Sovsäck +6 abisko - nikk juli?

Jag har varit två gånger på Keb och första gången hade vi snö och -2 i augusti. Andra gången var det bättre väder.

Jag skulle välja en sovsäck som klarar minst 0.

Sov i kaffedalen med en +13C Limit och vaknade insnöade på morgonkvisten. det var kallt, men vi överlevde natten, då låg jag i underställ och yllesockar.
Har idag en +4C Limit och tror att det är optimalt för mig och mina behov i fjällen.

Har man en sovsäck som inte går så långt ner i temp, då får man ta på sig förstärkningsplagg som tröja och underställ.
Min "sommarsäck" i mellan Sverige har komfort temp ner till + 7 och "extrem" vid +-0, den tar jag inte med upp på fjället utan det blir vintersäcken som har extrem på -28, är det varmt använder jag den som täcke bara.

Fungerar det här sovsäck under juli månad Abisko - Nikk eller blir det för kallt?.

http://www.friluftsvaror.se/rea/fyndhorna/true-north-trek-600

Vad för komforttemp för män rekommenderas under den månaden?

Du ska klara av att sova i några minusgrader.
Om du sedan gör det med bara sovsäck eller med sovsäck i kombination med förstärkningsklädsel är upp till dig.

Jag kör den sistnämnda varianten.
Min sovsäck har en limit på +2, tillsammans med sovsäck + sovsäckslakan + täckjacka + tunn microfleece + skjorta + vindjacka + långkalsonger + byxor + mössa + vantar, klarar jag -5 grader utan problem.

Fungerar det här sovsäck under juli månad Abisko - Nikk eller blir det för kallt?.

http://www.friluftsvaror.se/rea/fyndhorna/true-north-trek-600

Vad för komforttemp för män rekommenderas under den månaden?

Helt individuellt det där...jag använder en sovsäck med en comfort på -1 och den är oftast Alldeles för varm för mig i juli-augusti. När tempen inne ligger mellan 0 till +5 sover jag bäst..och då är det oftast någon grad kallare utanför tältet.

Byter jag så blir det till en som har en comfort på ca +5. Med underställ skulle jag klara temp runt 0 grader.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips