Spår i Oziexplorer - fel

Jag använder en Garmin GPSmap 76 och Oziexplorer. Efter en tur ute så tankar jag över spåret från GPS'n till Oziexplorer men jag får det inte rätt. Spåret ligger rätt i N/S men liger 50-100 m fel i Ö/V. GPS'n är inställd på WGS84 och User grid enligt LMV, Kartorna i Ozi kalibreras i RT90 och Swedish Grid. GPS'n skickar över data i WGS84. Vad kan vara fel?

Inställningar

Jag tror ditt problem beror på någon inställning inte är OK. Man måste veta vad man håller på med när man ”dribblar” med olika kartdatum.
I OziExplorer finns inställningar av kartdatum med på flera ställen. Vad har du för inställningar på följande ?
File Configuration System Data File Datum
File Configuration Maps Blank Map Datum
File Configuration Maps Alternative Grid
File Configuration GPS GPS Upload / Download

När jag provade med User Grid för några år sedan, märkte jag ingen skillnad mellan User Grid och RT90, men sedan dess är SA borta och jag har lärt mig en hel del nytt.

Per Brune

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
inst.

I samma ordning som du frågade:

RT90
RT90
Swedisg Grid
WGS84

Kanske alla skall ha samma, och vilken i så fall?

Inställningar

Jag ”lyckas” inte få ditt fel nu med dina inställningar och mina kartor. Jag använder WGS84 på alla ställen i OziExplorer. RT90 och Swedish Grid i min GPS. Möjligen kan dina problem bero på felaktiga inställningar vid kalibreringen av kartan.

Mitt råd är ge sjutton i User Grid om du inte fattat hur alla sambanden hänger ihop.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips