sprucket skaft

Uppföljning

Tänkte ge en uppföljning på mitt tidigare inlägg... Point 65 har godtagit reklamationen utan invändningar.
Kontaktade dom fredag och fick svar i går. Snabb och bra handläggning.

Tack för alla reflektioner på paddelbrott, intressant att höra era synpunkter.
 
repair

No worries about writing in swedish, its I who should apologise... but I read and hear swedish pretty fluent these days :->

Repairing scratches, could work as you say, but generally if any fibres are cut as well then you just have to be careful. Depends on how many layers the shaft is laminated etc.

When the worse happens its worth trying to replace the shaft, but that means work the shafts off the blades without damaging them.

MVH

James
 
Ytterst ovanligt fabrikationsfel

Att paddeln spricker på längden - vilket hände med Ulfs paddel - är ytterst ovanligt. Det är första gången det har hänt med våra paddlar som vi känner till. Efter kontakt med producenten visar det sig att det var ett ovanligt fabrikationsfel som har uppdagats i två tidigare fall.

Däremot händer det ibland att paddelskaftet går rakt av, vilket oftast beror på att man har belastat paddeln på ett olyckligt sätt.

Paddeln ska utan problem hålla för en normal flottörräddning.

hälsningar

Tomas Öhman
Point 65°N
 
ett litet inlägg till...

Kan tillägga att jag i samband med min reklamation bad dom skicka med nån pryl för en hundring för att kompensera frakten på 120 spänn.(företaget ska stå för alla kostnader vid reklamation http://www.konsumentratt.konsumentverket.se )

Det kom inget i paketet med paddeln, så jag mejlade Point65 igen för att höra hur det var med detta. Fick inget svar. Inga pengar att bråka om, men lite dålig stil att inte ens svara på frågan...
[Ändrat av umevargen 2005-05-25 kl 19:00]
 
En del paddlar t ex VKV:s tidigare lättviktare påstås vara mycket svaga vid felaktig belastning, då en hårt vinklad (85-90 grader) paddel belastas på den svaga sidan (armeringen är asymetrisk). Men de håller bra för det de är byggda för, d v s paddling. Jag har hört många berättelser/rykten om haverier i samband med flottörräddningsövningar, och det gäller alla sorts lättviktspaddlar.

Men det är kanske en hypotetisk fråga. Traditionell flottörräddning fungerar så dåligt i öppen sjö att man bör rekommendera reentry med paddel (med flottör påtagen) i vanlig paddlingsfattning och uppbrytning. Då kommer belastningen rätt. Och även om man inte är ute efter just den effekten fungerar räddningsmetoden bättre.
Det behöver inte vara någon avancerad teknik, det går hyfsat bra att kliva in från sidan med ansiktet hela tiden över vattenytan. Men man måste vara noga med att få fästa med fötterna och knäna och rumpan ska ner i sitsen ordentligt.

Men det är ändå inte lätt att hålla paddel och balans, och samtidigt få på kapell, hålla pump, pumpa etc med bara två händer. Men det är kanske en annan fråga. Upp kommer man. Och paddeln håller.

/Lasse
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.