"Stabila" kängor och långfärdsskridskor?

Publow

Läste också igenom Publows sidor 42 till 54 om detta idag.

Han betonar inte ytterskäret så mycket på is som t ex Lasse Almkvist men jag är övertygad att det är nödvändigt att få ett bett med glidfoten när den ansätts för att kunna åka kraftfullt och ekonomiskt.

Bilderna i Publows bok illustrerar väl överföringen av tyngdpunkten som ni diskuterade ett par inlägg upp i den här tråden.

Thure
 
Intressant ämne ! Jag körde förra säsongen på Graningekängan ("nya" låga modellen med tunnt polstrad lädersko och Corduraplös, inte den gamla hederliga cellgummistöveln)och den har en mycket mjuk gummisula med minimal vridstyvhet i främre delen. Nästan lite mockasinkänsla faktiskt.
Den funkar bra, fin flex i längsled, ombonad på foten, billig och ger en mycket pedagogisk skridskokänsla, ibland känns det som att jag justerar skenans vinkel mot isen med fotbladspress istället för fotledsvridning. Är dessutom helt suveräna att gå i på landtransporter.
Visst - jag är lika mör i fötterna som i ljumske och rumpa efter en tuff tur...
Jag vill minnas att det i SSSKs jubileumsbok finns en bild på en dam som har sina holländare fastremmade på bara raggsockarna, snacka om närkontakt !
//Bengt
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Re: Publow

thureb; sa:
Läste också igenom Publows sidor 42 till 54 om detta idag.

Han betonar inte ytterskäret så mycket på is som t ex Lasse Almkvist men jag är övertygad att det är nödvändigt att få ett bett med glidfoten när den ansätts för att kunna åka kraftfullt och ekonomiskt.

Bilderna i Publows bok illustrerar väl överföringen av tyngdpunkten som ni diskuterade ett par inlägg upp i den här tråden.

Thure

Håller med till fullo och vägen till detta "bett" går med säkerhet till allra största delen via träning och nötning av annan/förbättrad åkteknik. Förutsättningarna för att uppnå sådan förbättring varierar bl.a med utrustningen. Ett par slalompjäxor som går långt upp på smalbenet lämna sannolikt inte mkt utrymme för en "korrekt" isättning eller gör det i allafall beydligt svårare jmf med ett par skor med lägre alt. mjukt skaft över vristen.

Vilka alternativ av lägre/mjukskaftade skor/pjäxor finns det idag som lämpar sig för ett par långfärdsskridskor? Lundhags Certech och Graningekängans nya låga modell har behandlats tidigare. Andra alternativ, både för fast, glapp och klapp skridskor?

Mvh
J
 
Min favorit är Salomon RS9 pilot. Ytter/innerskär, allt funkar.
Jag har prövat lägre modellen RC9(klassik stil), men det var mycket instabil, nästan ömöjligt att åka.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips