Spår efter 4-hjuling i Abisko NP

När jag försvarar rennäringens rätt att utvecklas och övergå till moderna metoder så är jag enögd och gammeldags?

Det var ju inte vad du gjorde, du tog upp vitmossa, jordkällare och att tvinga folk att fotvandra från kusten. Mig veterligt är du den enda som tagit upp sådant i den här tråden. Om du kallar det att försvara rennäringen så misstänker jag att de klarar sig betydligt bättre utan ditt försvar.
 
Betyder det att samerna ska få köra sönder Sarek också? Fyrhjulig motorcykel känns inte så ursprungligt. Borde inte samerna tvingas gå till fots eller rida hästar i våra nationalparker? Om de ens ska vara där.
 
Betyder det att samerna ska få köra sönder Sarek också? Fyrhjulig motorcykel känns inte så ursprungligt. Borde inte samerna tvingas gå till fots eller rida hästar i våra nationalparker? Om de ens ska vara där.

Problemet är väl som sagt dåliga leder, för samerna har rätt att köra där, och dom förstör KNAPPAST mer än dom behöver.. Jag har själv mött renskötare med renar i Hogianvaggi för ett par år sen, och vägen dit går ju genom Abisko NP och vidare mot Unna Allakas stugorna..

Skickade föresten ett mail till STF och frågade om dom använder fyrhjulingar, och det gör dom i väldigt liten utsträckning, för transporter mellan Njunjes och Aktse på vägar som har funnits under lång tid, och på tomten på Kebnekaise Fjällstation mellan husen, i övrigt inte.
Annars är det Helikopter på sommaren men mestadels skoter/banvagn på snö..

om nån undrade. :)
 
Det var ju inte vad du gjorde, du tog upp vitmossa, jordkällare och att tvinga folk att fotvandra från kusten. Mig veterligt är du den enda som tagit upp sådant i den här tråden. Om du kallar det att försvara rennäringen så misstänker jag att de klarar sig betydligt bättre utan ditt försvar.

Vi kastar lite paj ett tag! Mej veterligt så är du den enda som tagit upp freon från kylskåp och asbest i den här tråden. Lösningen på dessa problem borde naturligtvis vara krav på återgång till historiska metoder på samma sätt som samernas mc-spår väcker krav på återgång. Då är det logiskt, freon löser man med jorkällare och asbest ersätter man med vitmossa. Om man däremot får se framåt så kan det dyka upp bättre lösningar.
Jag har aldrig sagt att jag försvarar rennäringen, bara dess rätt att utvecklas. Det argumenterar du emot ibland och för ibland, förmodligen beroende på vem som skriver.
Jag har heller aldrig försökt tvinga någon att fotvandra upp från kusten, jag frågade om det fanns någon som ville ställa upp på en manifestation mot såren i naturen, inte ens du har anmält intresse. Det är bara andra som ska försaka utveckling för din skull.
 
Catfight...

Vi kastar lite paj ett tag! Mej veterligt så är du den enda som tagit upp freon från kylskåp och asbest i den här tråden. Lösningen på dessa problem borde naturligtvis vara krav på återgång till historiska metoder på samma sätt som samernas mc-spår väcker krav på återgång. Då är det logiskt, freon löser man med jorkällare och asbest ersätter man med vitmossa. Om man däremot får se framåt så kan det dyka upp bättre lösningar.
Jag har aldrig sagt att jag försvarar rennäringen, bara dess rätt att utvecklas. Det argumenterar du emot ibland och för ibland, förmodligen beroende på vem som skriver.
Jag har heller aldrig försökt tvinga någon att fotvandra upp från kusten, jag frågade om det fanns någon som ville ställa upp på en manifestation mot såren i naturen, inte ens du har anmält intresse. Det är bara andra som ska försaka utveckling för din skull.

Hmm.... Catfight???
 

Bilagor

  • catfight.jpg
    catfight.jpg
    41.3 KB · Visningar: 556
Det saknas en aspekt i diskussionen (om jag inte missat nåt i den långa tråden)

Vissa verkar helt och hållet vilja ha ut både renar och samer från nationalparkena. Det är ju helt och hållet ett feltänk.

Nationalparkerna är skapade för att bevara natur i ursprungligt skick ELLER kulturlandskap. Och det är bara att konstatera att renskötseln är en del av både naturen och kulturen och är värd att bevara.

Skulle vi till exempel ta bort renskötseln från Sarek innebär det en rejäl minskning av bytesdjur, vilket skulle leda till minskning av varg, björn, järv och havsörn, som alla är en viktig del i Sareks skönhet och anledningen till nationalparksstatus.

Så rensköteln ingår i helheten som utgör nationalparken och därför behöver vi acceptera den. Och är det i det stora hela då farligt med ett par hjulspår? I så fall säger jag som i den tråden där en person inte ville gå i Abisko eftersom Kungsleden är så trist:

Skaffa en karta och ta en annan väg! Några promille av Sarek består av upptrampad led eller uppkörd "väg". Det går att undvika - sticker det i ögonen så titta åt ett annat håll.
 
Vi kastar lite paj ett tag! Mej veterligt så är du den enda som tagit upp freon från kylskåp och asbest i den här tråden. Lösningen på dessa problem borde naturligtvis vara krav på återgång till historiska metoder på samma sätt som samernas mc-spår väcker krav på återgång.

Herregud, du missar allt. men jag är inte förvånad. man löste dessa problem, och mig veterligt så bor jag i ett asbestfritt hus och har ett kylskåp utan freon. men det vill du väl inte erkänna. allt är så svart och vitt va?

All utveckling är inte bra, en del är fel och då får man göra om. det gäller ALLA sektorer, även rennäringen. men tydligen är den helig. nu skiter jag fullständigt i den här debatten. vi kommer ingen vart då du mer söker konfrontation än debatt.

ha en bra inskränkt dag.
 
Det saknas en aspekt i diskussionen (om jag inte missat nåt i den långa tråden)

Vissa verkar helt och hållet vilja ha ut både renar och samer från nationalparkena. Det är ju helt och hållet ett feltänk.

Nationalparkerna är skapade för att bevara natur i ursprungligt skick ELLER kulturlandskap. Och det är bara att konstatera att renskötseln är en del av både naturen och kulturen och är värd att bevara.

Skulle vi till exempel ta bort renskötseln från Sarek innebär det en rejäl minskning av bytesdjur, vilket skulle leda till minskning av varg, björn, järv och havsörn, som alla är en viktig del i Sareks skönhet och anledningen till nationalparksstatus.

Så rensköteln ingår i helheten som utgör nationalparken och därför behöver vi acceptera den. Och är det i det stora hela då farligt med ett par hjulspår? I så fall säger jag som i den tråden där en person inte ville gå i Abisko eftersom Kungsleden är så trist:

Skaffa en karta och ta en annan väg! Några promille av Sarek består av upptrampad led eller uppkörd "väg". Det går att undvika - sticker det i ögonen så titta åt ett annat håll.

I så fall ska jag skaffa en cross-MC och köra hela Kungsleden nästa sommar!

Renarna ska vara kvar i Sarek. Däremot ska samerna inte få använda utrustning som förstör naturen, tex fyrhjuling. Lika lite som vi som vandrar ska få lämna tomburkar, sopsäckar, etc.
 
Renarna ska vara kvar i Sarek. Däremot ska samerna inte få använda utrustning som förstör naturen, tex fyrhjuling. Lika lite som vi som vandrar ska få lämna tomburkar, sopsäckar, etc.

Alltså... Traditionell renskötsel är en väsentlig del av det kultur- och naturlandskap som nationalparken ska skydda.
Det är därför faktiskt inte orimligt vare sig att ge renägarna vissa friheter som inte turisterna har, samtidigt som det är lika rimligt att det ställs vissa krav på hur renskötseln bedrivs inom parkernas gränser.

Det är dessutom väldigt rimligt att de som får sitt uppehälle "saboterat" av en nationalpark kompenseras på något sätt.
 
I så fall ska jag skaffa en cross-MC och köra hela Kungsleden nästa sommar!

Renarna ska vara kvar i Sarek. Däremot ska samerna inte få använda utrustning som förstör naturen, tex fyrhjuling. Lika lite som vi som vandrar ska få lämna tomburkar, sopsäckar, etc.

Ta en titt på första inlägget igen...
Där finns två extremt tydliga spår av två olika typer av mänsklig aktivitet. Båda har "förstört" naturen. Är det ena mer okej än det andra? Verkligen...?
 
Ta en titt på första inlägget igen...
Där finns två extremt tydliga spår av två olika typer av mänsklig aktivitet. Båda har "förstört" naturen. Är det ena mer okej än det andra? Verkligen...?

Ja, för i oss svenskar bor samma rasism mot samer som man i andra länder har mot kurder, romer, karener och ett otal andra minoriteter. Listan kan göras lång och utöver att vi inte har gasat ihjäl vår minoritet (åtminstone inte det senaste seklet) så är vi inte särskilt mycket bättre än de länder som vi förfasas över när det rapporteras om minoriteters förhållanden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Chilkoot Vad göra för att slippa se spår av motorburna renskötare ? Fjällvandring 65
farbrorjoakim Valådagsfyrkanten efter midsommar Fjällvandring 8
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tagetes På väg till Salto efter nio sarekdagar! Fjällvandring 1
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
KimE Besöksförbud efter Kungsleden Fjällvandring 2
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
dako Hud som lossnar efter fjällvistelse Fjällvandring 11
plaskdaja Stensdalen efter branden Fjällvandring 6
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
carstens Padjelanta/Nordkalottsleden efter 6/9 Fjällvandring 6
janisn abisko - nikkaluokta veckan efter midsommar Fjällvandring 3
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
Lintilla Nyss hemkommen efter årets vandring Fjällvandring 7
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
Gardsiö Spana efter björn vid Sånfjället Fjällvandring 10
brigas Reflexioner efter att ha gått "ovan Skierfe" Fjällvandring 0
sofihag Vilse? Vi letar efter dig! Fjällvandring 0
umemorgan Spana efter rovdjur Fjällvandring 4
carlanca Buss Nikkaluokta-Kiruna efter 14:e september? Fjällvandring 8
fjällerik längtar efter semester! Fjällvandring 3
motumba Efter tågkompaniet? Fjällvandring 3
Svartkjelen Lars Monsen i mål efter 8000 km! Fjällvandring 16
laurentiusweg Kvikkjokk / Gamajåhka efter säsongen Fjällvandring 5
Parka Lapporten o Kåtotjåkka efter midsommar? Fjällvandring 9
Lars G A Mårmamassivet efter midsommar? Fjällvandring 8
karlsson Sarek veckan efter midsommar?! Fjällvandring 0
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.