Sovsäck på ca 1 kg och ca +4 komforttemp?

Varför inte dun...

tomatchili; sa:
Jag letar efter en sovsäck och har en ganska klar kravbild... Men det är svårt att hitta nån som passar, det borde väl kunna finnas nån?
Det jag vill ha är:
-Helst sytnet
-vikt runt 1000 gram
-komforttemperatur på ca 4 grader
-hel dragkjedja (hade en TNF Orion på öppet köp som jag lämnade tillbaka p.g.a. dragkjedjan. Annars matchade ju den bra! Kanske onödigt varm)

Tacksam för tips! Jag är lite skeptiskt till dun p.g.a. jag paddlar ganska mycket och är mycket i regniga norge. Annars borde väl TNF kilobag vara passande?
Jag har nu en gammal McKinley med 850 gram Hollowfill 2 i och tycker den har perfekt temperaturintervall. (+4 enligt deras egen gradering) Men den är ju tung och skrymmande.

Halloj
Jag köpte en Rab Q250 Endurance, visserligen dun, men den är grymt fukttålig på grund av "pertex quantum endurance" som funkar klockers! Säcken väger 680g och har en komfort på 0 grader.
Rekommenderas!
/Johan

sovsäckar

Johan konstigt att du alltid tycker RAB är så bra!!!!!!! Haha
återkommer med ett par saker efter semesterresan men
Johan vad tycker du om deras syntetsäckar, eller har du någon kompis som köpt nägon syntet?????

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: sovsäckar

glanne; sa:
Johan konstigt att du alltid tycker RAB är så bra!!!!!!! Haha
återkommer med ett par saker efter semesterresan men
Johan vad tycker du om deras syntetsäckar, eller har du någon kompis som köpt nägon syntet?????

Tjenixen
Hehe, syntetsäckarna är ok, men vikten å packvolymen går inte att jämföra... Och det där med fukten tror jag inte man behöver vara så rädd för, de finns så många bra material som håller fukten borta. Största risken är att man använder för varm säck och ligger å svettas å på den vägen "fuktar" ner säcken. Men har man plats och inte jagar gram så visst är en syntetsäck helt ok. Rab kör sin S-series som är ok, har ingen säck själv, men jag har en polare som har en. Själv har jag 2 dunsäckar, q 250 och summit 1000 som är riktigt fina. Dunkvaliten tummar dom inte på direkt. Juni juli augusti använder jag billigaste minsta möjliga "jysksäck" om jag inte är uppe i fjällen förstås! nu är det ju varmt som satan!

Ha det gott å ha en trevlig semester.
Mvh
Johan

Sovsäck under 1kg och komf.+4

Hej, kan detta kan vara nåt:

Hannah Scout II.
komfort:+3 extrem:-5
Storlek: för personer upp till 185 cm
Packmått : 16 x 30 cm
Vikt: 950 g
PRIS: 799kr

sov sæck till 150 g och max 200 kr

sov sæck til 150 g.

lakanpåse! och du sover i ett understæll.
ev tar du någon jakka utanpå som tæcke.

funkar ned till minus 2-4 grader før meg. då hade jag riktigt nok fleece stæll, strumpor och møssa på meg.

robert

avslutad210712

Gäst
Re: sov sæck till 150 g och max 200 kr

gmg; sa:
sov sæck til 150 g.

lakanpåse! och du sover i ett understæll.
ev tar du någon jakka utanpå som tæcke.

funkar ned till minus 2-4 grader før meg. då hade jag riktigt nok fleece stæll, strumpor och møssa på meg.

robert

Tvivlar på att den kombinationen skulle fungera för mig ens om temperaturen håller sig ovanför noll-strecket. Tror inte det spelar någon roll temperaturmässigt om jag lägger på min Packaway-jacka och skall jag ha en tjockare/tyngre/isolerande jacka och ett par flecce-byxor för att kunna ha en lättare sovsäck så blir totalvikten i alla fall samma i slutänden. En tjockare jacka och ett par fleece-byxor är inte speciellt intressant på sommaren eftersom jag inte fryser när jag rör mig utan när jag sover. En fleece-tröja (eller liknande) är rätt oundviklig även för bruk under dagen så den vikten kan knappast räknas som extra i din lösning men i övrigt känns den inte som speciellt mycket lättare än min sovsäck. Däremot blir den billigare om man har allt annat än sovsäcken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips