Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
sovsäcken vägde för mycket
- Trådstartare hakansteen
- Start datum
estetdrägg; sa:480-510g (500g medel vid 2005-08-30)
Tror du att en sån uppgift verkligen skulle förenkla sovsäcksköpet för de flesta?
Redan EN 13537 är ju egentligen för strulig för de flesta.
Å andra sidan kanske "de flesta" varken bryr sig om vikten eller temperaturintervall. De köper en sovsäck. Fryser de inte är de nöjda. Eller vafanken, de fryser ett par timmar på morgonen eftersom de är vana att frysa ett par timmar på morgonen
(Observera att jag inte räknar de flesta i Utsidans forum till "de flesta")
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
När jag började ta med köksvågen till butikerna fick jag en känsla a att jag var en besvärlig jäkel, numera får jag intresserade kommentarer. Pendeln svänger om än långsamt. Min samlade och begränsade observation är att angivna vikter är försäljningsargument, ofta och verkliga vikter ligger legio över....
Go tur
[Ändrat av johankse 2006-10-02 kl 11:30]
Go tur
[Ändrat av johankse 2006-10-02 kl 11:30]
Linda D; sa:" ....min splitternya Marmot Helium Eq-sovsäck...."
Hej Linda, jag funderar också på en Marmot Helium. Kan du rekommendera den?
/Gustav
realout; sa:Linda D; sa:" ....min splitternya Marmot Helium Eq-sovsäck...."
Hej Linda, jag funderar också på en Marmot Helium. Kan du rekommendera den?
/Gustav
Hej,
jag har visserligen sovit i sovsäcken bara ett par nätter på hösten då det var ca. 2 grader som kallast, så jag har inte så mycket erfarenhet av säcken. Men den verkar nog väldigt varm och luftig.
Tre detaljer kunde vara bättre:
-yttertyget är väldigt plastigt och prassligt (har du tänkt skaffa Marmot Helium eller Marmot Helium EQ? De har olika material)
-säcken har ingen värmekrage(det största minuset)
-bandet som man spänner säcken runt ansiktet med glider rätt dåligt i tygkanalen (vet inte om det blir lättare då säcken använts mer)
Om ett par veckor ska jag på en skidvandring då jag tar med säcken, med en annan säck att ha ovanpå förstås. Sedan kommer jag att vara lite klokare!
H. Linda
Hej
Har haft min Helium (utan EQ) drygt ett år nu.
Har inte haft möjlighet att använda den utförligare i kyla än, endast testat några nätter nu då det äntligen blivit kallt. Sova i tunt underställ ner till minus 13 utan tält var inga problem.
Kvaliten käns rätt bra med tanke på att det är fråga om en lättvikts säck med allt vad det innebär av tunna vävar osv.
Passformen på huvan är den bästa jag upplevt på någon sovsäck, muffen är välldigt skön och sluter tätt mot ansiktet.
Saknade oxå en värmekrage till att börja med, men att dra en tröja över huvudet och låta den ligga virad runt halsen och funkar lika bra.
Har haft min Helium (utan EQ) drygt ett år nu.
Har inte haft möjlighet att använda den utförligare i kyla än, endast testat några nätter nu då det äntligen blivit kallt. Sova i tunt underställ ner till minus 13 utan tält var inga problem.
Kvaliten käns rätt bra med tanke på att det är fråga om en lättvikts säck med allt vad det innebär av tunna vävar osv.
Passformen på huvan är den bästa jag upplevt på någon sovsäck, muffen är välldigt skön och sluter tätt mot ansiktet.
Saknade oxå en värmekrage till att börja med, men att dra en tröja över huvudet och låta den ligga virad runt halsen och funkar lika bra.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg