sovsäckskombination.

Jag har en undring angående värme i sovsäck.
Tänkte om möjligt undvika att köpa nytt.

1. Jag har en Haglöfs travellite. Min komfort temp är ca +12 - +15 grader.
2. Jag har en österrikisk syntetsäck som är bekväm för mig till ca 0 - +5 grader.
3. Jag har ett sovsäcksöverdrag från haglöfs som sägs plussa på nån grad komfort temperatur.

Jag sover i undrställ med strumpor på fötterna och mössa på huvudet.
Bara säck 2 som är både längre och vidare har thermokrage.
Både thermarest och bra skumplast finnes.

Säck 2 är större än säck 1 varför de kan användas ihop utan att komprimeras av varandra.

säck 1 väger 1 kg
säck 2 väger 1.4 kg
överdrag väger 0.4 kg
+---------------------------
sammanlagt 2.8 kg Acceptabelt för mig.

Fråga: Finns erfarenhet av vad en sådan kombination kan klara för temperatur med bibehållen komfort.
Både erfarenhet och spekulation välkomnas men om det är erfarenhet så markera det då det ju blir lite signifikantare fakta.

Bosse

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det brukar väl sägas att det är säckens loft som ger tydligast indikation om hur bra den håller värmen (det finns några trådar om det tror jag). Ett tips kan alltså vara att stoppa säckarna i varandra, krypa ner och sedan skatta loftet.

Så minus 12 grader då. Det anger carinthia som nedre gräns för säck 2. I och för sig för brant satt temperatur enligt mig men jag hade ju hoppats på lite till. Se detta som en auktion, några högre bud. Eller kanske nån annan snåljåp som likt mig försöker suga musten ur det ägda materialet.

Bosse.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips