Ugh! Skilj på sak och person nu, allihop.
Att börja attackera varandra gör bara att alla låser sig ännu mer.
Att börja attackera varandra gör bara att alla låser sig ännu mer.
och tjock balclava på huvudet...
Skillnaden kan ligga där. Jag har märkt att det är en oerhörd skillnad på att ha mössa på sig och inte. Det spelar ju ingen större roll hur bra sovsäcken isolerar om all värme försvinner genom huvudet.
En annan sak som brukar kunna skilja är om man andas inuti säcken eller inte. Jag gjorde det ofta när jag var patrullscout just eftersom jag tyckte det blev varmare. Men jag småfrös alltid på morgnarna. Numer har jag förstått att det troligen berodde på all fukt i säcken efter att jag hade andats i den.
Problemet om du sätter på dig för mycket kläder är att du hindrar kroppsvärmen från att komma ut i säcken. Innebärande att du i princip bara kommer att bli varm om just den kroppsdel som du har tagit på dig mer kläder på.
--------------------------------------
//Peter
Som så ofta finns detta redan debatterat här på utsidan.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=24849&page=2
Mikael
Jamenduuu, nu är det ju nya tider, nya fakta o tänkande har frambringats i målet.
............................................
...
Det BLIR varmare när man andas inuti säcken, fukten har inte varit till besvär för mig när jag varit ute flera nätter i sträng kyla, det kanske beror på att jag lagt av tältandet, och sover i vindskydd med därtill bra luftcirkulation ? Har ej heller överdrag på säcken, då jag ligger med huvet mot elden.
Jag frös i en -12 syntetsäck när det var nollgradigt när jag som patrullscout sov i vindskydd och andades i säcken. Det räcker för mig som bevis på att det inte funkade för mig![]()