Sovsäcks experter

Har en fråga till er som vet.

Jag är på jakt efter sn sovsäck i hyfsad prisklass (då jag inte campar så mycket) men comf temp ska vara runt 4-5 grader (för tjejer) eller lägre då jag är en fryslort. Jag hoppas att jag och min familj kommer fastna för camping då vi i sommar ska testa detta. Senast jag kampade var jag scout ;-) .

Men jag blir konfunderad. En del tillverkare te x fjällräven skriver att en sovsäck de har med komftemp på 5 grader är en sommar sov säck. Medans andra tillverkare te x att en sådan sovsäck är 3 säsongs sovsäck :hmm: . Så vad stämmer?

Ska jag bara kolla på komftemp och att den är anpassad min längd och strunta i att de skriver sommarsovsäck eller 3 säsongssovsäck?
 
Både och...

Givetvis ska du kolla komforttemp men oxå att längden på sovsäcken passar dig. Om säcken är 210cm och du är 165 cm så måste (slösa) energi på att värma upp en större yta vilket är onödigt.
Provligg säcken i butik.

Tänk även på att liggunderlaget ha stor betydelse då det är kontakten med markytan som snor största delen av värmen. Sommartid klarar du dig med ett vanligt cellplast..och du kan kompletera underlaget med övriga förstärkningsplagg som du inte använder när du sover.

+5 grader i comf klarar du sommaren och kompletera med en underställ och en tunn mössa om du ändå fryser!

//A
 
  • Gilla
Reactions: MrP
Du skriver inte huruvida det är tänkt att ni ska ut och vandra eller om ni ska köra runt på er campingsemester. Ska ni bära så är vikten av betydelse. Men ett grundtips är väl att du köper en syntetsäck, då den är lite billigare. Om du bara ska sova i den på sommaren, så behöver du nog inte en tresäsongssäck. Om du fryser lätt så brukar det vara bättre att ha ett underställ att sova i, dels för att du lättare kan reglera temperaturen, dels för att du inte smutsar ner säcken lika mycket.

Detta med temperatur osv. kan vara förvirrande, men man kan skilja på confort temp och limit temp, då den förra anger temperaturen då det är behagligt för kvinnor, medan den senare är motsvarande för män. Extreme temp är gränsen då det börjar bli hälsovådligt för kvinnor.

Runt 5 grader i komfort temp tycker jag låter rimligt för sommarbruk, speciellt om du är lite frusen av dig :) Andy69s tips om att tänka på längden och liggunderlag är mycket bra.

Mvh /Joel
 
Polarnatts inlägg gäller då temperaturgränserna anges enligt Europastandard EN13537.
Majoriteten av sovsäckstillverkarna använder denna standard idag, men det finns undantag.

Jag föreslår oxå att du tittar på sovsäckar i syntetmaterial, de är robusta och vikt skillnaden mellan dun och syntet säck för sommarbruk är inte så stor.
 
Hejsan,
Jag skall upp till Norrland i vinter och jag har marmot säck med -9 i komfort. Jag kommer sova i bivack samt vintertält och har aldrig använt mig av sovsäck liner i temperatur syfte. Det finns ett som står att det kan ge upp till 15grader extra. Är det någon som testat och tror detta räcker om jag kör extra strumpor och underställ också?
Tack på förhand.
 
Hejsan,
Jag skall upp till Norrland i vinter och jag har marmot säck med -9 i komfort. Jag kommer sova i bivack samt vintertält och har aldrig använt mig av sovsäck liner i temperatur syfte. Det finns ett som står att det kan ge upp till 15grader extra. Är det någon som testat och tror detta räcker om jag kör extra strumpor och underställ också?
Tack på förhand.
Låtr helt osannolikt att en liner ska bidra med så mycket. Måste i så fall vara något rejält tjockt, och då är ju frågan om du får plats med den i sin sovsäck utan att trycka ihop "loftet", dvs just det tjocka luftskikt som isolerar (dunet eller syntetfyllningen är bara där för att spänna ut sovsäckens luftkammare och hålla luften i dem stilla).

Kan du länka till den "liner" du menar?
 
En del tillverkare te x fjällräven skriver att en sovsäck de har med komftemp på 5 grader är en sommar sov säck. Medans andra tillverkare te x att en sådan sovsäck är 3 säsongs sovsäck :hmm: . Så vad stämmer?

En sovsäck för användning i fjällen på sommaren kan knappast vara en "sommarsovsäck" utan närmast en "tresäsongssäck". Stor skillnad mellan t.ex. Skåne och Sarek! Med andra ord: Gå på temperaturgränserna.

En liner kan ge några grader extra, men efter att ha brottats med en sidenliner ett antal gånger har jag numera gått tillbaks till underställ och vid behov förstärkningskläder.
 
Jag antar att du skall använda sovsäcken på ett liggunderlag i ett tält.
I tält blir det fuktigt och för att du skall ha varma torra kläder när du stiger upp på morgonen,
packar du dina kläder längs långsidan i sovsäcken.
På så sätt får du mer värme i sovsäcken av dina kläder och dina kläder är torra och varma
när du sätter på dig dem på morgonen.
Sovsäcken blir inte mer fuktig än om du inte hade haft dina kläder i den.
Givetvis funkar inte detta med regnvåta kläder för då blir sovsäcken blöt och obekväm.
Detta kräver en sovsäck med mycket plats på bredden annars blir det väldigt knöligt.
Carinthia sovsäckar fungerar bra för detta.
Själv har jag en liner och gör detta varje natt året runt och visst det blir lite knöligt
men jag sover gott och jag hatar att sätta på mig kalla fuktiga kläder på morgonen.
 
Som tidigare har meddelats så räcker det gott och väl med en 5+ sovsäck om du enbart ska campa på sommaren.
Ha 2st underställ, ullsockar och en mössa med dej som reserv ifall det blir en kall sommarnatt.

Alla har vi varit med om en alldeles för varm sovsäck och behövt sova ovanpå sovsäcken, för att sen vakna mitt i natten av att tokfrysa och behöva bädda in sej i säcken.

Ett tips är att ni börjar er camping på en husvagnscamping, för att prova på.
Sen 4-5 år har tältning på såna campingar ökat extremt och fullständigt exploderat!

Fördelen med provtälta på en camping är att då finns alla bekvämligheter i servicehuset med dusch, micro, spis, köksvask för diskning och bastu mm
när ni i lugn och ro kan testa all utrustning och lära er som familj att hitta era rutiner och vad som behövs ändras till nästa tältning om ni börjar med att helgtälta på campingar.

Tältplatser på campingar finns både med och utan el.
Bilen parkerar ni bredvid tältet eller på uppställningsplatsen vid campingentrén.

Utan el till tältplatsen är givetvis billigast och kostar ca 50-100kr/natt.
Välj utan el för det finns Spegel och eluttag till hårfönen i servicehuset....

Väljer ni att bli campingtältare så finns det sen några år riktigt fina uppblåsbara tält i alla möjliga storlekar, från små 2-manstält till upp till ca 40 m2 med 3,5m takhöjd!!

Jag är skitimponerad och avundsjuk på alla tältare på campingar trots att vi har en lyxig husvagn, men i vårt hushåll är det min fru som bestämmer hur vi ska campa på semestern....
 
Låtr helt osannolikt att en liner ska bidra med så mycket. Måste i så fall vara något rejält tjockt, och då är ju frågan om du får plats med den i sin sovsäck utan att trycka ihop "loftet", dvs just det tjocka luftskikt som isolerar (dunet eller syntetfyllningen är bara där för att spänna ut sovsäckens luftkammare och hålla luften i dem stilla).

Kan du länka till den "liner" du menar?
 
Jaha, OK. "upp till" 15 grader kan man ju skriva. "upplevs dock inte så varmt som utlovat" i enda recensionen.

Den har diskuterats i div. nätgrupper i omgångar, och inte heller där har någon funnit de mirakulösa egenskaper som skulle ge 15 grader extra. Den kostar en hel del och väger 400 g. För den vikten kan du få en verkligt värmande quilt som du kan förstärka sovsäcken med på utsidan (och kunna använda separat som sommarsäck), eller en tjock dunjacka, eller ett riktigt varmt ullfrottéunderställ, som du också kan använda till annat. Linern kan man bara använda på ett sätt.

Ur kondenssynvinkel är det bättre att addera något på utsidan, när det är vinterkallt; isolerar du på insidan så kan kondenspunkten hamna inne i din tjocka dunsovsäck vilket är obra. Lägger man något tunnare, typ en syntet-quilt, på utsidan och kondenspunken hamnar i den, så är den lättare att torka och dunet i den tjocka sovsäcken har klarat sig från att kollapsa av fukt.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
resqual Sovsäcks hjälp! Bo och sova 10
PerElms Hur tolka sovsäcks komforttemperatur Bo och sova 16
Bruun.J Sovsäcks överdrag Bo och sova 7
Sovsäcks info. önskas... Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.