Sovsäck - Vad betyder 190L/R?

190 är längden på säcken. L/R är som du säger vänster och höger, och säger vilken sida på säcken som dragkedjan sitter. Ofta kan en L och R stoppas tillsammans till en dubbelsovsäck om märket är lika.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det brukar inte vara några problem att ha "fel" sida, men om dragkedjan krånglar så har man förstås bättre fingerfärdighet om man kan använda sin "rätta" hand. Jag såg också den rekommendationen nån stans, men minns inte var. Jag köper själv bara vänsterställda sovsäckar numera.
 
Är man högerhänt kan vänster vara enklare att öppna inifrån.
Är vänsterhänt, har haft sovsäcköppningar åt bägge hållen, men hittills inte fått anledning att tänka på den aspekten. Men jag kanske är hyfsat tvåhänt?

För mig känns det lite viktigare, att blixlåset hamnar på samma sida som tältöppningen, om man har ett tält med öppning längs ena sidan.

Också lite mer hanterligt med blixtlås på samma sida som du oftast vänder kroppen/ansiktet mot, ifall du är sid/magsovare.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Är vänsterhänt, har haft sovsäcköppningar åt bägge hållen, men hittills inte fått anledning att tänka på den aspekten. Men jag kanske är hyfsat tvåhänt?

För mig känns det lite viktigare, att blixlåset hamnar på samma sida som tältöppningen, om man har ett tält med öppning längs ena sidan.

Också lite mer hanterligt med blixtlås på samma sida som du oftast vänder kroppen/ansiktet mot, ifall du är sid/magsovare.

Ja, det är personligt vilket man föredrar. Sen har jag sett att det finns säckar med dragkedjan mitt på magen också.
 
Dragkedja på vänster sida i sovsäcken om man är högerhänt är även den rekommendation jag sett många gånger,, vilket även kan bekräftas av att det är betydligt lättare att hitta sovsäckar med vänster än högerdragkedja om man söker I butikerna. Själv är jag utpräglat högerhänt och har alla mina sovsäckar med dragkedja till vänster vilket känns mest naturligt för mig.
 
Jag är högerhänt men jag fördrar blixtlåset på höger sida för jag vanan att stoppa ut mina fötter på höger sida om det är för varmt.

Per
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.