Spår efter 4-hjuling i Abisko NP

Har vandrat mellan Vakkotavare och Abisko i sommar och efter Alesjaure så
såg jag spår från 4-hjuling/ar och det var hela vägen till Abisko.
Jag trodde att motorfordons trafik ej var tillåten i NP och i alla fall på min fjällkarta
står det att utanför Abisko NP är det förbjudet område för terrängfordon.
Det var stora "sår" på marken efter 4-hjulingen/arna och speciellt där det var blött.
Nu skapar ju även vandrarna fula spår på marken men är det någon som kan tala om vilka regler
som gäller med terrängfordon, FJ classic började under tiden som jag vandrade men dom flög ut
all utrustning med helikopter så dom var det inte som gjort spåren.
Det måste finnas fler än jag som har sett dessa spår när dom vandrat i Abisko, om man vandrar
Kungsleden så söker man inte avskildhet på samma sett som man gör om man vandrar i Sarek
(se tråd flyga i Pastavagge)men man förväntar sig inte spår av 4-hjuling i en NP.

Tomas
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    138.1 KB · Visningar: 3,068

avslutad210712

Gäst
Det finns de som har rätt att köra fyrhjulingar i nationalparkerna och det är för att vi vill bevara den svenska ursprungsbefolkningens rätt att utöva sina uråldriga traditioner där bland annat fyrhjulingar och helikoptrar ingår.
 
Tyvärr lär det inte vara bara där du sett spåren som det förekommer. När jag hade praktik på en fjällstation längre söderut fanns det liknande spår till närmaste sameviste. Och så vitt jag förstått saken finns det en hel drös förbud som gäller alla utom samerna: de får fiska i fjällsjöarna utan vidare (andra måste ha fiskekort, om det alls är tillåtet), de får flyga hur lågt de vill (för alla andra gäller minst 300m över högsta toppen inom 100km, om man inte skaffar tillstånd), de får bygga lite här och var (för alla andra är det förbjudet). Och dessa undantag är tydligen till för att samerna skall kunna bevara sin kultur.
 
Jag har träffat både trevliga och otrevliga samer när jag jagat och fiskat bl.a. i Jämtland. En fick vi hyra/låna hans gamla föräldrahem av för några paket kaffe, hörde av oss året efter, och en annan i år var mycket skeptisk till min blotta uppenbarelse på fjället. Träffade honom själv och frågade lite om fiske, "jag fiskar bara med nät!", och om han sett fågel (ripa). Då var kommentaren: "myndigheterna bet sig i arslet när de släppte jakten fri" (tror det var 1993). Jag är lite lätt tveksam, understatement, till att jag som svensk inte ska få njuta av naturen på kalfjället några gånger per år.
 
Det finns de som har rätt att köra fyrhjulingar i nationalparkerna och det är för att vi vill bevara den svenska ursprungsbefolkningens rätt att utöva sina uråldriga traditioner där bland annat fyrhjulingar och helikoptrar ingår.
lol
Tyvärr lär det inte vara bara där du sett spåren som det förekommer. När jag hade praktik på en fjällstation längre söderut fanns det liknande spår till närmaste sameviste. Och så vitt jag förstått saken finns det en hel drös förbud som gäller alla utom samerna: de får fiska i fjällsjöarna utan vidare (andra måste ha fiskekort, om det alls är tillåtet), de får flyga hur lågt de vill (för alla andra gäller minst 300m över högsta toppen inom 100km, om man inte skaffar tillstånd), de får bygga lite här och var (för alla andra är det förbjudet). Och dessa undantag är tydligen till för att samerna skall kunna bevara sin kultur.

så är det.

jag ringde länstyrelsen då jag stötte på samer som drog upp en båt med en fyrhjuling för att näta av en högt belägen fjällsjö.

handläggaren var bara ett stort ?, " va e de med de då"

hört ryktas att de flyger upp med flygplan och lägger näten från flygplanen, efter att ha sett ovanstående så blir man inte ett dugg förvånad om det vore sant.

utomlands finns det riktiga naturreservat, har inte de haft en urspungsbefolkning också? det är ju ett sådant jävla gnäll på att vi kränker samernas rättigheter.
 
Kan det möjligen vara så att även länsstyrelsens personal använder fyrhjuling för att göra arbeten längs lederna? Underhåll av broar, spänger, ledkryss etc??
 
förbättring

När jag gick Fjällräven Classic 2005 och 2006 så reagerade jag kraftigt på 4 hjulings spåren i Nationalparken, de var då ca 50 cm djupa och givetvis fyllda med vatten.

Jag tror alla som deltog i vandringen dessa år påpekade detta.

Jag har ett svagt minne av att jag såg ett tv-reportage (tror det var länkat från någon tråd här på Utsidan) om länstyrelsen som hade ett försök på att rulla ut någon slags matta som skulle göra det möjligt att köra 4 hjuling utan att det blev stora skador samtidigt som underlaget kunde växa sig starkt.

Förra året var jag var jag tillbaka på Classic och såg att de hade byggt en "körbana" av ihopkedjade stockar under spången på flera ställen. Det hade fungerat lite sådär då stockarna på vissa ställen hade lossnat eller helt enkelt sjunkit ner i dyn, vilket hade resulterat i att det var uppkört brevid istället.

I år såg jag att de testat en annan idé.
De hade helt enkelt byggt spång för 4 hjulingar att köra på. Det var gjort tidigare i år så jag kan inte säga fall det fungerade eller inte (får återkomma med det efter nästa års classic).


Självklart tycker jag att körning med 4 hjuling i en nationalpark borde vara förgjudet för alla, samtidigt som samerna måste få utöva sin renhållning.

Jag tycker samerna bör själva verka för att skadorna i nationalparken blir så små som möjligt och välja det sätt som ger minst skada.

Men jag kan säga skadorna som jag såg i år var betydligt mindre än vad jag såg 2005 & 2006 och det är jag glad över.

MVH
zzeezz
 
ja tycker man ska förbjuda all motortrafik i fjällvärden ovasett det är på barmark eller på vintern. för det ser nästan ut som tvåfilig väg på dom flesta håll i fjällen.
sen så skulle de vara bättre om folk hade mera respekt till natur områden som är känligare än andra områden.
hur skulle det vara om vi som fjällvandra gör upp eld så fort vi stannar på en plats för rast, det skulle bli många eldstäder här o var.
 

avslutad210712

Gäst
Kan det möjligen vara så att även länsstyrelsens personal använder fyrhjuling för att göra arbeten längs lederna? Underhåll av broar, spänger, ledkryss etc??

Kan säkert vara så även om länsstyrelsen i största möjliga mån kör ut materialet med skoter eller helikopter. Om man sen använder fyrhjulingar för att personalen skall ta sig ut för att lägga ut spänger odyl låter jag vara osagt.

Självklart skall samerna få utöva sina traditioner men det skall inte gå ut över naturen eller resten av den svenska befolkningen eller kanske man numera skall säga EU-medborgarna. Sverige verkar vara det land som är mest mån om att samma regler skall gälla för svenskar som för EU-mudborgare.
 
Visst ser

spåren trista ut men lika mycket spår gör vandrarna på Kungsleden.

Samerna kan ha gjort spåren men personligen tror jag att även de mestadels kör ut tyngre lastar med skoter under snösäsongen. Däremot så är det rimligt att anta att de som underhåller spänger under barmarksäsongen kan göra detta effektivare om de använder fyrhjulingar för vissa uppdrag.

Thure
 
När jag gick från Abiskojavres turiststation ner till Abisko turiststation (det var 2008) så mötte jag några 4 hjulingar och de som satt på dom såg misstänkt samiska ut. Speciellt ett par som kom på samma 4 hjuling, de hade tom den klassiska samekolten på sig, gissar att de var ute på något som hade med turister och göra...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Chilkoot Vad göra för att slippa se spår av motorburna renskötare ? Fjällvandring 65
farbrorjoakim Valådagsfyrkanten efter midsommar Fjällvandring 8
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tagetes På väg till Salto efter nio sarekdagar! Fjällvandring 1
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
KimE Besöksförbud efter Kungsleden Fjällvandring 2
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
dako Hud som lossnar efter fjällvistelse Fjällvandring 11
plaskdaja Stensdalen efter branden Fjällvandring 6
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
carstens Padjelanta/Nordkalottsleden efter 6/9 Fjällvandring 6
janisn abisko - nikkaluokta veckan efter midsommar Fjällvandring 3
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
Lintilla Nyss hemkommen efter årets vandring Fjällvandring 7
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
Gardsiö Spana efter björn vid Sånfjället Fjällvandring 10
brigas Reflexioner efter att ha gått "ovan Skierfe" Fjällvandring 0
sofihag Vilse? Vi letar efter dig! Fjällvandring 0
umemorgan Spana efter rovdjur Fjällvandring 4
carlanca Buss Nikkaluokta-Kiruna efter 14:e september? Fjällvandring 8
fjällerik längtar efter semester! Fjällvandring 3
motumba Efter tågkompaniet? Fjällvandring 3
Svartkjelen Lars Monsen i mål efter 8000 km! Fjällvandring 16
laurentiusweg Kvikkjokk / Gamajåhka efter säsongen Fjällvandring 5
Parka Lapporten o Kåtotjåkka efter midsommar? Fjällvandring 9
Lars G A Mårmamassivet efter midsommar? Fjällvandring 8
karlsson Sarek veckan efter midsommar?! Fjällvandring 0
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.