Sportdryck?

Re: Inte alls blaha blaha!

phorsell; sa:
Sedan är det bara att tillsätta ett krm salt per liter vätksa så har du en prima sportdryck. Själv kör jag på en blandning med 7dl vatten, 5 msk maltodextrin, 1 msk fruktos, 1 krm salt samt en 1/2- 1 msk saft för att få lite smak.

Salt i den form du tillsätter är ju NatriumKlorid, det är inte samma salter som man svettas ut.
 
vitargo funkar riktigt bra.....
prova detta , det finns hos vissa väl utvalda cykel och sportbutiker runt om i landet...

ha det..

B
 
Re: Re: Inte alls blaha blaha!

XPAT; sa:
[Salt i den form du tillsätter är ju NatriumKlorid, det är inte samma salter som man svettas ut.

Saltet i de flesta sportdrycker ska ju bara se till att man tömmer magen lite snabbare (kommer inte ihåg vad man fick för resultat om det verklgien gjorde någon skillnad.) någon verklig saltbrist uppstår ju inte under ett kortare pass så vilken typ det är spelar ju ingen större roll.

Enklaste sportdrycken i världen är nog vanligt socker blandat med vatten, har man lust kan man slänga i mer druvsocker eller maltodextrin men se till att man håller sig under 6-8 % socker totalt av drycken.
 
Re: Re: Re: Inte alls blaha blaha!

z_bumbi; sa:
Saltet i de flesta sportdrycker ska ju bara se till att man tömmer magen lite snabbare (kommer inte ihåg vad man fick för resultat om det verklgien gjorde någon skillnad.) någon verklig saltbrist uppstår ju inte under ett kortare pass så vilken typ det är spelar ju ingen större roll.

Enklaste sportdrycken i världen är nog vanligt socker blandat med vatten, har man lust kan man slänga i mer druvsocker eller maltodextrin men se till att man håller sig under 6-8 % socker totalt av drycken.

OK, jag var inne på elektrolyter.
 
Re: Re: Re: Re: Inte alls blaha blaha!

XPAT; sa:
z_bumbi; sa:
Saltet i de flesta sportdrycker ska ju bara se till att man tömmer magen lite snabbare (kommer inte ihåg vad man fick för resultat om det verklgien gjorde någon skillnad.) någon verklig saltbrist uppstår ju inte under ett kortare pass så vilken typ det är spelar ju ingen större roll.

OK, jag var inne på elektrolyter.

Elektrolyter är väl salter ?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Inte alls blaha blaha!

z_bumbi; sa:
XPAT; sa:
z_bumbi; sa:
Saltet i de flesta sportdrycker ska ju bara se till att man tömmer magen lite snabbare (kommer inte ihåg vad man fick för resultat om det verklgien gjorde någon skillnad.) någon verklig saltbrist uppstår ju inte under ett kortare pass så vilken typ det är spelar ju ingen större roll.

OK, jag var inne på elektrolyter.

Elektrolyter är väl salter ?

Ja, men inte Natriumklorid.
 
Re: Re: Re: Vätskeersättning

tigertamjaren; sa:
XPAT; sa:
Resorb innehåller ju inte någon energi och egentligen (såvitt jag vet) för lite electrolyter för att återställa saltbalansen som man rubbar på långpass.
Inte helt riktigt, Resorb innehåller druvsocker, men inte i nån större mängd varför du behöver de där energikomplementen jag talade om. http://www.semper.se/nutrition/vuxna/popups/beskrivning_frameset.asp?id=182

XPAT; sa:
Sen stämmer det ju inte att man "inte behöver dricka lika mycket", kroppen gör ju inte av med mindre vatten för att man dricker resorb.
Inte helt riktigt det heller, kroppen gör självklart inte av med mindre vätska för att du tar Resorb (vätskeersättning), men du behöver inte tillföra lika mycket vätska som du har förlorat.

/ G

Tack för tillrättavisningen. Klart intressant information.
 
Re: Resorb!

lucky luck; sa:
Resorb!
Ta en resorb i ett glas vatten när ni kommer hem från krogen!! Då är ni utan baksmälla iaf =)!

Ja, det verkar funka för en del. Inte för mej dock, jag fick tips att ta antiinflamatoriska tabletter (t.ex. Voltaren eller Diclofenac) mot bakfylla av en sjuksköterska. Kanske en kombination av Resorb och Diclofenac... Ska testa! Återkommer med utförlig rapport.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Inte alls blaha blaha!

z_bumbi; sa:
XPAT; sa:
z_bumbi; sa:
Saltet i de flesta sportdrycker ska ju bara se till att man tömmer magen lite snabbare (kommer inte ihåg vad man fick för resultat om det verklgien gjorde någon skillnad.) någon verklig saltbrist uppstår ju inte under ett kortare pass så vilken typ det är spelar ju ingen större roll.

OK, jag var inne på elektrolyter.

Elektrolyter är väl salter ?

Jepp, Elektrolyter är salter, men inte NACL (koksalt).
Man svettas ut andra salter och det är de man ersätter med elektrolyttillskott.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.