sovsäckspåse: vattentät, lätt och komprimerbar

(Denna gången tog jag mig kraft för att söka lite först... Utan resultat.)

Jag har en sovsäck för vår, höst och kall sommar. OCh det verkar som att jag (en kall sommarnatt?) söp bort min sovsäckspåse. Det står mig förvisso tusen åter... Men om man vill vara lite speciell så fixar man ju sig en vattentät, komprimerbar och lätt sovsäckspåse.

Har någon koll på läget gällande detta?

öringen; sa:
Ja, en vanligt baja-bag är väl det du söker?
Jag får väl spana igen (med nyvaknad blick)... Men i min fantasi så ville jag se en så klassisk sovsäckspåse med remmar. Fast vattentät. Och inte fullt så klumpig som förr.
Men det skall jag kanske ge upp då?

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Har du kollat på ”Sea to Summit” http://www.skyllermarks.com/
Visserligen inte kompressionsbar på diametern, men när man knölat in allt kan man använda våld för minska längden.
Tyvärr så saknas ett fäste för ”mothåll” i botten, så när man knölat in och packat hårt vid förslutningen, så är det svårt att dra ut innehållet när man vill ha ut sina grejer.

Per

Re: Re: MEC har det du söker!

En vattentät med komprimeringsremmar tror jag är svårt att hitta om det ens går, vart ska luften ta vägen när du komprimerar den? Det närmaste du kommer är nog en vattentät påse med rullstängning och sedan en ventil som gör att du kan pysa ut överfödig luft. Har för mig att de finns av märket WX-tex lite här och var.

Klämt och kännt!

Tja!

Har klämt och känt på den som MEC har och den har som texten antyder en envägs luftventil. Tyckte att den kändes juste!

/Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips