Sovsäck i höst

Har köpt en Marmontsovsäck med comforttemperaturen -3 C. Jag ska fjällvandra i höst (sep) runt Kebnekaisemassivet. Är det tillräckligt - någon som vet? Det är inte så mycket dyrare att köpa en med comforttemperatur -9 C. Någon som har någon uppfattning?

/K
 
För kvinnor är komforttemp. annorlunda, kikat på rätt komforttemp till att börja med? Oftast 5-7 grader högre komforttemp än för män. Sen beror ju självklart temperaturen i tältet, där sovsäcken förhoppningsvis är, på hur tältet behåller värme och ventilationen.

-3 är rätt klent, det kan lätt falla snö. Har du redan köpt säcken så kan du alltid köra ett silkesfodral inne i säcken och eventuellt ett underställ också så lär du vara varm nog.

Se till att skydda mot kyla underifrån också.

// Jocke
 
Ok, tack för det. Comforttemp. -3 C är för kvinnor. Tältet är dessvärre ingen höjdare men jag har bra liggunderlag. Sovsäcken kan jag fortfarande byta...det låter som du tycker det kan bli lite kallt. Har du egen erfarenhet av Marmot-säckar?

http://marmot.com/catalog/fall_2007/13/59/164/node/893/details

Jag kör själv en Marmot Atom (+5) på sommaren och en Marmot Helium (-9) är tänkt att användas i höst. -3 för damer motsvarar ungefär -9 för herrar. Jag satsade på en lite varmare säck, dels för att jag fick en Helium till samma pris som för en Hydrogen (ca 150 dollar rabatt) på grund av att de fick slut på Hydrogenen trots att ja hade fått orderbekräftelse och dels för att jag ville ha en säck som verkligen klarar hösten.

Säckarna är av allra högsta kvalitet och jag har inget att klaga på. Det är precis på gränsen, ja eller nej, till att säcken räcker. Jag tror dock, självklart beror det på hur frusen du är osv, att med ett silkeslakan och ett undersäll så fungerar det med den säcken.

// Jocke, numera Marmotian
 
Kikade nyss på SMHI och Foreca och de rapporterar både som prognos och observation att temperaturen på kalfjäll/1100 m höjd ligger på runt 2 grader på nätterna och det lär sjunka några grader ytterliggare in i september. Det ska bli kallare nu i hela Sverige.

Nedanför trädgräns, dag: Ca 10-15 grader
Nedanför trädgräns, natt: Ca 6-8 grader
Kalfjäll, dag: Ca 10 grader
Kalfjäll, natt: Ca 2-3 grader

// Jocke
 
Har köpt en Marmontsovsäck med comforttemperaturen -3 C. Jag ska fjällvandra i höst (sep) runt Kebnekaisemassivet. Är det tillräckligt - någon som vet? Det är inte så mycket dyrare att köpa en med comforttemperatur -9 C. Någon som har någon uppfattning?

/K

Jag skulle satsa på något lite varmare, ca minus 8-10. Har själv varit i området i några gånger i september och varit med om minus 8 som kallast och ett antal nätter med några minus...

Sen är det som alltid i kyligare temperaturer viktigt att man lägger sig mätt, torr och varm (lite gymnastik innan är inte fel) och att man använder en varm mössa. Varm underifrån är också viktigt när kylan börjar komma...

//J
 
Jag skulle satsa på något lite varmare, ca minus 8-10. Har själv varit i området i några gånger i september och varit med om minus 8 som kallast och ett antal nätter med några minus...

Sen är det som alltid i kyligare temperaturer viktigt att man lägger sig mätt, torr och varm (lite gymnastik innan är inte fel) och att man använder en varm mössa. Varm underifrån är också viktigt när kylan börjar komma...

//J[/QUOTE]


Ok, det tåls att fundera på för jag är ganska frusen av mig. Kan vara värt 400 spänn extra...

//K
 
Låter som om jag måste uppgradera min sovsäck...och köpa en mössa. Har inköpt utrustning på Utebutiken.....har ni ngn uppfattning om priserna där...

//K
 
Låter som om jag måste uppgradera min sovsäck...och köpa en mössa. Har inköpt utrustning på Utebutiken.....har ni ngn uppfattning om priserna där...

//K


Hittade troligen deras hemsida, men inga priser.

Vet att säcken du har finns för 1895 iaf, vilket är bland det billigaste du kan hitta i Sverige. Hör av dig om du vill veta vart om det du köpte var dyrare..

// Jocke
 
Låter som om jag måste uppgradera min sovsäck...och köpa en mössa.
//K
Jag rekommenderar gärna Woolpower's mössa, onesize 75g, 70% fin (klifri) merino. I nedvikt läge ett varmt och behagligt krypin för hela knoppen; täcker alltså med bred marginal jack och lurar. Smidig och enkel; kan dubbleras.

Om ditt liggunderlag har särskilt bra isolering kan du kika extra på kanalsydda säckar och flytta om det mesta av dunet till ovansidan. På så vis kanske enklare att motivera den extra vikten med ett rejält och bekvämt liggunderlag.
Dylik säck, tex WM's Apache.

Båda finns på Getout.

Mvh,
Thomas
 
Jag skulle satsa på något lite varmare, ca minus 8-10. Har själv varit i området i några gånger i september och varit med om minus 8 som kallast och ett antal nätter med några minus...

Sen är det som alltid i kyligare temperaturer viktigt att man lägger sig mätt, torr och varm (lite gymnastik innan är inte fel) och att man använder en varm mössa. Varm underifrån är också viktigt när kylan börjar komma...

//J


Ok, det tåls att fundera på för jag är ganska frusen av mig. Kan vara värt 400 spänn extra...

//K[/QUOTE]

Absolut värt det, en bra nattsömn osv...

Mössa, jag rekommenderar alltid en balaclava (rånarluva) som sov- och förstärkningsmössa. Anledningen är att ansiktet och halsen avger mycket värme..också...inte bara knoppen alltså.

Ullfrotté har två varianter som jag använder själv, en tjock (den tjocka kan man hitta obegagnade och billigt som överskott) och en tunn. Den tunna väger ca 30 gr och kan knölas ner i fickan på dagen. Alltid till hands. Även den tjockare är liten...sen finns det alla möjliga märken i syntetmaterial och även i silke, de flesta tillverkare brukar ha en rånarluva i sortimentet...

Lycka till!

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
vexing Sovsäck för vår/höst Bo och sova 15
rJohansson Sovsäck för Höst, Sommar, Vår Bo och sova 22
hnz Sovsäck + annat för sommar, tidig höst/sen vår Bo och sova 4
varg1 Sovsäck för sommarfjäll och Stockholms vår/höst Bo och sova 7
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Gohan Yttertyg för höst/vår sovsäck Bo och sova 3
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.