träningsvärk och sportdryck?

Två frågor:
- enligt de senaste rönen så finns det ingen anledning att avstå från träning när man har träningsvärk, eller? har hört nåt om att man bara bryter ner isf bygga upp om man tränar med träningsvärk men också motsatsen.

- sportdryck borde vara bra att dricka efter träning för snabb återhämtning inför nästa pass, eller?
 
Olika skolor

Jo, det finns olika skolor angående träning och träningsvärk. Man är vad jag förstår inte helt på det klara exakt vad träningsvärk beror på. Jag tror att man skall lyssna lite på kroppen, om man känner att det funkar bra att träna så kan man köra på. Men har man såpass kraftig träningsvärk att det är direkt plågsamt att träna, så bör man nog vila nån dag extra.
Man bryter alltid ner när man tränar kan man säga, det är under viloperioderna som kroppen byggs upp.

Att dricka energidryck efter träning är mycket bra, det kortar bla. ner återhämtningstiden.
[Ändrat av XPAT 2004-06-19 kl 18:01]
 
jag tycker ditt resonemang låter rimligt - lyssna på kroppen. ibland så är man ju märkbart svagare pga träningsvärk och det är väl att ta som ett tecken på att man ska vila istället. Å andra sidan har jag idag träningsvärk efter ett tungt benpass på gymmet igår. det hindrade inte mig från att springa ett längre pass idag. men det vore tråkigt om jag inte får ut nåt av gympasset igår pga att jag sprang idag..

sportdryck ska man ju inte dricka under träning (såvida man inte håller på flera timmar). under träning ska man ju vänja kroppen vid att använda fett som energikälla. däremot efter träning så borde det ju vara dunder för att snabbt återhämta sig om man vill köra ett till pass nära inpå. frågan är bara om det är effektivare än bananer + en stadig måltid? inbillar mig att det är det. hittade druvsocker i pulverform i en mataffär. det blir ju mycket billigare än tex pripps energy. frågan är om det är lika effektivt?
 
mararv; sa:
jag tycker ditt resonemang låter rimligt - lyssna på kroppen. ibland så är man ju märkbart svagare pga träningsvärk och det är väl att ta som ett tecken på att man ska vila istället. Å andra sidan har jag idag träningsvärk efter ett tungt benpass på gymmet igår. det hindrade inte mig från att springa ett längre pass idag. men det vore tråkigt om jag inte får ut nåt av gympasset igår pga att jag sprang idag..

Det gäller ju även att planera sin träning. Exempelvis så ska du inte lägga in ett hårt benpass dagen innan du ska ut och springa. Det blir aldrig bra! Man ska även undvika att köra magen hårt dagen innan då man lätt kan få prodlem när man ska springa dagen efter.

/
 
Några saker som funkar bra efter ett träningspass:

Fukt; Ta en banan och en näve med russin.

Druvsocker funkar väldigt bra. Min favorit är den i tablettform. Enkelt att ta med sig överallt. Sen tar du lite vatten i samband med det.

Om du vill spara pengar på pripps energy så kan du köpa den i pulverfom som man blandar själv. Kostar väl ca 10 kronor och du får ut 1 liter av det. Det kan du jämföra med 13 kronor för en halvliter pripps energy på flaska eller burk.

Sen har du självklart produkter från Powerbar, Maxim och liknande. Men dessa är ju betydligt dyrare.

/
 
Jo visst handlar det om planering. Men ibland är det svårt att få ihop schemat (kan kallt konstatera att det är för få timmar på ett dygn och för få dygn på en vecka). Men vad händer då, om inte träningsvärken hindrar mig i löpningen, förlorar jag ändå effekten från benpasset dagen innan?

Äter du dextrosol efter träningen för att snabba på återhämtningen? Det var ingen dum idé..
 
Som tidigare inlägg; käka en banan och gärna något mer med mycket protein direkt efter passet. Helst inom en halvtimme. Vad gäller träningsvärk så gör jag som jag blivit tillsagd av mina tränare på FIG på den tiden jag var som mest aktiv; kör ett lättare pass dagen efter för att få bra genomblödning i muskulaturen och på så sätt bli av med slaggprodukterna efter de små bristningar som träningsvärken delvis kommer av. Det är kanske individuellt, men åtminstone jag får mycket bättre resultat dag 3 om jag dag 1 har kört ett hårt pass som gett träningsvärk och under dag 2 kör ett lättare pass, tex joggar eller cyklar, istället för att vila dag 2.
 
Att köra ett lättare pass för att få bra genomblödning är man i stort överens om att snabbar på läkningen efter de mikrotrauman i muskulaturen efter träning och bortforsling av slaggprodukter. Däremot så är jag övertygad om att man ska tänka på det hela i ett större perspektiv än i bara 2-3 dagar åt gången. Det som är viktigt är att du tex får tillräckligt mycket vila på hela veckan om det är svårt att planera. Således kan 3 dagar med tuff träning funka trots träningsvärk bara du vilar flera dagar efter det. Kanske inte lika effektivt, men om tiden tryter så är det det bästa alternativet. Ju mer träning desto mer vila behöver man, och det är ju en klurig nöt att knäcka eller hur?!?
 
A.S.; sa:
Om du vill spara pengar på pripps energy så kan du köpa den i pulverfom som man blandar själv. Kostar väl ca 10 kronor och du får ut 1 liter av det. Det kan du jämföra med 13 kronor för en halvliter pripps energy på flaska eller burk.

Om det är energin i sportdrycken man är ute efter så köp dextropur (druvsockerpulver) i mataffären, blanda med vatten och en skvätt saft. Då är du nere på 3-4 kronor per liter. Druvsocker är oväsentligt långsammare än maltodextrin som brukar finnas i färdiga sportdrycker men lätt att blanda själv. Pripps energy innehåller lite salter och mineraler också så tryck i dig en banan och käka bra mat ett litet tag efter passet som redan föreslagits.
 
Personligen kör jag varannandagsträning när det gäller löpning. Oftast blir det 3 pass i veckan och försöker då köra hårt/långt, d v s få upp kvaliteten på passen istället för kvantitativ träning. Tycker det fungerar väldigt bra och man kan nå en förhållandevis hög nivå med förhållandevis låg träningsmängd på det sättet. Det finns många som rekommenderar detta vad jag läst, men det finns också många som tror på skolan "ju fler mil i benen desto bättre". Som vanligt är det väl individuellt och man får prova sig fram helt enkelt.

När det gäller sportdryck kör jag dextrosol i pulverform utblandat med saft under långdistanspass (2-2,5 timmar). Det ger en välbehövlig kick den sista halvtimmen när det börjar bli tungt. Men efter kortare pass brukar jag ta en banan, lite russin, kanske ett äpple innan jag hoppar in i duschen och fyller på med långsammare kolhydrater efteråt. Att äta något direkt efteråt ger en mycket snabbare återhämtning, sedan om det är sportdryck eller frukt tror jag inte är det viktigaste.
 
Maltodextrin går också att köpa löst.

Maltodextrin som bla Maxim orginal innehåller går också att köpa löst. På http://www.humle.se kan man köpa 25kg för 795kr. Sedan är det bara att börja mixtra med smaksättning, salt osv så har man tillverkat en prima väldigt billig sportdryck.
:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.