Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Sovsäck i höst
- Trådstartare Kicki.H
- Start datum
För kvinnor är komforttemp. annorlunda, kikat på rätt komforttemp till att börja med? Oftast 5-7 grader högre komforttemp än för män. Sen beror ju självklart temperaturen i tältet, där sovsäcken förhoppningsvis är, på hur tältet behåller värme och ventilationen.
-3 är rätt klent, det kan lätt falla snö. Har du redan köpt säcken så kan du alltid köra ett silkesfodral inne i säcken och eventuellt ett underställ också så lär du vara varm nog.
Se till att skydda mot kyla underifrån också.
// Jocke
-3 är rätt klent, det kan lätt falla snö. Har du redan köpt säcken så kan du alltid köra ett silkesfodral inne i säcken och eventuellt ett underställ också så lär du vara varm nog.
Se till att skydda mot kyla underifrån också.
// Jocke
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Ok, tack för det. Comforttemp. -3 C är för kvinnor. Tältet är dessvärre ingen höjdare men jag har bra liggunderlag. Sovsäcken kan jag fortfarande byta...det låter som du tycker det kan bli lite kallt. Har du egen erfarenhet av Marmot-säckar?
http://marmot.com/catalog/fall_2007/13/59/164/node/893/details
Ok, tack för det. Comforttemp. -3 C är för kvinnor. Tältet är dessvärre ingen höjdare men jag har bra liggunderlag. Sovsäcken kan jag fortfarande byta...det låter som du tycker det kan bli lite kallt. Har du egen erfarenhet av Marmot-säckar?
Jag kör själv en Marmot Atom (+5) på sommaren och en Marmot Helium (-9) är tänkt att användas i höst. -3 för damer motsvarar ungefär -9 för herrar. Jag satsade på en lite varmare säck, dels för att jag fick en Helium till samma pris som för en Hydrogen (ca 150 dollar rabatt) på grund av att de fick slut på Hydrogenen trots att ja hade fått orderbekräftelse och dels för att jag ville ha en säck som verkligen klarar hösten.
Säckarna är av allra högsta kvalitet och jag har inget att klaga på. Det är precis på gränsen, ja eller nej, till att säcken räcker. Jag tror dock, självklart beror det på hur frusen du är osv, att med ett silkeslakan och ett undersäll så fungerar det med den säcken.
// Jocke, numera Marmotian
Kikade nyss på SMHI och Foreca och de rapporterar både som prognos och observation att temperaturen på kalfjäll/1100 m höjd ligger på runt 2 grader på nätterna och det lär sjunka några grader ytterliggare in i september. Det ska bli kallare nu i hela Sverige.
Nedanför trädgräns, dag: Ca 10-15 grader
Nedanför trädgräns, natt: Ca 6-8 grader
Kalfjäll, dag: Ca 10 grader
Kalfjäll, natt: Ca 2-3 grader
// Jocke
Nedanför trädgräns, dag: Ca 10-15 grader
Nedanför trädgräns, natt: Ca 6-8 grader
Kalfjäll, dag: Ca 10 grader
Kalfjäll, natt: Ca 2-3 grader
// Jocke
Har köpt en Marmontsovsäck med comforttemperaturen -3 C. Jag ska fjällvandra i höst (sep) runt Kebnekaisemassivet. Är det tillräckligt - någon som vet? Det är inte så mycket dyrare att köpa en med comforttemperatur -9 C. Någon som har någon uppfattning?
/K
Jag skulle satsa på något lite varmare, ca minus 8-10. Har själv varit i området i några gånger i september och varit med om minus 8 som kallast och ett antal nätter med några minus...
Sen är det som alltid i kyligare temperaturer viktigt att man lägger sig mätt, torr och varm (lite gymnastik innan är inte fel) och att man använder en varm mössa. Varm underifrån är också viktigt när kylan börjar komma...
//J
Jag skulle satsa på något lite varmare, ca minus 8-10. Har själv varit i området i några gånger i september och varit med om minus 8 som kallast och ett antal nätter med några minus...
Sen är det som alltid i kyligare temperaturer viktigt att man lägger sig mätt, torr och varm (lite gymnastik innan är inte fel) och att man använder en varm mössa. Varm underifrån är också viktigt när kylan börjar komma...
//J[/QUOTE]
Ok, det tåls att fundera på för jag är ganska frusen av mig. Kan vara värt 400 spänn extra...
//K
//J[/QUOTE]
Ok, det tåls att fundera på för jag är ganska frusen av mig. Kan vara värt 400 spänn extra...
//K
Attans, mössan glömde jag juh 
Ska skriva en liten artikel om detta, rätt intressant ämne faktiskt. Hur behåller man värme bäst
// Jocke, www.natursajten.se
Ska skriva en liten artikel om detta, rätt intressant ämne faktiskt. Hur behåller man värme bäst
// Jocke, www.natursajten.se
Låter som om jag måste uppgradera min sovsäck...och köpa en mössa. Har inköpt utrustning på Utebutiken.....har ni ngn uppfattning om priserna där...
//K
Hittade troligen deras hemsida, men inga priser.
Vet att säcken du har finns för 1895 iaf, vilket är bland det billigaste du kan hitta i Sverige. Hör av dig om du vill veta vart om det du köpte var dyrare..
// Jocke
Jag rekommenderar gärna Woolpower's mössa, onesize 75g, 70% fin (klifri) merino. I nedvikt läge ett varmt och behagligt krypin för hela knoppen; täcker alltså med bred marginal jack och lurar. Smidig och enkel; kan dubbleras.Låter som om jag måste uppgradera min sovsäck...och köpa en mössa.
//K
Om ditt liggunderlag har särskilt bra isolering kan du kika extra på kanalsydda säckar och flytta om det mesta av dunet till ovansidan. På så vis kanske enklare att motivera den extra vikten med ett rejält och bekvämt liggunderlag.
Dylik säck, tex WM's Apache.
Båda finns på Getout.
Mvh,
Thomas
//J
//K[/QUOTE]
Absolut värt det, en bra nattsömn osv...
Mössa, jag rekommenderar alltid en balaclava (rånarluva) som sov- och förstärkningsmössa. Anledningen är att ansiktet och halsen avger mycket värme..också...inte bara knoppen alltså.
Ullfrotté har två varianter som jag använder själv, en tjock (den tjocka kan man hitta obegagnade och billigt som överskott) och en tunn. Den tunna väger ca 30 gr och kan knölas ner i fickan på dagen. Alltid till hands. Även den tjockare är liten...sen finns det alla möjliga märken i syntetmaterial och även i silke, de flesta tillverkare brukar ha en rånarluva i sortimentet...
Lycka till!
//J
Liknande trådar
- Svar
- 2
- Visningar
- 602
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg