Spår efter 4-hjuling i Abisko NP

Jag vill inte belasta forumet med en ny tråd, men tycker att nedanstående ämne hör hemma här då det också gäller olagligheter i fjällvärlden.

Här är det några som tagit sig rättigheter i fjällen http://www.nsd.se/nyheter/larm-om-tjuvfiske-i-fjallvatten-nm4533746.aspx

Tydligen ska länsstyrelsen nu ha beslagtagit fiskeriföremål vid ett tillslag. Artikeln är låst så jag kan inte länka den.

Hur agerar ni förresten om ni ser någon fiska i t.ex. Sarek eller kastar skräp i fjällen.
 
Jag vill inte belasta forumet med en ny tråd, men tycker att nedanstående ämne hör hemma här då det också gäller olagligheter i fjällvärlden.

Här är det några som tagit sig rättigheter i fjällen http://www.nsd.se/nyheter/larm-om-tjuvfiske-i-fjallvatten-nm4533746.aspx

Tydligen ska länsstyrelsen nu ha beslagtagit fiskeriföremål vid ett tillslag. Artikeln är låst så jag kan inte länka den.

Hur agerar ni förresten om ni ser någon fiska i t.ex. Sarek eller kastar skräp i fjällen.

klipp in från tidningen. alla kan inte se artikeln
 
Jag vill inte belasta forumet med en ny tråd, men tycker att nedanstående ämne hör hemma här då det också gäller olagligheter i fjällvärlden.

Här är det några som tagit sig rättigheter i fjällen http://www.nsd.se/nyheter/larm-om-tjuvfiske-i-fjallvatten-nm4533746.aspx

Tydligen ska länsstyrelsen nu ha beslagtagit fiskeriföremål vid ett tillslag. Artikeln är låst så jag kan inte länka den.

Hur agerar ni förresten om ni ser någon fiska i t.ex. Sarek eller kastar skräp i fjällen.
klipp in från tidningen. alla kan inte se artikeln

Larm om tjuvfiske i fjällvatten

RITSEM Ett hänsynslöst tjuvfiske med nät bedrivs i fjällsjöar kring Ritsem under vårvintern. Uppgifterna kommer från flera olika källor, bland annat samebyarna i området.

Det handlar om sjöar i området nord och nordväst om Ritsem som är upplåtna för handredskap, alltså under isperioden pimpelspön, och som sorterar under Gällivarekortet och Kirunakortet. Exempelvis Upmas, Seukokjaure och Tutturjaure.

Men även rödmärkta undantagsvatten, där endast samebyarna har fiskerätt, som exempelvis Kaisejaure och Kärpeljaure.

Uppgifterna har florerat intensivt under de senaste fyra, fem åren. Efter påsk i år hörde flera olika fjällfiskare av sig till Norrbottens media med färska observationer om omfattande tjuvfiske.

En del av problematiken gäller finska skotergäng som under vårvintern gästar området.

– Jag får en känsla av att det är organiserat. De har kartor med sig där färdvägen är exakt markerad. Det finns färdiga militärtält uppslagna på lägerplatser vid sjöar där gängen bara avlöser varandra. Och det ser ut som slaktplatser där de lämnat fiskrenset. De här uppgifterna är anmälda till länsstyrelsen och polisen, säger en Gällivarebo, som vill vara anonym.

Dan Blomqvist, fiskerikonsulent vid länsstyrelsen, bekräftade veckan efter påsk att de nåtts av uppgifter om tjuvfiske i Ritsemområdet.

– Det har varit återkommande de senaste åren. Det är ett hett område. Anmälningarna handlar inte bara om tjuvfiske utan även om att man kör i skoterförbudsområden. Vi kommer att åka ut och göra bevakning men när och var vill jag inte kommentera, sade Blomqvist då.

Problemet för tillsynsmännen är att det är svårt att sätta fast någon för tjuvfiske. Möjligheterna att gå igenom tält och utrustning är begränsade och i praktiken innebär det att brottslingarna måste tas på bar gärning.

Området tillhör samebyarna Unna tjerusj och Girjas, som båda bekräftar att de har problem med tjuvfiske.

– Det är frekvent återkommande och tyvärr är det fiske- och skoterentusiaster från vårt östra grannland till stor del. Försöker man säga något så får man bara "ei ymmärrä" (förstår ej) till svar. I maj händer det att de är och kör i kalvningsområden. Det är otroligt tråkigt att det inte respekteras, säger Matti Berg, ordförande i Girjas.

– Jag har själv varit med och konfronterat folk som nätat på våra sjöar tidigare år. En annan bit är den nedskräpning som blir. De lämnar stora högar med sopor efter sig. Polis och länsstyrelsen måste ta tag i det här problemet omgående, säger Kjell-Åke Pittsa, ordförande i Unna tjerusj.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Chilkoot Vad göra för att slippa se spår av motorburna renskötare ? Fjällvandring 65
farbrorjoakim Valådagsfyrkanten efter midsommar Fjällvandring 8
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tagetes På väg till Salto efter nio sarekdagar! Fjällvandring 1
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
KimE Besöksförbud efter Kungsleden Fjällvandring 2
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
dako Hud som lossnar efter fjällvistelse Fjällvandring 11
plaskdaja Stensdalen efter branden Fjällvandring 6
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
carstens Padjelanta/Nordkalottsleden efter 6/9 Fjällvandring 6
janisn abisko - nikkaluokta veckan efter midsommar Fjällvandring 3
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
Lintilla Nyss hemkommen efter årets vandring Fjällvandring 7
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
Gardsiö Spana efter björn vid Sånfjället Fjällvandring 10
brigas Reflexioner efter att ha gått "ovan Skierfe" Fjällvandring 0
sofihag Vilse? Vi letar efter dig! Fjällvandring 0
umemorgan Spana efter rovdjur Fjällvandring 4
carlanca Buss Nikkaluokta-Kiruna efter 14:e september? Fjällvandring 8
fjällerik längtar efter semester! Fjällvandring 3
motumba Efter tågkompaniet? Fjällvandring 3
Svartkjelen Lars Monsen i mål efter 8000 km! Fjällvandring 16
laurentiusweg Kvikkjokk / Gamajåhka efter säsongen Fjällvandring 5
Parka Lapporten o Kåtotjåkka efter midsommar? Fjällvandring 9
Lars G A Mårmamassivet efter midsommar? Fjällvandring 8
karlsson Sarek veckan efter midsommar?! Fjällvandring 0
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.