sovsäck för australien

Hej på er.

Ska till australien i höst (okt/nov) och åka längs med östkusten. ska antagligen tälta en hel del, men hamnar väl kanske på något vandrarhem vart det lider.

Antar att det är senvår/tidigsommar klimat där. antagligen som i sverige. frågan är om jag ska släpa med mig min -8 sovsäck eller om jag ska satsa på någon lättvikts säck med "hög" komfort temperatur, antar att nätterna kan bli kalla. men men.(typ snugpack 500, eller LIM PLUS#5)

Några ideer?

Är det någon som har tältat i australien annars?

Du kan nog lugnt lämna din -8 sovsäck hemma. Var på Australiens östkust i slutet av november och i december för några år sedan. Det var varmt! (I nordöstra delen är det tropiskt klimat).
Jag tältade iof sig inte.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
antar du har rätt. att det är varmt är jag med på.
frågan är hur pass varmt det hunnit bli under oktober/november. får väl ta med reselakan eller ngt.

ingen som har mer koll?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips