Spetsar som lossnar på Lundhags Striim

Är det bara där jag bor som spetsar som lossnar på Lundhags Striim?

Nu har tappat räkningen på hur många som skrivit att åtminstone en spets lossat på sprillans nya Lundhags Striim. För någon/några var det vid pikning på första turen, för några lossade spetsen redan när hen tog bort gummiskyddet.:(

Hur är det i resten av landet?

Per

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Låter onekligen som om Lundhags borde se över sin kvalitetsavdelning.
Förra året så var det skenor som lossnade och pikar som sjönk. Skridskorna säljer man fortfarande utan modifiering med gamla problem och piken byter man ut till en ny med nya problem :-(

Låter onekligen som om Lundhags borde se över sin kvalitetsavdelning.
Problemet finns också i utvecklingsavdelning som produktionssätter dåligt testade produkter, typ skridskon Exa.

Företaget borde vara tillräckligt stort för att ha råd med utvärdering av produkterna innan lansering.

Harald Almgren på sin tid brukade testa sina nya ideér genom att låta ett antal erfarna åkare använda grejorna under skiftande förhållanden en hel säsong innan dessa sattes i produktion.

Låter ju nästan som om man ska ta och returnera sina än så länge oanvända Striim.

Följdfrågan blir ju då såklart om det finns något annat vettigt på marknaden? Utbudet är ju minst sagt begränsat vad jag kan hitta.

Dubbelpikar finns hos Zandstra och Pikmakarn, kanske även Stadium har något under sitt märke Everest? Själv gillar jag inte Pikmakarns riktigt då jag tycker den har för smala spetsar vilket blir onödigt pessimistiskt även om det kanske mest är en vanesak. Zandstra har samma typ av fyrkantspets som Lundhags och är överhuvudtaget mycket lika Lundhags tidigare modell av Vector (inte den modell som sjönk vad nu den hette, den innan).

Fick chansen att jämföra ett par Zandstra (155 cm) med mina Lundhags Vector (150 cm). Spetsarna är mycket lika, 16 mm diameter och fyrkantslipade, men vikten skiljer sig: 990 g för mina Vector kontra bara 660 g för Zandstras dubbelpik. Det verkar alltså som att Zandstras modell saknar den tyngd i ena piken som Lundhags har. Annars var de som sagt mycket lika, Vector kändes kanske något styvare men det är svårt att säga om det verkligen var så eller om det bara var placebokänsla...

Fick chansen att jämföra ett par Zandstra (155 cm) med mina Lundhags Vector (150 cm). Spetsarna är mycket lika, 16 mm diameter och fyrkantslipade, men vikten skiljer sig: 990 g för mina Vector kontra bara 660 g för Zandstras dubbelpik. Det verkar alltså som att Zandstras modell saknar den tyngd i ena piken som Lundhags har. Annars var de som sagt mycket lika, Vector kändes kanske något styvare men det är svårt att säga om det verkligen var så eller om det bara var placebokänsla...

Min Lundhags orange som nog är den första piken från Lundhags med 4-kantspets (något modifierad men blytyngden är numera bortagen, taskig tyngdpunkt hamnade taskigt) väger 685 resp. 418 gram. Summa 1103 gram. längd 145 cm

Efterföljaren (Vector) är lättare enligt Sarvi (990 gram) fast den än längre än min Lundhags pik.
Core som nog var efterföljaren till Vector var nog ännu lätte men sjönk då man tagit bort flytmaterial.

https://www.lundhags.se/Produkter/Laangfaerdsskridskor/Issaekerhet/Striim/(color)/902 anger man vikten Striim 762 gram (ingen längd uppgiven). Ännu lättare.

Dom flesta av oss vill ha så lätt friluftsutrustning som möjligt, men just ispiken ska med mina värderingar vara tung, då det sliter mindre på handleden och armbågen vid flitigt pikade.

Per

Jag har en Pikmakarn Turbo som är 150cm och väger 762gram
Med den pikar jag med delarna ihopsatta, så jag behöver inte först dela, och sen sätta ihop den varje gång jag ska pika Hela vikten används som pikvikt
När jag tar isär dem är de som lätta stavar med samma vikt
Smart lösning tycker jag
Jag har haft dem några år och är ganska säker vid pikning
Testade en Lundhagspik med fyrkantig spets men den sa mig inget
Det är nog som experterna säger Man lär sig sin pik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips