Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning

Jag ska resa med flyg för första gången sedan jag köpte min Vista HCx.

Då jag tycker det är roligt att titta på trackfilen när jag varit ute och rest, så vill stänga av tryckmätaren och låta GPS satelliterna räkna ut höjden (precis som på min 60C), annars blir höjden väldigt fel p.g.a tryckkarbinen

På Sattelit sidan finns en rad i Menyn som heter GPS-höjd, men vad detta innebär framgår inte av manualen.

Så, är det någon som vet hus man stänger av tryckmätaren på Vista? Förmodligen gör man på samma sätt i 60 CS och 60CSx.

Per
 
Vad händer om du går till
Inställningar
Höjdmätare
Barometerläge och väljer
Konstant höjd.

Fast det är kanske bara för att man ska kunna se väderförändringar???
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vad händer om du går till
Inställningar
Höjdmätare
Barometerläge och väljer
Konstant höjd.

Fast det är kanske bara för att man ska kunna se väderförändringar???

I manualen beskriver dom detta ”när du står still”. Jag tolkar detta som att då får man veta tryckförändringen (väderberoende) precis som din gissning

Per
 
På Sattelit sidan finns en rad i Menyn som heter GPS-höjd, men vad detta innebär framgår inte av manualen.

Per

Hej!

Jag har en 60 CS och vad jag tror/trott så betyder "GPS-höjd" att mätningen sker just med hjälp av satteliterna och inget annat. Det vill säga att den mäter in såväl positionen som höjden. Och då krävs lite fler satteliter än bara vid en positionering i ett plan. Jag tror inte att hänsyn tas till ev. lufttryck, men helt säker är jag ju inte.. Huruvida det är samma på Vista vet jag ej heller!

Mvh!
 
Jag har också tolkat GPS höjd som satellithöjd, tror frågan snarare är hur ska man göra för att tracklogen ska välja satellithöjd istället för barometerhöjd.
 
Ställde precis frågan på SAS hemsida till "Eva" här är svaret:

Du får ta med dig laptop, mobiltelefon, mp3 spelare, elektroniska spel, m.m. in i planet som handbagage. All elektronisk utrustning ska vara stängd under start och landning.

Du kan använda din mobiltelefon under flygningen om den har flightmode.

Elektronisk utrustning med radiosändare ska vara avstängda under hela flygning.

---
GPS är ingen sändare utan en radiomottagare
 
Jag har också tolkat GPS höjd som satellithöjd, tror frågan snarare är hur ska man göra för att tracklogen ska välja satellithöjd istället för barometerhöjd.

Ja det tycks stämma att den (60 CS) loggar barometerhöjden! Tittade på ett par gamla spår nyss som var och en var några minuter långa och som gick dels över Frankrike och dels över Medelhavet från en flygning till Mallis för några år sen, och där tycks hastigheten överensstämma med "verkligheten" men höjden är "bara" drygt 2000 m. vilket ju inte stämmer!

Mvh!
 
Ställde precis frågan på SAS hemsida till "Eva" här är svaret:

Du får ta med dig laptop, mobiltelefon, mp3 spelare, elektroniska spel, m.m. in i planet som handbagage. All elektronisk utrustning ska vara stängd under start och landning.

Du kan använda din mobiltelefon under flygningen om den har flightmode.

Elektronisk utrustning med radiosändare ska vara avstängda under hela flygning.

---
GPS är ingen sändare utan en radiomottagare

Jag har blivit nekad en gång att använda den när jag frågade, och det var inte vid start eller landning. Själv så tyckte jag det kunde vara kul att se exakt var man befann sig efter ett par timmars flygning. Jag trodde att det skulle gå bra eftersom det väl är en "mottagare och ingen sändare", så som du säger! Har ett svagt minne av att motiveringen var att den kunde "oroa" andra resenärer...

Mvh!
 
Hej!

Jag har en 60 CS och vad jag tror/trott så betyder "GPS-höjd" att mätningen sker just med hjälp av satteliterna och inget annat. Det vill säga att den mäter in såväl positionen som höjden. Och då krävs lite fler satteliter än bara vid en positionering i ett plan. Jag tror inte att hänsyn tas till ev. lufttryck, men helt säker är jag ju inte.. Huruvida det är samma på Vista vet jag ej heller!

Mvh!

När jag vill veta en höjd på en viss position som jag befinner mig på så brukar jag alltid använda mig av "GPS-höjd", annars så krävs det väl ett ständigt "kallibrerande" av höjdmätaren för att det ska stämma. Så fort som lufttrycket förändras (och det gör det ju ofta.. och ibland snabbt) det minsta så stämmer ju inte höjdmätningen längre, som bygger på lufttrycket.

Mvh!
 
Om man vill logga flyghöjden ställer man mycket riktigt in en sådan GPS på "Konstant höjd".
Under rubriken "Höjd" visar den fortfarande den barometermätta höjden, vilken i en tryckkabin motsvarar ungefär 2000 m höjd, men i loggen stoppar den in GPS-höjden, av någon anledning.

När den står i normalläget, alltså "Varierande höjd", är det barometermätt höjd som loggas i spårloggen (och därmed syns i höjdprofilen).

Det är olika med olika flygbolag, om de tillåter GPS eller ej. Dessutom är det olika från besättning till besättning på samma bolag, så det finns inga generella tumregler att hålla sig till.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips