Sovsä igen

jo jag har förstått det med efter endel läsning här på sidan :)
jag kommer köra på en synmat 9 ul LW, valde 9an just för att den tydligen skule vara lite varmare och att man inte behöver ha den helt uppblåst och fortfarande inte behöver nudda marken om man ligger på sidan :) men vad tror ni om säcken? har bara läst bra saker om den, ingen verkar tycka dåligt om den. det finns dock förhållandevis lite skrivet om dom vilket är synd, skulle vilja se hur stor den är packad men hittar inga bra bilder på den.
har läst att man kan få den lite bättre med en bättre packsäck, har ni några tips på bra såna ? :)
 
jo jag har förstått det med efter endel läsning här på sidan :)
jag kommer köra på en synmat 9 ul LW, valde 9an just för att den tydligen skule vara lite varmare och att man inte behöver ha den helt uppblåst och fortfarande inte behöver nudda marken om man ligger på sidan :) men vad tror ni om säcken? har bara läst bra saker om den, ingen verkar tycka dåligt om den. det finns dock förhållandevis lite skrivet om dom vilket är synd, skulle vilja se hur stor den är packad men hittar inga bra bilder på den.
har läst att man kan få den lite bättre med en bättre packsäck, har ni några tips på bra såna ? :)

Du kan köpa ex Haglöfs kompressionspåsar i olika storlekar lösa:
http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/sovsackar/accessories/unisex/

Sovsäcken är dock ganska vid (=mycket tyg) och fiberfylld, så räkna inte att du kan komprimera den hur mycket som helst;)
 
tackar för tipset :)
är det någon skillnad mellan kompressionspåsarna ? antar att alla bygger på samma kvalitet men tänkte om det finns någon som komprimerar mer,bättre eller gör mindre skada på säcken? :p
har hört att om man komprimerar säckar ganska hårt så kan dom ta skada över en tid, är detta något som man bör tänka på eller är det bara att dra åt så mycket man klarar av ? :)

//Christian
 
Alla kompr.säckar bygger på ungefär samma princip ja, men visst är det skillnad!
Rena kompressionspåsar (inte vattentäta) brukar mest skilja på hur breda remmarna är, samt om det är remmar som är fastsydda i botten eller om remmarna löper om lott under botten (om du förstår vad jag menar). Har inga belägg mer än min personliga mening för detta, men jag tycker att det är lättare att få till en bra komprimering när remmarna är fastsydda i botten.

Men, ska du nu packa en sovsäck så skulle jag rekommendera en vattentät packpåse. Finns ju många olika alternativ där också, många använder expeds med ventil, andra de med s.k. e-vent (envägsventilation) i botten. Jag har en enkel vattentät packpåse på 8L till min dunsovsäck (Robert's Backpacker), men då komprimerar jag ju medan jag packar, så att säga. Innan jag bytte till dunsäck så hade jag Helsport Alta Wide (-5ºC)... gudomlig att sova i till långt kallare än -5º för min del, men tung som bly (>2kg) och enorm packvolym. Tyckte aldrig att det riktigt spelade någon roll hur jag försökte komprimera den så förblev den enorm.

Kanske inte någon tröst direkt.... :-/
 
okej tackar för tipsen :)
jag undrar en sak till, ska man bara trycka ner säcken i påsen eller ska man rulla ihop den ?
har hört lite olika, men det beror kanske på om man har syntet eller dun ?
 
Syntetsäck bör ha komppåse.....dun kör jag bara ner i ryggsäcken (har 90l drybag) utan påse, dunsäcken fyller ut bättre än med komppåse.
 
jag tänkte mer om man ska rulla ihop den i komppåsen eller om man bara ska trycka ner den och sen komprimera den ? :)
 
Inga säckar ska rullas... oavsett dun eller syntet så ska de stuvas, för då böjer man fibrerna olika från gång till gång och minskar därmed slitaget. Personligen tycker jag också att det är mycket lättare att få ner säcken när jag bara trycker.

Så, om det inte följer med när du köper (syntet-)säcken, så köp till en rejäl kompressionspåse med breda remmar, och lycka till! :)
 
okej va bra för jag hatar att rulla säckar :D (gjorde det när jag var liten och campade med föräldrarna) men då så, då ska jag bara titta runt och se om jag hittar några olika, jämföra lite och sen köpa :)
hoppas som sagt bara att säckarna som jag funderar på är så bra som ändel påstår ;)
 
Äntligen

Äntligen har jag fått hem mina säckar, verkar vara bra kvalitet på dom, riktigt sköna och bra utrymme, ska förhoppningsvis testa hur varma dom är nu i helgen :) en fråga till alla, man fick med en stor tygsäck med förutom den vanliga packpåsen, vad ska den vara till ? tork påse ? :p
 
Äntligen har jag fått hem mina säckar, verkar vara bra kvalitet på dom, riktigt sköna och bra utrymme, ska förhoppningsvis testa hur varma dom är nu i helgen :) en fråga till alla, man fick med en stor tygsäck med förutom den vanliga packpåsen, vad ska den vara till ? tork påse ? :p

Det är den påse du ska förvara säcken i till vardags. Dunet mår inte bra av att säcken är nertryckt i packpåsen under längre perioder.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.