Spårlängd Viksjö

Med min GPS har jag fått följande resultat. Om man håller ytterspår hela tiden, inklusive driving rangen, blir ett varv 6,1 km. Om man vill minska antalet vägövergångar och skippar driving rangen, blir rundan 5 km.
 
Tack för svaret.
Inkluderar det även de båda avstickarna på banorna som ligger vid hörnet närmast Jakobsberg (nordöstra hörnet) samt den trassliga avstickaren upp på kullen på östsidan?
När jag mätte med en linjal i gula sidorna och på min cykelkarta fick jag det till att det borde ligga närmare 7 km. Men din GPS borde så klart ge väsentligt bättre noggrannhet.
 
Hej igen!
De båda "krokarna" närmast Viksjöleden är inkluderade. Däremot åker jag inte upp på kullen längs östra kanten. Tror dock knappast att det påverkar distansen nämnvärt.

Håller ytterspår (dvs vänstra spåret ut på fältet) då man rundar det röda huset på höger sida, strax innan man kommer tillbaka till driving rangen.
 
Gunnar; sa:
Med min GPS har jag fått följande resultat. Om man håller ytterspår hela tiden, inklusive driving rangen, blir ett varv 6,1 km.
Tror inte man ska fästa för stor vikt vid inner- eller ytterspår. Räkna på det och skillnaden blir ca 10 m på varvet om avståndet mellan spåren är 1,5 m.

Sticker förmodligen ut på detta spår nu (kände faktiskt inte till det). Vädret är fantastiskt, -10 och sol, nästan norrländskt :)
 
Vad jag avsåg med att med uttrycket "följa ytterspår" var att utnyttja hela golfbanan och inte ta genvägar där tillfälle bjuds.

Kan även tipsa om fina skidspår vid Granskog/Översjön på Järvafältet. Har inte mätt upp den slingan, men jag gissar att den är ungefär lika lång som på golfbanan. Mindre kuperat men bättre spåkvalitet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.