Sovsäck fjällräven classic

Helt nybörjare på detta inom vandring och ska premiärstarta med fjällräven classic i hösr - behöver därför inhandla en hel del utrustning. Jag är nog inte den första att konstatera att det blir dyrt i början!!

Jag har kollat på en Haglöfs Hotlite kostar typ 500kr på xxl nu, är den nåt att ha? Jag vet ju inte om jag kommer tycka detta är roligt så det är trist att lägga allt för mycket pengar...
Jag har ju sovsäcksystem 2000 hemma i och för sig...
Har ni några bra tips på billig utrustning för en nybörjare? Tält har jag planerat att hyra!
 
Haglöfs Hotlite verkar vara någon form av kampanjvara utanför Haglöfs ordinarie sortiment, varför jag har svårt att hitta bra info om säcken ex vilket mätnorm de använt för temp angivelsen eller vikten på den. Komfort +1 kvinna som XXL anger är dock i svalaste laget om du inte sover varmt eller är beredd att ta på dig lite extra innan du kryper med i säcken kalla nätter. Dessutom 190cm ligglängd gör att du får svårt att fylla ut säcken och gör den onödigt stor att bära på, förutsatt att du inte behöver den ligglängden?
Jag skulle rekommendera dig att leta efter en säck som uppfyller minst -5 (övre komfortgräns) enligt EN13537.

Kan väl tillägga att jag känt på HotLite säcken när jag passerat XXL vid något tillfälle, men den har inte gett något bestående intryck. Mer känts som en ganska enkel sovsäck för familjecamping.
 
Senast ändrad:
Jag kommer ifrån området där Fjällräven Classic körs och jag håller med om att -5 nog är en lämplig sovsäck. Det är inte ovanligt med frost ens nere i Nikkaluokta i slutet på sommaren.

Få saker är så irriterande som att inte kunna sova ordentligt.
 
Tack för era svar!! Är 180cm lång så kan inte ha en alltför kort säck. Men finns inget värre än att frysa när man sover så jag för väl leta vidare :)
Men varför är komforttemp inte samma för tjejer och killar?
 
Letar själv efter en sovsäck i samma stuk, har ett sovsäcksöverdrag som är något år på nacken med reflekterande material på insidan och helt okej på att stoppa vind-kyla, vet någon ungefär hur många grader man kan tillgodoräkna sig med en sådan?

Men varför är komforttemp inte samma för tjejer och killar?

Har fått lära mig att det beror på två saker, dels har tjejer lite fler ytliga blodkärl än killar och dels väger den genomsnittliga tjejen mindre än den genomsnittliga killen. Den senare betyder att tjejer har mer kroppsyta per vikt och förlorar därmed kroppsvärme lite snabbare.
 
Jag införskaffade haglöfs hotlite på nämnda xxl för 399 i höstas, använde den senast i ca 12-14minus(nattetid) för någon månad sen, hade dock något extra plagg på, upplevde det inte som alltför kallt utan någorlunda behagligt och varmt. Jag har dock inte hunnit testa så många andra säckar som referens men för priset så duger den nog åt sporadiskt användande när det inte är alltför kallt. Extremt temp för herr är -22.

Mvh Jon
 
Om säcken är bra eller inte beror helt på vad du har för mål med att deltaga i Fjällräven Classic. Jag kan tycka att två kilo sovsäck är rätt mycket för den typen av aktivitet och om du släpar på för mycket vikt kommer du inte att tycka att det är särskilt roligt... Å andra sidan vill du inte betala för mycket ifall du inte tycker att det är kul - här har vi ett klassiskt moment 22... Om jag var du skulle jag inte börja fjällvandringskarriären med Fjällräven Classic utan istället ta mig en dagsetapp från en lättillgänglig plats för att sedan göra dagsturer under två till tre dagar. Då spelar vikten på utrustningen mindre roll och du kan testa vad du tycker om utelivet utan att varken behöva bära tungt eller stressa.

Anledningen till att komforttemperaturen inte är densamma för män och kvinnor är att kvinnor förutsätts behöva en 5° varmare säck för att inte frysa än vad män behöver.
 
Appropå temperaturgräns män/kvinnor får man nog ta det med en nypa salt. Inte alls säkert att en given kvinna fryser mer än en given man. Det som är intressantast är ju att man kan jämföra två sovsäckar, samt få lite hum om hur varm den är.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Filuren Sovsäck på Fjällräven Classic? Bo och sova 8
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
cosmosthlm Fjällräven sovsäck Bo och sova 6
Lotta Sovsäck Fjällräven Microsoft Bo och sova 3
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.