Spara rutter till 60C

Hittat ett program!

http://groups.yahoo.com/group/GarminGPSMAP60C_60CS/files/
så har jag hittat ett litet program som kanske kan lösa problemet med raka linjer när man för över från MapSource till GPSMAP 60. Jag har inte testat det än, men det verkar lovande.

parsegdb15.zip
GDB file parser - converts all routes in a file into either tracks or routes with vias, which can be downloaded to a 60C/CS. Works with MapSource 6.3 .GDB files - may also work with other versions, but not tested. Source code and Windows command line executable included in ZIP file.

I diskussionsgruppens inlägg hittade jag lite mer om vad programmet kan göra:
The result is a program which will produce 1 of 4 outputs:

1) Each route converted to a detailed track (up to 10000 points)
2) Each route converted to a less detailed track (around 250 points)
3) Each MapSource road via in a route converted to a user via
4) Each MapSource road via in a route converted to an invisible via

1) is the default - the others are selected by command-line
[Ändrat av olhe 2004-08-06 kl 08:43]
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för tipset! Har laddat hem programmet (plus ConvertRoute, som verkar vara någon annan variant på det hela). Ska provköra ikväll, det verkar som sagt lovande.

Mvh Andreas
 
Precis vad jag var ute efter!

Nu har jag lekt med MapSource och ParseGDB halva kvällen, det fungerar enormt bra. Man skapar en rutt i MapSource, sparar filen och kör den genom ParseGDB. Sedan har man beroende på alternativ till programmet antingen en rutt med alla korsningar som viapunkter (-s), en track med samma punkter (-v) eller en track med alla punkter för att följa vägen (-t).

cpic4113e98137c56.gif


Till vänster: Track för rutten jag experimenterade med tidigare (-t)
Till höger: Nedladdad rutt för samma ursprungsrutt (-s)

Jag har kommit fram till följande begränsningar i antal punkter (enligt information på nätet, har inte verifierat allt själv ännu):

Max antal i en track: 500
Max antal om tracken heter ACTIVE LOG: 10000
Max antal i en rutt: 250
Max antal i en rutt för "follow road"-navigering: 50

Om en track får mer än 500 punkter kommer den att trunkeras när den laddas ned till GPS:en (förutsatt att man inte kör active log-tricket). För att få med hela tracken kan man köra filtrering i MapSource. Sätt max antal punkter till 500 och även ganska långa tracks kan användas utan att precisionen på att följa vägens kurvor försämras allt för mycket.
 
Finns programmet på nått annat ställe?

Jag orkar inte att gå med i Yahoo Groups finns programmet någon annan stans?
 
Efter att i helgen ha provat ParseGDB också i praktiken har jag lite kommentarer för de som är intresserade.

Utrustning: GPSmap 60C, Metroguide v6.0, ParseGDB v1.5

Provade först att konvertera en rutt med -s, detta skapar som sagt en ny rutt med alla viapunkter inlagda. När rutten visas på kartan blir det raka streck mellan punkterna, som på en apparat utan autorutt. Det är normalt inga problem att navigera efter detta, turn preview fungerar oftast bra. Speciellt i stan där vägarna mellan korsningar oftast är ganska raka.

På småvägar kan det dock ibland vara svårt att veta åt vilket håll man ska svänga utifrån informationen i turn preview. Detta om vägarna svänger fram och tillbaka mellan viapunkterna, då vet man inte säkert på vilken väg man kommer och vart man ska eftersom rutt-linjerna ibland ligger mitt emellan två vägar. Detta problem har väl förmodligen alla enheter utan autorutt, enklast är nog att ta hjälp av en något utzoomad karta för att se varifrån man kommer och vilken väg som är korrekt.

Nästa test var att konvertera en rutt till en track med alternativet -t. En nackdel visade sig direkt, det är en aning krångligare att starta navigation efter en track. Man måste gå in i track-listan, välja TracBack och sedan ange sin destination. Det verkar inte gå att automatiskt välja hela tracken.

Track-alternativet ser mycket bättre ut på kartan än rutt-dito. Markeringen följer vägarna exakt genom varje kurva och kör man efter kartbilden är det inga tveksamheter om vart man ska ta vägen. Turn preview fungerar dock inte riktigt lika bra som med rutten. I stan där vägarna oftast är ganska raka, och även med hojen på små grusvägar där det inte gick alltför fort förbi korsningarna var det inga problem att hinna få information om svängarna. Men på 90-väg kommer sväng-varningarna oftast alldeles för sent. Detta eftersom man tydligen måste passera föregående punkt innan nästa kontrolleras avseende kursavvikelse. Eftersom punkterna ligger så tätt i track-alternativet blir varningarna därmed också sena.

GPS:en avgör själv när den ska varna för en sväng med turn preview, troligen på grundval av om kursförändringen i en punkt är större än 5-10°. Detta kan också ge problem i skarpa kurvor och/eller vid långa rutter där begränsningen på 500 punkter ger en mindre detaljerad track. Då kan man få turn preview-varningar fast man inte ska svänga utan bara följa vägen.

Ett problem som uppstod både vid konverteringen till rutt och till track var när man använde egna waypoints som viapunkter. Konverteringen gick bra fram till den första waypointen, men sedan pekade rutten direkt till nästa waypoint och några viapunkter vid korsningar lades inte in. Detta känns som en bugg i ParseGDB som kanske kommer att åtgärdas, men tills vidare går det att komma runt genom att klicka på närmaste väg istället för själva waypointen.


Sammanfattningsvis:

- I stadsmiljö fungerar båda sätten bra. Rutten får färre punkter och tar därmed mindre plats, tracken blir snyggare på kartan och är otvetydig vid knepiga korsningar.

- Vid navigering efter track på landsväg är turn preview inte så användbart, det är nog bättre att stänga av den och köra efter en lagom utzoomad karta. Det går att minska antal punkter i en track (med hjälp av MapSource) ganska mycket utan att upplösningen blir lidande. Att filtrera en track med 1500-2000 punkter ner till 500 verkar inte ge några problem.

- Vid navigering efter rutt på landsväg fungerar turn preview oftast bra, men man bör kanske ha en viss koll på hur vägen ser ut för att veta åt vilket håll man ska svänga vid tvetydiga instruktioner.

- Gör inga cirkulära rutter, dvs rutter som startar och slutar i samma punkt. Då tror GPS:en att man redan är framme när navigationen påbörjas och oavsett hur långt man åker efter rutten tycken den bara att man ska vända tillbaka till sista punkten.


Oj, detta blev långt. Hoppas nån har nytta av informationen. :)

Peter: Om du ger mig din adress kan jag maila programmet till dig.

Mvh Andreas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips