Sovsäck - Vad betyder 190L/R?

190 är längden på säcken. L/R är som du säger vänster och höger, och säger vilken sida på säcken som dragkedjan sitter. Ofta kan en L och R stoppas tillsammans till en dubbelsovsäck om märket är lika.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det brukar inte vara några problem att ha "fel" sida, men om dragkedjan krånglar så har man förstås bättre fingerfärdighet om man kan använda sin "rätta" hand. Jag såg också den rekommendationen nån stans, men minns inte var. Jag köper själv bara vänsterställda sovsäckar numera.

Är man högerhänt kan vänster vara enklare att öppna inifrån.
Är vänsterhänt, har haft sovsäcköppningar åt bägge hållen, men hittills inte fått anledning att tänka på den aspekten. Men jag kanske är hyfsat tvåhänt?

För mig känns det lite viktigare, att blixlåset hamnar på samma sida som tältöppningen, om man har ett tält med öppning längs ena sidan.

Också lite mer hanterligt med blixtlås på samma sida som du oftast vänder kroppen/ansiktet mot, ifall du är sid/magsovare.

Är vänsterhänt, har haft sovsäcköppningar åt bägge hållen, men hittills inte fått anledning att tänka på den aspekten. Men jag kanske är hyfsat tvåhänt?

För mig känns det lite viktigare, att blixlåset hamnar på samma sida som tältöppningen, om man har ett tält med öppning längs ena sidan.

Också lite mer hanterligt med blixtlås på samma sida som du oftast vänder kroppen/ansiktet mot, ifall du är sid/magsovare.

Ja, det är personligt vilket man föredrar. Sen har jag sett att det finns säckar med dragkedjan mitt på magen också.

Dragkedja på vänster sida i sovsäcken om man är högerhänt är även den rekommendation jag sett många gånger,, vilket även kan bekräftas av att det är betydligt lättare att hitta sovsäckar med vänster än högerdragkedja om man söker I butikerna. Själv är jag utpräglat högerhänt och har alla mina sovsäckar med dragkedja till vänster vilket känns mest naturligt för mig.

Jag är högerhänt men jag fördrar blixtlåset på höger sida för jag vanan att stoppa ut mina fötter på höger sida om det är för varmt.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips