Sovsäcksjakt

Funderar på att köpa mig en ny sovsäck , 3-säsongers låter vettigt. Har efter studier här på Utsidan fastnat för en dunsäck men ej fabrikat eller modell.
Jag vill ha en rymmlig säck som man inte får cellskräck i. Så lätt som möjlig men bör klara av några frostnätter i september.
Prislappen kring 2500:-

Va säger ni ??

marmot eller Haglöfs....osv...
 
Om du kan tänka dej att lätta på plånboken mer borde Western Mountaieering Megalite passa perfekt.Den värmer gott när det är minusgrader,(efersom min ultralite gör det!)
 
En kollega verkar nöjd med sin Mountain Equipment Zero. Den sticker väl iväg lite i pris om man väljer någon som klarar minusgrader. Annars borde deras Heliumserie kunna intressera dig. Själv har jag en ME Moonwalker II och är väldigt nöjd med den men kommer troligtvis att byta upp mig till en Zero 350 eller Helium 400 för att komma ner lite mer i vikt.

Lycka till i jakten
Peter P.
 
Jag har en Ajungilak Kompakt 3-säsongssäck, och är mycket nöjd! har använt den ner till -8 grader med bra resultat. Bra kvalitet dessutom. Brukar reas på vissa ställen så håll uppsikt på diverse nätsidor!
 
Kapar din tråd om det är okey istället för ännu en sovsäckstråd.

Har själv en sovsäck (marmot never winter) som jag inte hunnit testa ännu. Anledningen var att min flickvän använde den istället för sin egna syntetsäck som jag fick tränga in mig i. Men vad gör man inte för husfriden under 10 dagar i fjällen.

Nu har det blivit dags att inhandla en säck till henne och jag har hela tiden varit inne på en Pipedream 400. Nu verkar de finnas inne för försäljning igen.

Säckarna har bytt färg till något illgrönt vilket ser lite billigt ut i jämförelse med förra årets modell. Vad jag inte sett tidigare är att säcken är 210 cm lång. Hon själv är 1.65.
Trots detta så hittar jag ingen liknande säck i samma prisklass/vikt/komforttemp.
Just vikten springer iväg på många andra säckar.

Så tror ni att 50 cm extra i längd är så pass stor skillnad att det är bättre att inrikta sig på damsäckar med lite mer i vikt och en femhundring mer i pris?
 
Jag älskar Alpkit's prylar, spenderade nyligen 4000 kronor på diverse prylar: PipeDream, Gamma, Airic, Airloks, Zip Grips, Cotton storage bag (även om de sistnämnda kom med som en goodwill då väntertiden på PipeDream och Gamma varit lång) ... så det bär emot lite att säga: deras sovsäckar är rätt små faktiskt!

Jag har också en PipeDream 210 lång och 70 bred och den passar mig ganska bra och jag är 167 lång. Min vän som är 185 tyckte den var i minsta laget och kunde inte tänka sig köpa den av den anledningen. Så jag tror nog att det är ganska lugnt.

Även Hunka i normal storlek tror jag nog inte man bör vara så mycket över 180 lång, är man det bör man nog satsa på Hunka XL.

Jag är även mycket nöjd med deras dybags Airlok. Fått kritik för att de är lite tunga men det tar jag gärna för att veta att man kan misshandla dem lite när man trycker ut luften. En PipeDream 400 skall gå i en Airlok XT - M : 8 litres - 42cm x 26 cm - 80 g som kostar 45 spänn. Man vill inte få sin dunsäck våt.

Sedan så kan jag ge en stor applåd för fraktkostnaden. Alpkit tog under 200 kronor för ett paket på 4 kilo.
 
marmot eller Haglöfs....osv...

Ner till nollan använder jag Haglöfs - Zensor Pro 3 Short (1085 gram, comfort +1)och är sjukt nöjd över passformen på den. Den modellen de använder på huvan är riktigt bra och förhindrar att man glider runt för mycket i säcken tycker jag. Dessutom hade den en prisklass som jag tyckte om, 899 kronor på Femmans Sport.
 
Hur är fåglarna behandlade?.... är det syntet som gäller

Ja om det viktigaste är hur fåglarna mår så bör du absolut hålla dig till syntetsäckar. Då är det bara barnarbetsaspekten man behöver ta hänsyn till. Men då kommer man heller aldrig hitta en riktigt lätt säck.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.