Sovsäck..

Ja första inlägget här då =)
Antar trådar som denna varit uppe förr men då det inte verkar finnas några klistrade trådar så jag slänger ut en ny.

Skulle vilja ha lite allmän info på soväckar. Då menar jag sådant som lämpliga material. Vilka säckar i olika prisklasser som är bra. Hur man kan förbättra sin sovsäck (sidenlakan?).

Jag har tex en McKinley Discovery säck som jag inhandlade ifjol till vandring längs kungsleden. Vi vandrade i början av augusti och jag upplevde en del smärre problem med att jag inte höll värmen. Nu hittar jag ingen säck i samma storlek/vikt som erbjuder högre märkbart högre komforttemp (enligt märkning iaf) så kan jag förbättra säcken på nåt sätt?
Min upplevelse är att jag svettas en del och då blöter ner säcken så jag inte kan hålla värmen. Jag sov i underställ då vilket kanske är dumt nu när jag tänker på det eftersom det bara transporterar bort fukt och håller en kall. Är ullunderställ att föredra istället?

Ska vandra i Sarek i sommar (runt den 20e juli) och undrar förstås om jag måste skaffa en ny säck eller om jag kan förbättra in sovsituation på annat (billigare) sätt.

Kan tillägga att jag är extremt prismedveten och vill ha ut så mycket som möjligt av mina slantar. Jag löser nämnligen min ekonomi, med begränsade inkomster, genom att ha låga utgifter =)

Material:
-Dun, dyrt men lätt och kompakt vid packning, värmer ej om fuktigt
-Syntet, billigt, men väger mer, värmer om fuktigt

Prisklasser:
-Budget, runt 200-800 kr, finns på de flesta sportbutiker och outlets, bara syntetsäckar
-Medelpris, runt 800-1500, dun börjar komma in, men oftast rätt tunga, fackhandeln kan vara värt ett besök, de flesta sportbutiker likt Stadium är nu "borta"
-Dyrt, 1500 och upp till runt 4000 för en "Sarek-säck" på sommaren

Märken:
-Själv har jag några olika säckar, bland annat Haglöfs, Fjällräven och nu senast 2 st Marmot. Är lite förälskad i Marmotsäckarna och tycker inte våra svenska säckar uppfyller ens en bråkdel av vad Marmots meritlista ger.
-Ska du ha en billig, men ändå prisvärd säck tycker jag du ska kika lite på de medeltunga säckarna som Marmot har.

// Jocke

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Bolaget nästa..

Gå till fina butiken och inhandla två pilsner,fortsätt vidare till en affär som säljer fleecefiltar och köp en under förevändning att nån annan fryser till förbannelse.Lägg ölburkarna ner och vik filten så att det ser ut som påsen innehåller ett sexpack.Väl hemma muttrar du lite och meddelar övriga familjen att du går ner till pannrummet och vill inte bli störd (är det vedertaget så låt bli).Sy en påse som når dig till hakan,enkel kantsöm funkar.

peter

marmot

Tja!
Funderar på att köpa en marmot säck... Du verkar nöjd över dina, vilka? Jag har tittat på en sawthoot x- long/x- wide och en pinnacle x-long. Är 190cm så en lång blir det men vet inte hur rymmliga de är om jag behöver en x wide. Har tidigare haft en Haglöfs säck vilken jag tyckte va för trång över axlarna.
MVH Mathias

Marmot

På tal om Marmot kan jag nämna att jag har en marmot never summer som är helt underbar. Alla sa till mig att jag skulle svettas ihjäl om jag använde den sommartid eftersom säcken var så varm, men själv tyckte jag den var helt perfekt när jag testade den i hemavan-fjällen i slutet av augusti i fjol. Jag är i och för sig ganska frusen av mig som person, så jag kan inte säga att just never summer är det rätta för dig, men jag är jättenöjd med att ha bytt till marmot nu iaf (tidigare hade jag haglöfs)

Någon ny säck tycks du inte behöva. Jag kunde inte hitta någon temperaturgräns på säcken du har på nätet men den verkar ju varm nog. Men du ska inte ha på dig massa kläder om det gör att du börjar svettas. Ett sidenlakan eller möjligen en hel sovpåse i siden låter som en bra idé tycker jag. Om det är varmt som du beskriver det, dra upp dragkedjan, och lägg dig med sovsäcken som täcke i stället. Att ligga naken direkt på ett liggunderlag är inte så skönt så där kommer sidenlakanet/sovpåsen till användning. Alternativt ligger du i understället. Blir det kallt så tryck ner sovpåsen i sovsäcken och kryp ner i alltihop. Är det fortfarande för kallt så dra på dig kläder/underställ. Mössa på om du fryser gäller även på natten. Nu har du en "sovplan" som täcker in ett ganska stort temperaturområde.

Sätt inte tältet där det är stenhård mark, hellre där det är lite mjukare, gärna lite låg växtlighet. Det ger extra luftrum under tältet och isolering.

Om du i alla fall bestämmer dig för att köpa nytt så kan du även ta en titt på t.ex. Mountain Equipment, Roberts, North Face. Vill du även ha låga utgifter initiellt kan du i mångt och mycket hoppa över dunsäckar. Ett bra syntetiskt fyllmaterial jag känner till är Polarguard Delta som t.ex. i North Face Cat's Meow och MEs Moonwalker säckar.

Lycka till
Peter P.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips