Spår kortas när de förs över till GPS

Jag har en Garmin 60CSx som jag kör tillsammans med Garmins Base Camp (program för Mac). Problemet är att jag inte kan föra över andras färdspår från Base Camp till GPSen utan att de kortas.

Garmins support svarar:

"Vid överföring av spår och rutter från BaseCamp till GPS kan det förekomma skillnader i spåret. Detta beroende på att programmet använder sig av en enklare uträkning än din GPS. Det går tyvärr inte att påverka denna omräkning."

För det första blir man inte så glad över ett sådant svar från en tillverkare. Vad det egentligen säger är att "vi tillhandahåller ett dåligt program och vi tänker inte göra något åt det".

För det andra borde det finns något sätt att komma runt detta.

Anyone?

60-serien kan endast ha 500 punkter i ett SPARAT spår. Däremot kan de ha upp till 10000 punkter i det aktiva spåret.

Följande gäller BaseCamp i PC och jag vet inte om det fungerar likadant i MAC.

Om man vill ha över ett spår som har mer än 500 punkter kan man döpa om det i BaseCamp till ACTIVE LOG och sedan föra över det till GPS'n. Då hamnar det i GPS'ns aktiva spårregister. Om man sedan sparar det där blir spåret avkortat till 500 punkter.

Skillnaden mellan att föra över spår (med annat namn än ACTIVE LOG) från BaseCamp till sparade spår i GPS'n är att då kortas spåret av till de 500 FÖRSTA punkterna medan om man sparar det i GPS'n glesas spåret ut så att max 500 punkter finns med. Dock finns hela sträckan med.

Bertil

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips