En sexa JD är fint på maten, jepp.. Kaffekask på vodka i nödfall.. Glögg är trevligt även kalla höst eller vårkvällar, inte bara i juletid. Bullshot i termosen var kul att prova men mekkigt att tillaga. Blå "Rushkinov" från Mallis är verkligen inte långt från t-röden, uvva. Gärna rödvin på tetra till frystorkfodret om någon kamrat ids kånka upp det på fjället. I kajaken är det inte för jobbigt att transportera några tvåpinnars som kyls bland stenarna på eftermiddagen.. Glöm inte jordnötterna och ölkorven bara.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Sprit på turen
- Trådstartare marcus959
- Start datum
Re: T-röd?
Nu får du läsa mitt inlägg igen va!?
Ta med är inte dricka.. inte fördömmande utan fördom..
marcus959; sa:Varför dricker du T-sprit för, jag vill inte låta fördömmande men T-sprit! skärp dig!
Nu får du läsa mitt inlägg igen va!?
Ta med är inte dricka.. inte fördömmande utan fördom..
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
marcus959; sa:Nämner man T-sprit i en sprit diskussion så får man erkänna att man faktiskt menade att man dricker T-spriten och inte bara offrar den till triangia gudarna.tycker jag
Jag talar endast med MSR gudarna!! =D
PK Neelix; sa:Konstigt att ingen försvarat alkoholen med att den kan användas till sårtvätt än. Den motiveringen brukar komma tidigt i sådana här diskussioner.
Men innan den kommer kan jag döda den. Alkohol som är avsedd som dryck innehåller färg och smakämnen som gör den olämplig till sårtvätt. Den kan till och med orsaka infektioner![]()
nej det har inte kommit upp för att vi som vill ha vår lilla whisky på kvällen står för vår åsikt. (och varför skulle vi inte göra det).
Ingen här har ju föreslagit att man ska bli stupfull på fjället. Så egentligen har jag svårt att förstå moralpaniken.
Men bra att du bemöter ett argument som ingen tagit upp
chralm; sa:Ingen här har ju föreslagit att man ska bli stupfull på fjället. Så egentligen har jag svårt att förstå moralpaniken.
Det har funnits (finns?) en subkultur av män(niskor) som tar med sig rejält med sprit så fort de ska ut, som liksom tar utelivet som en ursäkt för att supa till rejält, sannolikt för att det inte är socialt accepterat hemma. Det är alltid lika vemodigt att hitta tomma brännvinsflaskor ute vid fiskevattnen/älgtornen. Hojt-dunkarna tar de åtminstone med sig hem (för refill antagligen).
MEN: detta får ej förväxlas med att någon tar sig en hutt eller två för trivselns skull.
avslutad210712
Gäst
Att den subkulturen finns torde vi knappast behöva fundera på men troligen rätt ovanlig bland utsidans besökare gissar jag. Dock såg jag ett sällskap tysktalande turister en bit från Tjäktja-stugan som nog tillhörde subkulturen "gå några mil med stor packning på ryggen, slå upp tältet och sup dig redlös". Hur de orkade vandra dagen efter är för mig en total gåta.
Tillhör själv de som kan "supa skallen" av mig hemmavid men att jämföra det med att dricka 2-3 cl whisky efter en dags vandring/skidåkning tycker jag inte riktigt går. Anser mig knappast bli berusad och anser knappast att mina sinnen blir speciellt bedövade av det. Och jag dricker min whisky därför att jag gillar smaken på precis samma sätt som jag gillar smaken av tjärtabletter. Visst kunde jag lämna whiskyn hemma och ta med mig tjärtabletter istället men jag har gjort mitt val. Om andra inte vill ta med sin alkohol så ställer inte jag frågan varför de inte gör det och inte heller ser jag ner på dem men om man säger att man tar med sig en liten (obs inte en liter) whisky som man delar på två på 7-10 dagar så skall man nästan måsta försvara sig för att ens få gå ut i naturen.
Tillhör själv de som kan "supa skallen" av mig hemmavid men att jämföra det med att dricka 2-3 cl whisky efter en dags vandring/skidåkning tycker jag inte riktigt går. Anser mig knappast bli berusad och anser knappast att mina sinnen blir speciellt bedövade av det. Och jag dricker min whisky därför att jag gillar smaken på precis samma sätt som jag gillar smaken av tjärtabletter. Visst kunde jag lämna whiskyn hemma och ta med mig tjärtabletter istället men jag har gjort mitt val. Om andra inte vill ta med sin alkohol så ställer inte jag frågan varför de inte gör det och inte heller ser jag ner på dem men om man säger att man tar med sig en liten (obs inte en liter) whisky som man delar på två på 7-10 dagar så skall man nästan måsta försvara sig för att ens få gå ut i naturen.
chralm; sa:PK Neelix; sa:Konstigt att ingen försvarat alkoholen med att den kan användas till sårtvätt än. Den motiveringen brukar komma tidigt i sådana här diskussioner.
Men innan den kommer kan jag döda den. Alkohol som är avsedd som dryck innehåller färg och smakämnen som gör den olämplig till sårtvätt. Den kan till och med orsaka infektioner![]()
nej det har inte kommit upp för att vi som vill ha vår lilla whisky på kvällen står för vår åsikt. (och varför skulle vi inte göra det).
Ingen här har ju föreslagit att man ska bli stupfull på fjället. Så egentligen har jag svårt att förstå moralpaniken.
Men bra att du bemöter ett argument som ingen tagit upp![]()
Vill härmed referera till sida 2 i denna tråd. För övrigt tänker jag fortsätta desinficera mina munsår med whiskey. Så det så!
Mvh
PeterP.
Det är tur att vi bor i ett fritt land där alla har rätt till sin egen åsikt och är fri till att göra vad man vill (inom lagens råmärken iaf). Tycker att man ska få göra det man trivs bäst med, vill man ha whisky med sig på fjället (mycket gott när man fått upp tältet och ätit lite...) ska man givetvis få ha det! ...och vill man inte nyttja alkohol så är det upp till dem. Som sagt vi bor i ett fritt land!
Precis. Å då vill jag passa på att rekommendera en fin malt: Glemorangie Burgundy Wood Finish 
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg