Sportdryck?

Hur är det egentligen med sk sportdrycker? Är det bara blaha blaha och det går lika bra med vatten, eller är det berättigat att använda det, när i så fall?

Är det någon större skillnad på de olika märken som finns ute på marknaden?
 
Tja, det innehåller ju en del kolhydrater så jag brukar ha det i vätskebältet på långpassen. Jag inbillar mig att det inte skvalpar i magen på samma sätt som vatten, dvs att det av någon anledning tas upp snabbare. Men jag har inga handfasta belägg för att det är så. Någon gång ska jag testa med enbart vatten..
 
Man kan ha en viss nytta av sockertillskottet i slutet av långpassen (två timmar och längre). Men det är annars bättre att i början av långpasset dricka vatten. kroppen tränas då till en effektivare energihushållning.

Alltså: första timmen bara vatten. Ska du hålla på längre än två timmar kan du ta sportdryck under den andra timmen av träningspasset.

Omedelbart efter träningspasset (fortfarande är det långpass vi pratar om) är det bra att fylla på med kolhydrater Jag brukar ta lite bröd och bananer innan jag går in i duschen. Sedan är det bra om det inte dröjer allt för länge innan man käkar ordentligt.
 
Jag kan naturligtvis bara svara for mig sjalv men for mig ar det rena dunderkrutet. Har anvant det under alpin klattring och det ar det som haller mig igang under single-pushforsok. Har anvant Maxim och nat annat med ett ratt lojligt namn, Punch Power eller nagot liknande tror jag att det hette. Maxim fungerade klart battre for mig, Punchskiten madde jag nastan lite illa av. Vid vanlig traning skulle jag inte anvanda det. Kolla att din mage inte vander sig ut & in av det du valjer om du ska ut pa nat betydelsefullt!
 
Sportdryck!

Om du har pulsklocka kan du se när du tar något tillskott finns bar eller dryck osv.
Bäst av de drycker som fins ute tycker jag Vitargo är!!
Man ta istället och köp Dextropur på Ica butiken 15 Kr
räcker till en massa gånger!
1dl Dextropur
1krm salt!!
Funkar precis lika bra som köpes dryckerna som kostar 20 kr per förpackning!
 
Behov

Det är ju så att emellanåt kommer den här tråden upp igen och igen. Men för att kroppen skall tillgodogöra sig kolhydrater och salt och avtransportera slaggprudukter så krävs än mer vatten, precis som med öl, vin, kaffe, te mfl.
Vill man bära än mer vatten, drick sportdryck. Mellanmål av stenålderskarraktär fungera lika bra, om inte lika snabbt, med vatten.

Go tur

Johan K
 
Funkar bra

Teddie; sa:
Hur är det egentligen med sk sportdrycker? Är det bara blaha blaha och det går lika bra med vatten, eller är det berättigat att använda det, när i så fall?

Vi hårt fysiskt arbete under längre tid är det ingen som helst tvekan om att den energin som du får från sportdryck ökar prestationsförmågan. Det finns väldigt klara studier av detta. Sedan kan du ju få i dig den energin på andra sätt än genom sportdryck, men inte bara genom vatten.

Peppe
 
Vätskeersättning

har på långa löppass använt Resorb (Semper, finns på apoteket). Jag tycker det funkar super, men bör kompletteras med nån sportsbar, gel e.dyl.

Fördelen jämfört med att bara dricka vatten är att man inte behöver dricka lika mycket, vilket gör att man slipper "skvalpet" i magen.

/ G
 
Blaha eller ej

Många sportdrycker är bara blaha, blaha.
Men de mer seriösa märkena som t.ex. Maxim eller Vitargo (jag förespråkar av olika skäl Vitargo) är just seriösa och har verklig effekt.

Man skall inte heller förkasta den mentala effekten som dryckerna har, tror man väldigt mycket på att just ett särskillt märke funkar xtra bra så gör det förmodligen det också..
 
Re: Vätskeersättning

tigertamjaren; sa:
har på långa löppass använt Resorb (Semper, finns på apoteket). Jag tycker det funkar super, men bör kompletteras med nån sportsbar, gel e.dyl.

Fördelen jämfört med att bara dricka vatten är att man inte behöver dricka lika mycket, vilket gör att man slipper "skvalpet" i magen.

/ G

Resorb innehåller ju inte någon energi och egentligen (såvitt jag vet) för lite electrolyter för att återställa saltbalansen som man rubbar på långpass.

Sen stämmer det ju inte att man "inte behöver dricka lika mycket", kroppen gör ju inte av med mindre vatten för att man dricker resorb.
 
Inte alls blaha blaha!

Sportdryck är inte alls blaha blaha. Det är ingen hemlighet att kroppen behöver energitillskott vid långa träningspass. Vad kroppen behöver i form av enkla och komplexa sockerarter beror på vilken effekt men vill ha. Sedan behöver man ju inte köpa dyra sportdrycker när samma innehåll finns till helt andra priser. Ex Maxim orginal innehåller till 99% maltodextrin som är en komplex sockerart som också annvänds vid öljäsning och kan köpas på http://www.humle.se för ca 800kr för 25 kg. Sedan innehåller många sportdrycker också fruktos som går att köpa i vanliga matbutiker. Sedan är det bara att tillsätta ett krm salt per liter vätksa så har du en prima sportdryck. Själv kör jag på en blandning med 7dl vatten, 5 msk maltodextrin, 1 msk fruktos, 1 krm salt samt en 1/2- 1 msk saft för att få lite smak.
Vid träningspass under 1h räcker det med vatten men någonstans där kommer blodsockerkurvan börja dala och passet kännas segt om ingen energi tillförs.
 
Re: Re: Vätskeersättning

XPAT; sa:
Resorb innehåller ju inte någon energi och egentligen (såvitt jag vet) för lite electrolyter för att återställa saltbalansen som man rubbar på långpass.
Inte helt riktigt, Resorb innehåller druvsocker, men inte i nån större mängd varför du behöver de där energikomplementen jag talade om. http://www.semper.se/nutrition/vuxna/popups/beskrivning_frameset.asp?id=182

XPAT; sa:
Sen stämmer det ju inte att man "inte behöver dricka lika mycket", kroppen gör ju inte av med mindre vatten för att man dricker resorb.
Inte helt riktigt det heller, kroppen gör självklart inte av med mindre vätska för att du tar Resorb (vätskeersättning), men du behöver inte tillföra lika mycket vätska som du har förlorat.

/ G
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.