Ett sätt att stabilisera gaskök som i alla fall jag inte tänkt på:
http://www.youtube.com/watch?v=tr3B0b3SHgc
http://www.youtube.com/watch?v=tr3B0b3SHgc
Strykarräven;362764 sa:Men det verkar ju vara nåt slags epidemisk sjuka bland ffa lättpackare att man testar och demonstrerar alla sina prylar (ffa tälten) på gräsmattan hemma...
Det var ett bra tips, tack för det.
Problemet som jag ser är väl just att man ofta är på stenig mark. Men det verkar ju vara nåt slags epidemisk sjuka bland ffa lättpackare att man testar och demonstrerar alla sina prylar (ffa tälten) på gräsmattan hemma... Sen ska man komma ihåg att ha två tältpinnar redo, eller slita upp tältet så fort man vill ha en kopp kaffe. Men visst, traditionella gasburkstöd har ju inte direkt flera användningsområden...
MEN jag undrar om det inte går att använda stenar som stöd?
Jag håller med om att man ofta är på stenig mark, och då borde det väl gå att stödja gasköket med några lagom stora stenar. Någon som provat?
Som jag antydde ovan: Ja, det går. Jag har så att säga klämt fast tuben mellan ett par stora stenar när jag varit ute med barn, för att minska tipprisken. Det håller fötterna på lite avstånd från grytan också. Men i störst allmänhet tycker jag att stabiliteten är ett ganska litet problem, det är få gånger man inte kan stabilisera upp köket tycker jag. Det värsta är väl sluttande berghällar, och då hjälper ju inte metoden ovan.
Delvis har det väl att göra med hur man lagar mat. Min matlagning består oftast av vattenkokning, ibland sjuder jag lite. Men jag håller inte på och sitter och rör om i grytan eller steker, då skulle jag nog föredra ett spindelkök. (Men jag gjorde inget mer avancerat bara för att jag hade spindelkök förut...)
Nä, för att en del sitter mer hemma på gräsmattan med Excelarket och den milligramnoterade kokainvågen än är ute i fält, lite tillspetsat....eftersom de inte släpar på videokameran i fält..?
Hej Bertil,Jag har inget toppmonterat gaskök (men ska skaffa ett ), så jag har ingen erfarenhet av stöd.
MEN jag undrar om det inte går att använda stenar som stöd?
Jag håller med om att man ofta är på stenig mark, och då borde det väl gå att stödja gasköket med några lagom stora stenar. Någon som provat?
/ Bertil