Sovsäcksjakt

Ja om det viktigaste är hur fåglarna mår så bör du absolut hålla dig till syntetsäckar. Då är det bara barnarbetsaspekten man behöver ta hänsyn till. Men då kommer man heller aldrig hitta en riktigt lätt säck.

Marmot currently buys down primarily from Russia, Poland & China. ... ganska :)

Det spelar kanske inte så stor roll ur etisk synpunkt om man köper en billig eller dyr, eller en dun eller syntet, då? Även om fåglarna inte plockas levande så är det ju ingen garanti för att de behandlas bra.

Finns det ingen etisk/rättvisemärkning av sovsäckar?
 
Och sedan kommer du inte heller kunna köpa kängor eftersom de delvis är gjord av läder. Gummi och plast är inget bra eftersom det utvinns under naturvidriga förhållanden. Till slut är man nere i höftskynke av ekologiskt odlad hampa.

Me tarzan, you jane, me human, they monkey.
 
marmot eller Haglöfs....osv...

Marmot gör jättefina säckar och jag är mycket nöjd med min. Dock är de inte direkt är kända för att vara rymliga...

Min nästa blir nog en Western Mountaineering, som även Brigas föreslog, men de blir också lite dyrare. Har ingen erfarenhet av hur dessa två märken skiljer sig i rymlighet, men båda är ligger i topp när det gäller kvalitet.
 
Och sedan kommer du inte heller kunna köpa kängor eftersom de delvis är gjord av läder. Gummi och plast är inget bra eftersom det utvinns under naturvidriga förhållanden. Till slut är man nere i höftskynke av ekologiskt odlad hampa.

Me tarzan, you jane, me human, they monkey.

Såja, såja, lugn nu. :)

Jag bara undrade om det fanns något som var bättre ur etisk synpunkt än något annat, men när så inte verkar vara fallet kommer jag givetvis satsa på en billig t.ex. Alpkit dunsovsäck i alla fall.
 
Eftersom det saknas en vettig märkning som kontrolleras av en oberoende organisation så är man tvingade att lita på att de elaka multinationella aktieutvecklingsstyrda bolagen verkligen gör som de säger i sin reklam. Men man kan liksom aldrig vara säker i dagsläget på om de inte använder levande eller misshandlade djur även om de säger att de inte gör det.

Precis som att (vad jag vet) det inte finns någon bra märkning som garanterar att barnarbete inte används (även om jag personligen inte tycker att det behövs).
 
Kapar din tråd om det är okey istället för ännu en sovsäckstråd.

Har själv en sovsäck (marmot never winter) som jag inte hunnit testa ännu. Anledningen var att min flickvän använde den istället för sin egna syntetsäck som jag fick tränga in mig i. Men vad gör man inte för husfriden under 10 dagar i fjällen.

Nu har det blivit dags att inhandla en säck till henne och jag har hela tiden varit inne på en Pipedream 400. Nu verkar de finnas inne för försäljning igen.

Lite kvinnlig logik. Om du flickvännen redan har adopterat Marmotsäcken - är det inte bättre att du köper en ny säck åt dig själv istället? Mellan raderna tycker jag mig läsa att det ändå är du som är den drivande i köpandet...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.