Sovsäck från Roberts Outdoor Equipment

Han har mycket att göra den gode Roman, fick nyss detta otåliga mejl :)

"Hello Staffan,
Have you received my e-mail?
Have you already made a decision? Let me know about it no matter what it is!
I am launching big order in a few days and for a time being my production
abilities will decrease.
Best regards,
Roman Werdon"

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Haha, nu kan jag anmäla dig för brott mot PUL, samt för insiderbrott om det skulle läcka ut att jag handlat polska dunvaror oskäligt billigt...

När vi var där höll sömmerskorna (ja, det var inte en enda man utom Roman där) på att sy ett otal vita dunjackor med olivgrönt foder. Han ville inte uppge vilken armé som skulle ha dem, sa att det var hemligt. Planerar Finland att anfalla något grannland snart?

Sambeställning till Göteborg?

Jag är på väg att beställa sovsäck från Robert's, är det någon i Göteborgstrakten som är intresserad av att beställa gemensamt för billigare frakt?

Re: Sambeställning till Göteborg?

kopano; sa:
Jag är på väg att beställa sovsäck från Robert's, är det någon i Göteborgstrakten som är intresserad av att beställa gemensamt för billigare frakt?

Jag har precis beställt en sovsäck därifrån, överförde pengar i måndags. Leverans till Mölnlycke. Med lite snabbt agerande går det säkert att få samleverans med din sovsäck. E-posta om du är intresserad.

Endurance?

Vet inte om jag ska ha Pertex 4 eller Endurance. Är det overkill med endurance? Släpper det igenom kroppsfukten mycket sämre? Håller det sämre (eller bättre)? Är det bättre att ha Pertex 4 och använda fuktgenomsläppande överdrag om det är blött väder? Är det nån som vet?

Är Endurance ett tyg eller en behandlingsteknik?

Jag tror att Endurance var Pertex benämning på tekniken att lägga ett tunt pu-lager på insidan av sovsäckens yttertyg och att denna teknik appliceras på en rad material i deras sortiment. ex. Quantum som finns både med och utan Endurance.

Kolla om det kan röra sig om P4 med eller utan Endurance

Jag vet inget om fuktgenomsläppligheten men hade nog valt med Endurance då det ger en extra försäkran mot fukt utifrån.

Jag vet faktiskt inte om det är Pertex 4, men detta skrev Roman på Robert's:

The bag with Endurance shell (1500mmH2O) costs 27 EUR more. (Endurance is available in Red and Black colours only !)

Jag tror nog att det blir vanligt P4 för att vara säker på att den ventilerar så mycket som möjligt. Men jag funderar på hur det blir när impregneringen gått ur om några år. Då kanske man önskar att tyget i sig var mer vattenfrånstötande. Har någon erfarenhet av tex Marmots Helium EQ som är endurance (men Quantum)?

Regular eller Wide?

Ni som köpt säckar från Robert's, har ni köpt Wide eller Regular? Hur är de i storleken?

Re: Regular eller Wide?

alven; sa:
Ni som köpt säckar från Robert's, har ni köpt Wide eller Regular? Hur är de i storleken?
Min säck var specialsydd (extra lång) och jag beställd den som regular. Vet inte om regular på den säcken motsvarar regular på mindre sovsäckar. Jag tycker att den är rymlig (BMI 20...).

Roman menade på att det kunde bli tajt om man skulle använda dunjacka i sovsäcken.

/Håkan

Låter som att Regular alltså gör skäl för namnet.... Det får det bli.

Trevlig prick Roman, mycket hjälpsam och svarar snabbt.

avslutad210712

Gäst
alven; sa:
Trevlig prick Roman, mycket hjälpsam och svarar snabbt.

Ja i vanliga fall gör han det men nu sitter jag här och väntar på svar på mitt senaste mail. Undrar om jag måste skicka om det......

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips