Sova i bärstol...?

Hej, vi skall upp och vandra med Emil, 15 månader, i Grövelsjön. Tänkte göra dags utflykter med bärstol på ryggen. Frågan är bara hur man gör med sovstunden efter lunch.
Någon som har erfarenhet av om barn somnar/sover bra i bärstolen?eller finns det något annat trix för att fixa sovstunden utan att ha tillgång till vagn eller säng?

/Olof
 
Kan man bara lösa problemet med huvudstöd så sover de nog utmärkt. Min lilla tjej somnar gärna i stolen, men huvudstödet jag fixat funkar inte tillräckligt bra. Huvudet ramlar snett framåt, vilket säkert inte är skönt. Man bör hitta ett stöd för huvudet snett framåt och inte bara bakåt för att det ska funka.
 
Mina nu 7 och 10 åriga barn tillbringade rätt ofta rätt mycket tid i Haglöfs barnstol (första generationens modell) både i Sverige och utomlands där det saknades en "vettig" stödkrage (vänster/höger). Fram och bak var stödet rätt ok som det var - men när barnet somnade (OBS inte om...) så fick huvet en "otrevlig vinkel".

Med hjälp av lite fantasi, tyg, en symaskin och lite remmar konstruerade jag ihop en "tygkrage" som faktiskt fungerade rätt bra och när jag ändå höll på monterade jag också en aluminiumbygel över barnets huvud så att man vid regn kunde dra ett ryggsäcksregnskydd över alltihop - det blev rätt bra komfort och barnen hade trots regnskyddet full koll framåt - vilket var viktigt. Och det blev några timmars sömn i stolen till och från...
Konstruktion och stol har för övrigt gått "i arv" till en kompis barn...

Har på senare år sett nya modeller av bärstolar där man byggt in mycket av det jag själv tänkt på/fixat till - men prislappen ökar givetvis.

Så... fixa en stödkrage om det saknas och bär på. Men låt barnen gå själva ibland också... Det är inte nyttigt att sitta på sin bak hela tiden... ;-)

Vänligen/Dag
 
Köpte en sån nackkudde men den funkade inte bra.

Det slutade med att vi tog en fleecejack och buffade upp en kudde mot ramen bakom min nacke, då kunde hon luta sidan av huvudet mot den.

/Ulf
 
Sovstunden efter lunch är vilstund för dig. TA och bred ut regnjackan, lägg fleecetröjan ovanpå, sen barnet och eventuellt täcka ovanpå det. Sover skitbra.

Iallafall gjorde lillbrorsan det på den tiden som det begav sig (han är 31 idag). Jag och farsan gjorde under tiden 'topptur' medan mamma vilade med brorsan.

mvh Christian
 
Vårt barn verkar ha den inställningen att om det finns en massa intressanta saker att pilla på (stenar, gräs, vatten, mm.) så vill hon inte ligga stilla länge nog för att sommna.
Annars skulle nog inte jag heller haft något emot att sträcka ut mig en stund efter maten.

/Ulf
 
Knyta upp huvudet !!!

Min son var ca 21 månader när vi vandrade dagsturer runt storulvåms fjällstation och det fungerade alldeles utmärkt. Han somnade i bärstolen och sov i över en timma. Det vi var tvungna att göra dock, var att knyta en sarong som extra stöd för huvuden. Det gjorde vi genom att knyta den ena änden av sarongen på baksidan av bärstolen och den andra i bröstselen på bärstolen. Utan vår lilla hemmakonstruktion så slängde huvudet alldeles för oroväckande för att vi skulle kunna låta homom sova så, men med sarongen så gick det bra. Sen så gäller det att ofta släppa ur dem ur bärstolen och låta dem springa runt en stund... Stolen vi har är en Vaude butterfly comfort som jag förövrigt varmt kan rekomendera.
 
Vänd på nackkudden!

Vår Ella sover gott i vår bärstol, Deuter Kid Comfort II. Likt flera här skriver funkar inte nackkudarna något vidare som det är tänkt i varje fall. Vi har gjort så att vi har vänt på kudden och då funkar det bra. Nu har vi köpt en uppblåsbar (Little Life Neck Pillow) som vi är nöjda med. Den vänder vi också på men till skillnad från de andra så kan man själv reglera hur mjuk eller hård den skall vara.

/Benny
 
Vi har i sommar gått en femdagarstur med vår 15-månader gamla son. Vi köpte en Vaude Jolly comfort som vi i sista stund köpte till ett nackstöd just för att han skulle kunna sova gott. Dock tänkte vi stanna till för att sova en stund efter lunch.

Men när vi kom iväg så gjorde nackstöden ingen som helst nytta i och med att huvudet hamnade framåt mot min nacke, och våra planer på att införa en sovstund efter lunch gick också i stöpet eftersom det var så himla skönt att somna i stolen - innan lunch och efter! På slutet av första dagen kom jag på av en slump att detta nackstöd även kunde monteras på så att säga ansiktssidan av stolen. Detta fungerade jättebra som kudde och höll huvudet på plats även i sidled. Vi kände oss lättade eftersom det innebar en mycket bättre sovställning och vi slapp att oroa oss för det.

För övrigt är jag mycket nöjd med bärstolen själv. Den satt mycket bättre på min rygg än min vanliga Haglöfssäck.

Det var otroligt roligt att vandra med vårt lilla barn så jag önskar er verkligen god tur!

/Helena
 
Barn på kungsleden

Hej!

Var var två familjer med pojkar på 10 resp 11 månader som vandrade med bärstol förra sommaren. det gick alldeles utmärkt! Pojkarna sov gott i sin stolar. Någonting mjukt under huvudet är inte fel och en ordentlig solhatt som man kan skugga ansiktet med när de somnat. Vi vandrade dagsturer från Abisko, det kan jag också rekommendera!

/Linda
 
Re: Knyta upp huvudet !!!

P.D; sa:
Det vi var tvungna att göra dock, var att knyta en sarong som extra stöd för huvuden.
Precis, min sambo berättade att hennes föräldrar brukade göra likadant (men det var innan de flesta svenskar visste vad "sarong" är för nåt), så jag tror att de tog en vanlig trasa :)
 
Huvudstöd inte Nackstöd

Det lurar flera inkl mig att man inte kallar det för sitt rätta namn dvs det tillbehör som man kan köpa till bärstolen. Okunskap bland de svenska återförsäljarna. Vi har en Vaude Jolly Comfort och på den tyska sidan heter det "Kopfstütze" men på svenska kallar det den för Nackstöd. Ganska snabbt borde man förstå att det inte funkar att sätta den som nackstöd och ändå så finns 2 uttag att sätta den just som nackstöd. Uttaget fram är dessutom gömt. På Vaudes hemsida visas endast att den kan monteras som nackstöd...
Dessutom ramlade stödet bort vid ett tillfälle. Dåligt på en sådan i övrigt mycket fin och genomtänkt bärstol.
Så här gjorde vi! Vi drog ner solskyddet som gav huvudstödet och i sin tur vår 15 månaders ett ännu stabilare stöd. Resåren spände vi dessutom hårdare genom att dra den genom öglan över till andra sidan. Har en bra bild på detta men ...
Av de 5 bärbarnstolar vi mötte i helgen på Sörmlandsleden var 4 just av märket Vaude.

Självklart borde det vara bättre att planera sin tur så att barnet får sova på "backen" men det är väl ungefär som att åka bil dvs barnet kanske somnar ändå eftersom det kanske är rätt trist/ sövande att sitta i en bärstol. Barnet borde oxå få tid att "gå" under turen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskaren_81 Bra barnplagg för att sova i utomhus Barn och friluftsliv 5
avslutat_17_06_20 Sökes: stationärt vindskydd att sova i kring Strömstad Barn och friluftsliv 7
lackerbiten Sova i Vindskydd med en 4 åring? Barn och friluftsliv 12
liten_puh Ska kunna sova i pulkan Barn och friluftsliv 14
Magnoliamountain Köpte bärstol utan säkerhetssele farligt? Barn och friluftsliv 9
Listigaräven Bärstol Minimeis - åsikter? Barn och friluftsliv 0
c2h5oh Kläder bärstol vinter Barn och friluftsliv 8
Blaise Bärstol? Barn och friluftsliv 4
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Joswap Bärstol Osprey vs. Vaude Barn och friluftsliv 6
En_man Finns kombinerad bärstol och ryggsäck? Barn och friluftsliv 8
myrddraal Bärstol Barn och friluftsliv 7
gavagai Behöver snabb hjälp ang. bärstol/sele! Barn och friluftsliv 4
Karolina P Myggskydda barn i bärstol? Barn och friluftsliv 2
Ingle Bärstol eller bärsele typ Ergo Barn och friluftsliv 20
Crilloan Sörmlandsled med med barn i bärstol Barn och friluftsliv 0
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0
Knyttet och K Bärstol från Axel & Ida Barn och friluftsliv 9
Boots Bärstol Haglöfs Barn och friluftsliv 13
JacobS Bärstol med bra stöd Barn och friluftsliv 9
lassesjogren Bärstol Barn och friluftsliv 24
fiddeliten Hjälp med vaudes bärstol!!! Barn och friluftsliv 5
Jessica J Sol-/regnskydd till Norröna bärstol? Barn och friluftsliv 3
Louise Ö Bärstol vs. Bärsele Barn och friluftsliv 43
dr_ljungberg Bärstol för barn. Vad regerar? Barn och friluftsliv 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.