och önskar en tur utan nära döden-upplevelser. Hur passande är den sistnämnda sträckan för sådana som oss? Hur bra är ledmarkeringen och hur besvärliga är vaden? Brukar snön ställa till med problem vid den här tiden?
Tack på förhand!
 
Hej,
Gick från Stalo till Sulithelma 2013 i slutet av augusti. Markeringen var inget problem, betydligt synligare än vid övriga Nordkalottleden. Vid sista etappen är ett lätt vad, men kängorna fick jag ta av mig. Sista dagsetappen är lite jobbigt men absolut inte svårt. Det är en fin tur.
Mvh Veni
 
Du kommer i så fall att passera det som sägs vara den svenska fjällvärldens vackraste stugplats - Konsul Perssons stuga. En del menar att det är fjällens vackraste plats - stuga eller ej.
Den måste du väl se?

HåkanF
 
Du kommer troligen att överleva :)
Det är markerade leder med färg som målats på stenar. Vaden efter lederna är normalt inte besvärliga, MEN om det regnar mycket kan ett vad med 10cm vatten öka till knädjupt (gäller överallt i fjällen).
Padjelanta är jättefint, ganska platt och grönt, området runt Sulitelma är kargare och bergigare.
Det blir en fin tur.

Ska ni gå norra eller södra sidan om Sulitelma förresten?
Bor ni i stugor behöver ni en DNT-nyckel på norska sidan.

/Ulf
 
Tack Veni, Håkan och Ulf!

Då tror jag vi vågar oss ut på den turen. Klart vi måste se fjällens eventuellt vackraste plats. Vi kommer att gå på norra sidan om Sulitelma och bor i tält, så nycklar klarar vi oss utan. Någon av er som vet hur man smidigast tar sig kollektivt till Sulitelma från Malmö, förresten? Verkar finnas lite olika möjligheter.

Vänligen
Charlotte
 
I somras åkte jag tåg till Sulitjelma via Norge (passerade gränsen vid Eda) och nattåg från Trondheim till Fauske. NSB tar betalt per sovkupé(fast pris) och i den ryms två personer. Från Fauske järnvägsstation går det buss till Sulitjelma och jag klev av vid kyrkan. Kolla att bussen ni vill åka mellan Sulitjelma och Fauske går den dagen.

Själva Tågresan (Dovrebanan) genom Norge var helt fantastisk eftersom man norr om Lillehammer kommer in i norska fjällvärden och banans högst punkt är 1024,4 möh! Ett annat alternativ är att åka tåg till Trondheim och nattåget via Storlien. Tidigare gick det en buss från Skellefteå till Fauske men den är linjen är nedlagd.

Det går också att flyga till Bodö via Gardermoen och därifrån går det också bussar till Fauske/Sulitjelma. Fråga om du undrar över ngt mer :)
 
Vandring efter vägen från Sulitjelma samhälle till Ny Sulitjelma stugan är tråkig och uppför backa. Ni bör överväga att ta en taxi.
 
Vad tror ni om läget på sträckan nu med tanke på den stora snö- och vattenmängden? Är det realistiskt för oss medelmåttor även ett år som detta? Vi börjar från Ritsem 29/7.

Vänligen
Charlotte
 
Vad tror ni om läget på sträckan nu med tanke på den stora snö- och vattenmängden? Är det realistiskt för oss medelmåttor även ett år som detta? Vi börjar från Ritsem 29/7.

Vänligen
Charlotte

Spontant Ja, det är ganska så låglänt....visserligen ligger det Nu snö kvar efter Padjelantaleden och en del vad verkar vara högre än vanligt i nuläget, men ni åker dit på två veckor...så då är det säkerligen lugnt.
Jag själv Åker upp till Björkliden på fredag och går mot Ritsem, bör vara där runt den 24:e...för att fortsätta vidare en dag senare mot Sulitelma!
 
Nej, räkna med mycket snö.

Hejsan,

Misstänker att Anders kanske tänker på den första biten ner till Staloloukta, för ni bör definitivt räkna med att det blir många km på snöfält från Sårjåsjaurestugan och vidare till Sulitelma. Personligen skulle jag räkna med att det är relativt lugnt fram till Staddatjåkkåstugorna, men sen lär det bli mer och mer snö. Dels faller det mycket med snö på västsidan av Sulitelma än på östsidan (är ingen slump att jätteglaciären Båmannaisen ligger där den gör...) och dessutom går leden upp på nästan 1000 möh.

Gick själv denna sträcka för 5 år sedan i mitten av Juli, en relativt normal sommar, och även då var det gott om snö även om det inte var några som helst problem att följa leden.

Vill man få en uppfattning om snölägen just nu kan man kolla in webbkameran över Lomivatnet som ligger på 700 möh!!!: http://www.sks.no/lomivatnet/category453.html.

Ett alternativ är givetvis att följa leden öster om Sulitelma ner till Piskehaure och sen svänga väster ut. Har själv dock inte gått den sista biten Piskehaure - Sulitelma, så där vet jag inte hur det ser ut. Men ner till Piskehaure borde vara helt ok även om jag även på denna misstänker att det ligger kvar en del snö. Kollar man t.ex in Brigas bilder i denna tråd (http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=80934&page=17) så är det svårt att tro att all snö hinner smälta undan till ni är där uppe.

Så det är ett lurigt val!

/ Stefan
 
Tack för era svar! Det är den sista sträckan jag är osäker på. Jag var väldigt sugen på just det området och har bokat en dyr, ej avbokningsbar tågbiljett från Fauske, men blir lite nervös när jag ser alla snöbilder. Tror ni att snön kommer ställa till problem när det gäller att hitta, ta sig fram och vada? Hade ni lagt om rutten? Svåra frågor såklart, men jag känner mig lite villrådig!
 
Tack för era svar! Det är den sista sträckan jag är osäker på. Jag var väldigt sugen på just det området och har bokat en dyr, ej avbokningsbar tågbiljett från Fauske, men blir lite nervös när jag ser alla snöbilder. Tror ni att snön kommer ställa till problem när det gäller att hitta, ta sig fram och vada? Hade ni lagt om rutten? Svåra frågor såklart, men jag känner mig lite villrådig!

Kontakta DNT i Sulitjelma eftersom de borde ha bra information om sina hytter och leder!

http://sulitjelma.turistforeningen.no/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
nicko_ Staloluokta-Jiegnavagge-Luohttolahko-Niejdarihpvagge-Alggavagge-Basstavaggi Fjällvandring 4
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
veni Staloluokta till Sårjåsjaure Fjällvandring 3
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
danordgren Genom Alggavagge från Staloluokta Fjällvandring 12
uldall Helikoptertransport till/från Staloluokta? Fjällvandring 10
JenDahl "Kvikkjokk - Staloluokta för nybörjare" åsikter? Fjällvandring 9
Pappan Tips längs Staloluokta - Njåtjos - Kvikkjokk Fjällvandring 12
Cocido Hitta gamla stigen från Staloluokta mot Alkavagge Fjällvandring 1
Nordpilen Staloluokta-Sulitjelma Fjällvandring 1
brigas Tidsåtgång vandring Staloluokta-Alkajaur Fjällvandring 1
DanneB Nordkalottleden, Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 9
catswed Vandring Staloluokta - Sjöarna - Ritsem Fjällvandring 3
Bamba Turval Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
eramlao Sarek - tidsuppskattning för Staloluokta - Kvikkjokk? Fjällvandring 2
akecarl Staloluokta-Alkavare Fjällvandring 5
patriklantto Försäljning i Staloluokta Fjällvandring 2
il C Pieskehaure-Staloluokta Fjällvandring 6
Foamfollower Kostnad för flyg till Staloluokta m.m. Fjällvandring 1
Kiosk i Staloluokta Fjällvandring 1
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...