Ska kunna sova i pulkan

Jag fick barn i februari och har funderat på hur folket uppe i norr gör på vintern. Då går det inte att köra barnvagn men jag kan inte tänka mig att alla sitter inne och väntar på att snön ska smälta. Visst släde eller spark finns ju. Jag undrar om det inte finns ngn slags pulka som barnet både kan sitta och ligga och sova i?

Ska upp till Vilhelmina i januari och behöver tips på hur jag lättast tar med min dotter ut på äventyr.

Mvh
/Åsa
 
Jojo, men är snöröjningen lika dålig som den är i skåne (läs ingen snöröjning alls) kommer det inte att bli lätt.

Jag tänkte liksom på lite hemmafix. Något som inte kostar så fantastiskt mycket pengar.

Tack för ditt svar!
 
Eftersom det kommer mer snö i norr så läggs det också mer pengar på snöröjning här :) På blocket kan du hitta beggade skidpulkor i trä från kanske 500:- och uppåt.
 
Skiduthyrningar brukar ibland även hyra ut pulkor. De flesta barnfamiljer på dessa breddgrader brukar även ha en pulka stående i ngt hörn i garaget, så om du känner ngn i Vilhelmina kan du säkert hitta en pulka att låna. Vad gäller snöröjningen så är min erfarenhet att det är lättare att ta sig fram med barnvagn på vintern i Östersund än vad det är i Stockholm. Säkert lika hög nivå på snöröjningen i Vilhelmina.
/ Sandra
 
Tack för tipset!

Jag skulle kanske kunna bygga om en skrinda och fästa skidor under till.

Nåja, det är ett tag till och det dyker säkert upp något bra så småningom.
[Ändrat av liten_puh 2006-10-26 kl 21:38]
 
När jag var liten så tog mina föräldrar en vanlig pulka och satt liggdelen av barnvagnen i den. Där i fick jag ligga eller sitta och ha det väldigt gött med några filtar. Har även provat med mina barn och det har funkar kanon.


/Billy
 
öringen; sa:
Eftersom det kommer mer snö i norr så läggs det också mer pengar på snöröjning här :) På blocket kan du hitta beggade skidpulkor i trä från kanske 500:- och uppåt.
Jo, skulle vi hantera snön häruppe som man gör söderöver så skulle vi ö h t aldrig använda plogbilar, utan bara vräka ut salt (och vilka mängder salt sen!) och hoppas att snömodden ska töa nån gång i juni. Vad jag menar är att snöröjning i Norrland är en ren nödvändighet, annars skulle vi vara fullständigt oförmögna att göra något överhuvudtaget (även om våra ohälsotal ibland tolkas som att så är fallet).

Jag har då suttit bra många timmar i barnvagn under mina första år, trots snö och kyla. Detta bl a i Umeå och Sorsele (inte så långt från Vilhelmina, och ett kallhål av rang). Jag har t o m sett bilderna (som visar mig i min stickiga, kliande kaninskinnsfodrade mössa, den som jag hatade!). Och på den tiden var det ju dessutom rejält med snö! (tittar ut på hällregnet i Umeå).
 
BillyLindqvist; sa:
När jag var liten så tog mina föräldrar en vanlig pulka och satt liggdelen av barnvagnen i den. Där i fick jag ligga eller sitta och ha det väldigt gött med några filtar. Har även provat med mina barn och det har funkar kanon.
Ett problem kan dock tillstöta, och det är att de civiliserade delarna av Norrland t o m sandar sina vägar (nej inte saltar, sandar). Det kan bli rätt tungt att dra en pulka över allt grus, även om det kanske är kul på helgerna när ni drar ut och åker skidor.
 
Strykarräven; sa:
BillyLindqvist; sa:
När jag var liten så tog mina föräldrar en vanlig pulka och satt liggdelen av barnvagnen i den. Där i fick jag ligga eller sitta och ha det väldigt gött med några filtar. Har även provat med mina barn och det har funkar kanon.
Ett problem kan dock tillstöta, och det är att de civiliserade delarna av Norrland t o m sandar sina vägar (nej inte saltar, sandar). Det kan bli rätt tungt att dra en pulka över allt grus, även om det kanske är kul på helgerna när ni drar ut och åker skidor.

Tung och tungt... Det handlar om max ca 10 kg. Är barnen större får de väl ta och gå den biten.

/Billy
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.