Sovsäck på ca 1 kg och ca +4 komforttemp?

Jag letar efter en sovsäck och har en ganska klar kravbild... Men det är svårt att hitta nån som passar, det borde väl kunna finnas nån?
Det jag vill ha är:
-Helst sytnet
-vikt runt 1000 gram
-komforttemperatur på ca 4 grader
-hel dragkjedja (hade en TNF Orion på öppet köp som jag lämnade tillbaka p.g.a. dragkjedjan. Annars matchade ju den bra! Kanske onödigt varm)

Tacksam för tips! Jag är lite skeptiskt till dun p.g.a. jag paddlar ganska mycket och är mycket i regniga norge. Annars borde väl TNF kilobag vara passande?
Jag har nu en gammal McKinley med 850 gram Hollowfill 2 i och tycker den har perfekt temperaturintervall. (+4 enligt deras egen gradering) Men den är ju tung och skrymmande.
 
Några är förslag:

Montain Equipment: 185 cm
Moonwalker 3 komf. -12 extr. 1120g ca 2000:-
Firewalker 5 komf. -9 extr. 1200g, ca 1000:-

Marmot
Pounder Plus 178 cm, 3 komf. -12 extr, 960g ca 1600kr

Ajungilak
Kompakt Summer 180cm, 6 komf, -7 extr. 1050g, ca 1600kr
 
Jag har en McKinley X-Treme Lite 900. Inklusive kompr.-påse väger den 1080g. Komforttemp anges till 2 grader.
För mig är komforttempen c:a 5 grader, men jag är mager och fyller inte alls upp säcken. Är man mer normalbyggd kan nog 2 grader stämma.
Fyllningen är DuPont Thermolite (400 g).
Mått för storl.M är 225x80 cm.
Finns (fanns?) även storl.S, c:a 100 g lättare med måtten 210x80 cm.
Priset för tre år sedan var c:a 850 kr.
/ Bertil
 
Ja, om du är skeptisk till dun är väl inte detta ett bra förslag, men jag köpte nyss en dunsäck, Marmot Atom Regular med komforttemperatur +5. Den väger enligt uppgift 453g och verkar riktigt gosig, även om jag inte hunnit ut med den än. Har bara halv dragkedja också förresten. Kommer att packas i en vattentät Exped Dry Foldbag 5L, så då blir det inga problem med vätan.

Kanske precis ett sådant här svar du inte ville ha, men det verkar i varje fall vara en kanonbra sovsäck! ;)
 
Jag börjar svänga lite vad det gäller dun... Enligt Polarguards hemsida så behåller dun 40% av isoleringen när det är fuktigt medan deras syntetfyllning behåller 60 %. (http://www.polarguard.com/outdoors/t_delta.htm BOrde ju inte vara positiva till dun direkt?) Eftersom dun har bättre isolering när det är torrt så borde de i fuktigt tillstånd vara ungefär likvärdiga om man nu lyckas få det så fuktigt. Det borde ju gå att undvika.
 
Firewalker billigt o BRA

Jag har sovit 5 månader i min firewalker o den är fortfarande som ny i skicket. 5 grader, då bör du ha underställ annars kommer du frysa i den. Men tycker att det är ett billigt o hyfsat bra alternativ...
 
Vill du ha en billig säck ta en titt på Alpkit.com
Jag köpte deras AlpineDream900 och använde i vintras och det var verkligen mycket säck för pengarna. Funderar starkt på en PipeDream så småningom. Absolut värt att kolla på iaf.
 
tomatchili; sa:
Jag börjar svänga lite vad det gäller dun... Enligt Polarguards hemsida så behåller dun 40% av isoleringen när det är fuktigt medan deras syntetfyllning behåller 60 %.
Precis. Blir säcken lite rå av flera dygns användning i fuktigt klimat, så ser man till att ha en säck med några extra graders marginal från början (vilket är enkelt med dun som är så lätt), och plurrar du med säcken så kommer du att frysa oavsett om du har dun eller syntet. Däremot kommer din dunsäck därefter sannolikt att ruttna, vilket syntetsäcken inte gör. Slutsatsen är att man mår bäst av att inte plurra.
 
Köpte en Ajungilak Taiga 3-Season 195, 1050g, temp -1 extrem -17. Köpte den på rea annars hade jag inte haft råd :)

/Ulf
 
Jag har köpt mig en Mountain Equipment Glacier 300.
komf +3 extrem -12 allt på 850 gram.
Den var hyfsat billig åxå 1895:-

Jag har bara användt den 5 nätter sedan jag köpte den i våras men den känns jättebra att sova i :)
[Ändrat av Pigge Piggsvin 2006-06-13 kl 21:21]
 
tomatchili; sa:
Jag börjar svänga lite vad det gäller dun... Enligt Polarguards hemsida så behåller dun 40% av isoleringen när det är fuktigt medan deras syntetfyllning behåller 60 %. (http://www.polarguard.com/outdoors/t_delta.htm BOrde ju inte vara positiva till dun direkt?) Eftersom dun har bättre isolering när det är torrt så borde de i fuktigt tillstånd vara ungefär likvärdiga om man nu lyckas få det så fuktigt. Det borde ju gå att undvika.

Grejen med dun är att när det väl blir för blött så klumpar den fina trådstrukturen ihop sig totalt och dunet förlorar all isoleringsfrömåga på en gång. PANG! Syntetfyllning har inte samma kollapsande beteende, isolerar natuligtvis mycket sämmre än vanligt men isolerar fortfarande.

Var gränsen går för dun vet jag inte. Har sett äldre dunsäckar kollapsa medans nyare dun och syntetsäckar fortfarande fungerade även om det var bra kallt och ruggigt att sova i dem.
 
tomatchili; sa:
Det jag vill ha är:
-Helst sytnet
-vikt runt 1000 gram
-komforttemperatur på ca 4 grader
-hel dragkjedja

Om du kan tänka dig att göra avkall på kravet på dragkedja så vore väl en fleecefilt det bästa alternativet ;) Lättare dessutom :)
[Ändrat av öringen 2006-06-13 kl 22:19]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Kimchi Längd på sovsäck Bo och sova 5
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Gapet Sovsäck för kungsleden slutet på juni Bo och sova 4
Kogoyo kondensering neråt vintertältning Bo och sova 13
Valjeabris Sovsäck o liggunderlag på kilimanjaro Bo och sova 6
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Greenzone Tips på sovsäck Bo och sova 5
Caminista Vikt o kvalitet på Mountain Hardwear Fairview 40 sovsäck? Bo och sova 2
daniel81 Laga dragkedja på sovsäck Bo och sova 7
andreas.lindholm.5 Tips på sovsäck önskas. Bo och sova 6
k1322 Synpunkter på val av sovsäck för europeisk högsommar Bo och sova 10
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
Tomas Eklund Sovsäck med dragkedjor på båda sidor Bo och sova 7
Goliat Temp på sovsäck och Jerven säck Bo och sova 16
jonsson20 Storlek på sovsäck Bo och sova 6
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
Jocke Soderena Pertex endurance som yttertyg på sovsäck Bo och sova 7
baffinguarapo Längd på sovsäck Bo och sova 5
TruckerLeffe finns de någon som egentligen känt av cold spots på sovsäck? Bo och sova 4
linus.holmqvist tips på tält, sovsäck & liggunderlag för helags 3dagars tur. Bo och sova 18
Bwian Komforttemperatur på sovsäck? Bo och sova 16
Pseudonym "Laga" dragkedja på sovsäck? Bo och sova 4
Stordrulen Dragkedja på sovsäck Bo och sova 4
greendanger Tipps på sovsäck ner till -15 grader Bo och sova 13
fredl "sovsäck" i fleece på lidl Bo och sova 0
Sarala Tips på mycket varm sovsäck Bo och sova 10
blomberger Sovsäck med dragkedjan på mitten, finns det? Bo och sova 4
Filuren Sovsäck på Fjällräven Classic? Bo och sova 8
sjohan Komfort temp på sovsäck svensk sommar? Bo och sova 14
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.